Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Tuesday, October 19, 2010

Y 347 : Dulu



Aku bukanlah seorang wanita yang memiliki harta bertimbun, bukan juga seorang yang mempunyai paras wajah yang anggun jelita bak bidadari, jauh sekali bersusur galurkan keturunan yang dihormati dan disegani. Apa yang ada pada diriku hanyalah agama yang menjadi pegangan dan panduan hidup untuk aku terus gah berdiri di muka bumi Allah ini. Maka milikilah hatiku dengan izin Allah, milikilah cintaku keranaNya, milikilah diriku kerana agamaNya dan milikilah jiwaku keranaNya.
Ayat ini ku petik daripada taman FB juniorku yang juga suka menulis :) Ada kebenaran dalam kata-katanya, sesungguhnya hanya Allah Yang Maha Mengetahui akan setiap sesuatu. Pemilik jiwa ini.

Bukan itu menjadi tujuan utama ku menulis hari ini. Cuma mahu conteng-conteng apa yang dirasa boleh dikongsi dan dijadikan pengajaran sepanjang seharian ku jalani hidup ini. Hari ini tepat jam 7.30 pagi bergerak keluar dari rumah, menaiki van ke Hospital Sibu seperti kebiasaan.

Hari ini 'Hari OT' -- Operation Theatre. Maknanya hari ini ramai yang akan dibedah, dibongkar rahsia rongga dalam badan dalam-dalam. Pastinya dilakukan ditempat tertutup, ada privacy bukan hanya 'buka tutup' tetapi untuk membantu dengan izinNya.

Hari ini dapat lihat 3 pembedahan dilakukan. LIVE! Alhamdulillah belajar lagi daripada setiap tanda keagunganNya. Satunya, hysteroscopy. Kedua, Elective Lower Abdominal Cesarean Section. Ketiga, Total Abdominal Hysterectomy and Bilateral Salpingo-Oophorectomy. Jangan risau akan istilah yang digunapakai. Hanya istilah.

Yang Kedua itu mengingatkanku sesuatu.

"Amal, tengok macam mana mak Amal lahirkan Amal dulu." Sahabatku berkata.

"Yelah kan, bukan senang." Dalam hati mula sebak.

Sewaktu melihat, teringat pula seorang yang amat penting dalam hidupku, yang melahirkan aku ke dunia ini dengan izinNya. Dahulu, mungkin aku nakal dalam perut mamaku. Main-main dalam perut, pusing-pusing, akhirnya ter'duduk' dalam perut mamaku. Bila sudah duduk, macam mana mahu dikeluarkan secara normal? Normalnya, kepala dibawah, kepalaku diatas, selesa duduk :)

Waktu itu, mungkin aku gembira duduk dalam perut mama. Gerak-gerak, tumbuk-tumbuk orang yang pegang perut mama :) Gaya bebas dalam perut, siapa tahu kan.

Itu kisah dulu, sebelum aku melihat dunia.

Di dalam OT pagi ini, ku lihat perut ibu itu dihiris layer by layer sehingga sampai ke bahagian untuk dikeluarkan air ketuban. Saat air ketuban keluar melalui perut ibu, doktor segera bertindak. Mencari kaki bayi dalam perut si ibu, akhirnya kaki itu dijumpai. Tarik! Waktu kemuncak, seram. Tinggal kepala yang tinggal untuk dikeluarkan dari perut ibu, kaki si bayi dipegang dan dihayun ke perut ibu. Alhamdulillah, kepala bayi berjaya keluar. Girl!

Selamat datang ke dunia!

[Ayat ganas, jangan digunakan di tempat-tempat lain] :D

Itulah kisah hari ini. Manusia itu lahir ke dunia bukan dengan cara jatuh dari langit Tuhan. Bukan juga keluar daripada kerak bumi. Kita lahir daripada perut ibu, perut emak, perut mak, perut bonda, perut ummi, perut mama. Mereka insan mulia, pengorbanan melahirkan pewaris, mujahid, mujahidah agama ini, InsyaAllah.

Lahirnya kita ke dunia yang asing ini dengan tangisan. Tangisan syukur kepadaNya, tanda perjalanan baru sahaja bermula. Moga di akhirat nanti, kita tidak menangis kerana dicampakkan ke api membara, bersedia menjilat setiap tubuh yang menghampirinya.

Kita yang melukis lukisan hidup kita, kita yang memilih. Buat pilihan yang terbaik! Ya, mengikut aturanNya, kita akur. Terbaik!

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan. [Surah al-'Imran : 185]
Waallahua'lam.

19/10/2010 :) Jalani hidup dengan senyuman yang sebenar-benarnya.

Terima kasih kepada mama kerana sudi lahirkan insan biasa ini.

"Mama, Amal nak jadi orang hebat."

"Jadilah, tiada siapa halang. Anak mama memang hebat." Kataku dulu-dulu pada mama. Mama rajin layan anak perempuan dia, arwah babah lagi suka layan. Satu geng dengan babah dulu :)

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates