Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Sunday, October 3, 2010

Y 336 : Seni [Bah.2]

Assalamualaikum wa rahmatullah,

Alhamdulillah mari sambung lagi. STOP! Study dulu, mengantuk nanti penulisan akan diteruskan, InsyaAllah. Iktibar disebalik kisah, manfaat yang dicari. Semoga redha Allah iringi setiap bait kata-kata ini, InsyaAllah.

Dalam 15 minit itu cikgu Athirah berpesan, "Lukis cantik-cantik ya. Siapa lukis cantik-cantik, cikgu bagi hadiah." Selalu menggalakkan anak-anak muridnya.

"Apalah cikgu nak bagi ni. Best2.." Aman bermonolog sendiri tanpa didengari teman-teman yang lain.

15 minit berjalan, murid-murid tekun melukis. Melihat ketekunan mereka, cikgu Athirah menambah lagi 10 minit.

Masa tamat.

"Baiklah, mari kita lihat satu persatu." Cikgu Athirah meronda dari satu meja ke satu meja.

Bermacam-macam lukisan dilihatnya, bagi yang perempuan, lukisan disebelah kanannya banyak yang melukis bunga-bunga disebabkan di atas meja guru ada sejambak bunga hiasan di dalam pasu. Ada juga yang melukis jam tangan dan sebagainya.

Bagi yang lelaki, disebelah kanan kertas lukisan ada orang sedang bermain bola. Kebetulan kelas bersebelahan dengan padang, kebetulan juga ada pasukan bola sepak sekolah sedang berlatih.

Ada juga beberapa orang pelajar melukis gambar cikgu Athirah. Cikgu Athirah tersenyum :)




Disebelah kiri, ada yang melukis muka kawan yang tidak disukai di dalam kelas, ada yang melukis buku banyak-banyak yang menandakan banyaknya buku yang perlu dibawa ke sekolah setiap hari, ada juga yang melukis cermin mata sendiri. Al-maklum sahajalah kecil-kecil lagi perlu pakai cermin mata tebal :) Kasihan, rimas agaknya.

"Semua lukisan cantik-cantik. Tahniah. Semua akan dapat hadiah. InsyaAllah esok cikgu bawa ya." Kebetulan esok ulangtahun kelahiran cikgu Athirah, dari awal lagi bercadang ingin membelanja anak-anak muridnya ini.

"Anak-anak murid yang cikgu sayangi, kita perlu sedar bahawa melukis juga ada peraturan. Arahan cikgu supaya melukis diatas kertas lukisan. Tahniah! anak-anak patuhi. Arahan cikgu lagi di sebelah kanan dengan lukisan apa yang disukai dan sebaliknya di sebelah kiri. Tahniah! Semua ikut arahan cikgu. Cikgu kagum dengan ketekunan kamu semua, melukis dengan kesungguhan. Melukis juga perlu ada teknik.

"Hidup ini juga ada peraturannya, yang Allah telah tetapkan. Ada yang dilarang, ada yang perintahNya. Wajib kita patuhi."

"Sedar atau tidak anak-anak murid yang cikgu sayangi, bila cikgu kata ada hadiah, baru mula bersungguh-sungguh melukis. Semua mahu hasilkan lukisan yang terbaik. Begitu juga dengan kita sebagai orang Islam, setiap yang baik, diberi ganjaran pahala dan InsyaAllah di akhirat kelak bekalan pahala itu akan membawa kita ke syurga. Kita akan cuba buat yang terbaik, beribadah, bukan sekadar solat 5 kali sehari semalam tetapi lebih daripada itu. Bukan cuma ibadah wajib. Kita boleh berbuat baik dengan orang ramai, cikgu-cikgu, kawan-kawan."

"Ada anak-anak murid cikgu bersungguh-sungguh berbuat baik?" Soal cikgu Athirah.

"Ada!" Jawab Adi bersungguh-sungguh terserlah daripada yang lain.

"Bagus Adi bersemangat sungguh kamu ya."

"Kenapa cikgu suruh lukis 2 lukisan, kiri dan kanan?" Tanya Adi.

"Macam ini, di dunia ini ada yang akan kita suka dan tidak suka. Cuma nasihat cikgu, kita perlu tahu apa yang sepatutnya kita suka dan apa yang sepatutnya kita benci atau tidak suka. Adakah kita patut melukis gambar kawan-kawan kita di sebelah kiri?"

Ada yang cuba menyorokkan lukisan mereka. Malu-malu.

"Kita ada pilihan untuk suka dan benci tetapi perlu ada sebab untuk itu. Jika benci sebab dia pandai, sepatutnya kita cuba belajar daripada dia. Jika tak suka sebab dia gemuk, adakah kita sempurna sangat?" Masing-masing tengok badan sendiri.

"Semalam, Aman kata cikgu suruh bawa tangan. Tangan kan selalu kita bawa. Kenapa cikgu pesan macam tu?" Adi pelik dengan arahan yang itu daripada temannya Aman kelmarin.

"Selain tangan, kita boleh menggunakan kaki dan mulut juga untuk melukis. Cikgu berpesan sedemikian supaya sebelum ke sekolah kamu semak, semuanya sudah ada kah? Tengok tangan, dua-dua ada, nak pastikan tiada yang tertinggal."

:) tersenyum memanjang cikgu Athirah di dalam kelas.

"Cuba Adi lukis lukisan yang sama dengan menggunakan mulut atau tangan, samakah hasilnya?"

Adi mencuba.

"Tidak sama cikgu, tak cantik."

"Oleh itu, kita perlu bersyukur dengan nikmat kurniaan Allah pada kita. Allah kurniaan tangan yang sempurna kepada kita. Untuk apa? Untuk berbuat kebaikan pastinya . Ada pernah lihat orang melukis dengan mulut atau kaki, mereka kurang upaya. Tetapi lihat lukisan mereka. Cantik bukan? Itu anugerah Allah buat mereka, bakat semulajadi. Maka, kita perlu sentiasa bersyukur dan gunakan setiap anggota kurniaan Allah ini untuk berbuat baik, beribadah kepada Allah."

Mereka angguk-angguk tanda faham.

"Ada yang malas berdoa lagi? Ada yang mahu tinggalkan solat lagi? Adakah kita mahu menjadi hamba Allah yang tidak bersyukur?"

"Tak..Tak mahuuu..." Mereka menyahut.

"Lagi satu, adakah kamu semua melukis untuk mendapatkan ganjaran atau memang bersungguh-sungguh melukis dengan baik dan mengikut arahan supaya melukis cantik-cantik? Ha..Ini kena tanya diri sendiri."

"Allah menganugerahkan pahala kepada mereka yang berbuat baik dan menyediakan syurga bagi mereka yang patuh dan taat dengan segala perintah dan laranganNya. Tetapi kita ingkar sebab kita tak nampak mana pahala dan syurga itu. Tetapi anak-anak murid sekalian perlu ingat hidup ini pasti akan ada matinya. Ingat setiap amalan kita akan ditimbang, disukat dan tiada yang tertinggal. Nasib baik tadi cikgu tak kata, siapa yang lukisannya buruk akan cikgu denda. Entah-entah ada yang kena."

:) Kata-kata tajam buat anak muridnya.

"Mahu pahala atau dosa, mahu berbuat baik atau jahat?"

"Mahu pahala...mahu berbuat baiiikkk..."
Sahut anak muridnya.
Susah juga menghasilkan sebuah kisah pendek. Alhamdulillah, akhirnya di sini. Cuba buat kisah lain pula lepas ni, InsyaAllah. Ambil iktibar dan manfaat sebab kadang-kadang kita lupa.

Ini versi kanak-kanak :) InsyaAllah versi dewasa penerangan disebalik kisah ini akan diterangkan nanti. Sesungguhnya Allah melihat kesungguhan kita, bukan hanya pada hasilnya.


Waallahua'alam.

4/10/2010 Terasa ingin duduk tepi pantai. Lihat langit dan laut membiru, bilakah ada peluang lagi? Menanti saat yang akan tiba..saat bertemu Pencipta.

Ingat akan MATI, kerana ia sentiasa menghampiri, kelak bakal mendampingi.

:) selalu!

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates