Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Sunday, October 24, 2010

Y 350 : Lontar




Luahkan agar tidak menjadi racun,
Lontarkan tinggi-tinggi ke awan,
Andai jatuh semula ke bumi,
Itulah fitrah tarikan graviti,
Tidak mungkin dapat lari.

Ayat ini jelas metaforanya menandingi segala. Andai faham itulah pemikiran, andai sebaliknya hanya mampu membaca. Ayat makin bermadah pujangga, entah daripada mana datangnya. Abaikan :)

Alhamdulillah, tadi ber'chatting' dengan seorang adik yang periang :) Kata-kata dia amat mendalam maksudnya. Ayat di atas, originally by her but already edit a bit by me. Jangan marah ya, cuma tambah ayat. Harap maksudnya tidak lari.

Maksudnya : Kita manusia sekali-kali tidak akan dapat lari daripada berhadapan dengan masalah, ujian, dugaan dan musibah. Segalanya dengan aturanNya, tidak mungkin dapat main elak-elak lagi. Mahu tepis-tepis, tertembus juga akhirnya. Dengan itu, Allah menjadikan kita bersaudara, kuat-menguatkan antara satu sama lain. Kelemahan kita dilindungi, ditambahbaik oleh saudara/sahabat kita dan begitulah sebaliknya. Saling melengkapi antara satu sama lain.

InsyaAllah semoga sama-sama bermuhasabah diri. Dalam menghadapi ujian dan dugaan, pengutamaan aduan adalah denganNya, biarlah rintihan kita hanya denganNya beserta semangat daripada orang tengah pilihanNya.

Waallahua'lam.

24/10/2010 Seringkali belajar, tidak akan serik :)

Terima kasih pada dia kerana memberiku semangat malam ni :) Lain kali kita share ayat lain ya. Terima kasih pada dia-dia yang banyak mengajarku erti sebuah perjalanan hidup.

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates