Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Saturday, October 16, 2010

Y 343 : Yang 10



Hayatilah Sifat Mahmudah

by Abu Basyer [edited by AAZar]

InsyaAllah, hari ini kita berkongsi tentang 10 sifat mahmudah, sifat terpuji yang patut ada pada setiap yang bergelar muslim, hambaNya yang terpilih untuk menjadi penghuni-penghuni syurga di akhirat sana. InsyaAllah, waallahua'lam.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Asas penting dalam kehidupan seorang Mukmin adalah memiliki asas akhlak Islam yang mantap. Akhlak yang nampak lahir dalam kehidupan adalah berasaskan iman kepada Allah s.w.t. Tanpa iman yang kukuh tidak mungkin seseorang mampu melahirkan akhlak Islamiyah dalam kehidupannya. Sifat mahmudah adalah peribadi seorang Mukmin yang memiliki akhlak Islamiyah dan ianya lahir daripada satu proses tarbiyah Imaniah.

Adapun sifat-sifat Mahmudah itu ada 10 sifat iaitu:-

1. Taubat - keazaman untuk meninggalkan segala kesalahan dan dosa-dosa yg telah dilakukan.

Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud, "Sesungguhnya Allah amat menyukai orang-orang bertaubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri." (Surah Al-Baqarah ayat 222)

Lebih-lebih dari kepada golongan muda, bukan mudah muda-mudi untuk kesali apa perbuatan dosa yang dilakukan. Muda? Membuatkan kita lupa, nilaian umur itu tidak menentukan panjang atau pendek umur kita. Sedangkan kematian itu boleh tiba dalam pelbagai keadaan tanpa sebarang undangan. Maka bertaubatlah sebelum pintu penerimaan taubat itu tertutup dikala ruh tiba di halkum.

2. Takut kepada Allah (taqwa)

Firman Allah maksudnya : "Wahai orang-orang yang beriman, bertaqwalah kepada Allah dengan sebenar-benar taqwa kepada-Nya dan janganlah kamu mati melainkan kamu menyerah diri ( kepada Allah s.w.t )." ( Surah Ali Imran ayat 102 )

Ya, ihsan memainkan peranan penting disini. Seolah-olah kita melihatNya dan Dia sentiasa mengawasi setiap tingkah laku kita. Sumbang langkah, sia-sialah segala amalan. Maka, atur langkah agar sentiasa di atas landasanNya.

3. Mahabbah (kasih sayang) sesama Mukmin.

Dari Muaz bin Jabal meriwayatkan, aku mendengar Rasulullah s.a.w. meriwayatkan hadis qudsi : Allah Azzawa Jalla berfirman yang bermaksud : "Orang-orang yang mencintai satu sama lain kerana kebesaran dan kemuliaan-Ku akan duduk diatas mimbar-mimbar nur pada hari qiyamat, (bahkan) nabi-nabi dan para syuhada akan beriri hati kepada mereka." (Hadis Riwayat Tirmizi)

Sayangilah keranaNya, di sanalah salah satu nikmat hidup di dunia fana ini. Nikmat persaudaraan yang terjalin indah tidak kira jauh atau dekat. Segalanya mungkin terjalin dengan izinNya, indahnya ukhwah. Maka, jangan dipersiakan ikatan yang tersimpul ini.

4. Zuhud - mengambil dunia sekadar yang perlu. Di dalam hati tiada kecintaan pada kehidupan di dunia. Zuhud yang sebenarnya adalah mengutamakan kehidupan akhirat dari dunia.

Firman Allah s.w.t bermaksud :"Tetapi kamu (orang-orang kafir) memilih kehidupan duniawi. Sedang kehidupan akhirat adalah lebih baik dan lebih kekal." (Surah Al-A’laa: 16-17)

Wahai dunia,
Segala yang tercipta ini milikNya,
Tiada satu pun milikku,
Hanya satu ku cari di dunia ini,
Ku cari redha Penciptaku,
Kerana janjiNya ku pasti,
Pasti terjadi tanpa mungkir.

5. Sabar - Bersabar dengan ujian dan dugaan daripada Allah s.w.t.

Firman Allah s.w.t maksudnya : "Sesungguhnya orang yang bersabar akan diberikan pahala mereka tanpa hisab" (Surah az-Zumar: 10).

Wahai diri,
Bersabarlah dengan segala aturan buatMu,
Dirimu diciptakan bukan sia-sia,
Untuk berbakti hingga hujung nyawa,
Sabar itu kurniaan buatmu,
Nikmat menuju tempat janji temu,
Bertemu dengan Pencipta Yang Agung.

6. Syukur - Melahirkan rasa berterima kasih kepada nikmat Allah s.w.t yang banyak diperolehi.

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud : "Siapa yang tidak bersyukur dengan pemberian yang sedikit, dia juga tidak akan bersyukur dengan pemberian yang banyak. Siapa yang tidak mensyukuri manusia, bererti dia juga tidak mensyukuri Allah. Memperkatakan nikmat Allah adalah tanda syukur, dan mengabaikannya adalah kufur. Berjemaah itu dirahmati, sedangkan berpecah belah itu mengundang azab."(Hadis Riwayat Ahmad dalam Musnad Ahmad)

Syukur. Kadangkala kita lupa untuk bersyukur, walaupun kita tahu semua ini daripadaNya, tetapi kita selalu lupa. Kenapa lupa? Kerana diri tidak mahu ingat, puas hati hanya sekadar tahu. Sedarlah diri, jangan kita lupa!

7. Ikhlas dan benar - Melaksanakan sesuatu amalan semata-mata kerana Allah s.w.t.

Firman Allah s.w.t maksudnya : "Sesungguhnya kami menurunkan Al-Quran ini kepadamu wahai Muhammad dengan membawa kebenaran,oleh itu hendaklah engkau menyembah Allah dengan mengikhlaskan segala ibadat kepadaNya."

Ikhlas punya rahsianya yang tersembunyi, sirrullah, rahsia Allah. Manusia hanya mampu berusaha dan menyerahkan segala amal ibadah itu untuk dinilai olehNya. Ya, manusia itu lemah, seringkali niat yang ikhlas itu lari disebabkan hadirnya rasa riak, takabbur dalam diri. Sedarlah diri, diciptakanmu daripada segumpal tanah.

Dirimu sebaik-baik kejadian, jangan disalahguna nikmat kurniaanNya. Kerana nikmat itu untuk kita mendekatkan diri kepadaNya, bukan lari jauhi Dia, lalai dengan dunia.

8. Tawakkal - sentiasa berserah diri kepada Allah s.w.t. setelah berazam, seterusnya diikuti dengan usaha.

Allah s.w.t berfirman yang bermaksud : "Dan (ingatlah), sesiapa yang berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukupkan baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya)."
(Surah al-Thalaq ayat 3).

Tawakkal menjadikan kita hamba yang bersyukur dengan segala kurniaanNya. Semuanya Allah sediakan, tetapi mengapa kita masih menzalimi diri kita? Mahu apa lagi?

Lemahnya diri ini..

9. Redha dengan Qadha' dan Qadar

Firman Allah lagi maksudnya : "Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (luh mahfuz) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah ".(Surah Al-Hadid ayat 22)

Wahai diri, segala perjalanan hidup ini telah tertulis sejak azali lagi. Jalanilah dengan hati yang tenang mengingati Tuhanmu. Moga kelak temui jalan menuju kemuncak cinta Ilahi.

Allah berfirman maksudnya : "Tidak luput darpada pengetahuan Tuhanmu biarpun sebesar zarah di bumi atau pun di langit. Tidak ada yang lebih kecil dan tidak (pula) yang lebih besar daripada itu melainkan (semuanya tercatat) dalam kitab yang nyata (luh mahfuz). " (Surah Yunus ayat 61)

10. Mengingati mati - Merasai hidup di dunia ini adalah sementara dan di hari akhiratlah kehidupan yang kekal abadi.

Sabda Nabi saw bermaksud ” Sepintar-pintar manusia ialah orang yang sentiasa mengingati mati dan sentiasa bersiap sedia menghadapinya, mereka itulah orang yang bijaksana”.

Tiada apa yang kekal,
Mengapa perlu sombong,
Mengapa perlu meninggi diri,
Sedarkah itu hanya pinjaman,
Kelak dunia ni bakal ditinggalkan,
Yang dibawa hanya bekalan,
Bekalan pertimbangan,
Penentu tempat yang bakal dihuni,
Diduduki selama-lamanya.

Sahabat yang dirahmati Allah,

Semoga kita sama-sama baiki diri untuk menjadi hambaNya yang tahu bersyukur. Jangan kita lupa, perjalanan hidup ini kelak akan terhenti. Lukisan hidup ini kita yang lukis, kita yang lakarkan sama ada memilih untuk lakaran yang baik atau sebaliknya. Lukisan dan lakaran diatas kerja lukisan itu punya peraturannya, jangan melebihi garisan, border-linenya.

Ya, hidup kita punya peraturan, syari'at yang perlu dipatuhi. Bukan segalanya boleh dilanggar. Di jalan raya juga ada peraturan, jika peraturan ini dilanggar. Tunggulah surat saman. Ya, kita mampu bayar. Tetapi 'saman' Allah merupakan azab pedih di nerakaNya, pedihnya tiada tandingan.

Berusaha, dan terus berusaha menjadi hamba yang terbaik :) Selamat mencuba, ayuh praktikkan. InsyaAllah.

Waallahua'lam.

16/10/2010 Selagi helaan nafas masih ada, ku akan gunakan masa ini sebaiknya. [walaupun kekadang rajin tidur, InsyaAllah, kuatkan azam kurangkan tidur] :)

InsyaAllah bulan Nov ku pulang ke pangkuan keluargaku. Bersama dia, buat aku gembira, dia kurniaan terindah, paling berharga buatku di dunia ini.

Ya Allah, kurniakanlah kesihatan yang baik buat dia. Isi segala kesunyian dia dengan ingatan padaMu. Aku sayang dia Ya Allah.

Biarlah tiket mahal, tiket mahal tidak akan menghalangku untuk pulang :) Si kepala batu memang begitu [Jadi tak pantun ni?]

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates