Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Monday, October 18, 2010

Y 346 : TIdak



Alhamdulillah..
Subhanallah wa Allahuakbar..

KISAH 1

Sementara menunggu nasi 'kering', hendak conteng di blog ini perihal pengajaran yang ku peroleh hari ini. Walaupun tidak banyak tetapi itu yang ku peroleh.

Alhamdulillah selepas sesi Bed Site Teaching, pulang untuk makan tengahari, perut berkeroncong sepanjang 2 jam berdiri di sisi katil-katil hospital sewaktu sesi ini :) Ayat mesti selalu hyperbola. Selepas zohor, kembali ke hospital, kali ini langkah tidak terus ke wad tetapi melangkah laju ke klinik pesakit luar.

Alhamdulillah doktor banyak bagi tunjuk ajar, ilmu yang tersemat di dada dilontarkan kepada anak buahnya yang bakal menjejaki alam kerjaya tidak lama lagi, InsyaAllah. Aku lihat ramai pesakit setiap hari, bermacam jenis penyakit. Ya, nikmat sihat itu bukan selamanya, bila-bila masa sahaja boleh ditarik nikmat itu.

Ya, sekarang bukan masa untuk bersenang-senang. Masa kian ke penghujungnya! Setelah apa yang berlaku, aku belajar jangan sia-siakan masa yang ada untuk perkara yang tidak pasti. Yakin pada Allah dalam segala hal. Sangat yakin, InsyaAllah.

Muhasabah,

Sepanjang aku hidup,
Apa yang telah aku lihat?
Apa yang telah aku dengar?
Apa yang telah aku perkatakan?

Adakah mata ini aku guna untuk melihat tanda kekuasaanNya?
Adakah telinga ini aku guna untuk mendengar asma' Allah, kalamullah?
Adakah mulut ini aku guna untuk memujiNya, selawat atas kekasihNya?

Adakah hati aku masih hidup untuk bergelar hambaNya?
Bergetar tatkala asma'Nya disebut,
Sayu pilu mengenangkan sumbangan pada ad-deen,
Amat sedikit, masihkah ada waktu?
Untuk aku berbakti buat agamaku.

Kisah 2

Selepas 'bersoal siasat' dengan pesakit, sempat kami berborak-borak. Jam menunjukkan pukul 4.20 petang. Kakak ini peramah orangnya :) Suka!

"Akak ni kalau kakak dengan mak tak suruh pegi hospital ni, memang akak tak datang. Tapi sebab pendarahan banyak sangat, akak datang juga. Lepas tu tiada siapa nak buat kuih." Kakak memulakan cerita.

"Kakak kerja apa?"

"Kakak berniaga sendiri-sendiri, buat kuih. Kakak dan mak akak tolong bungkuskan. Anak saudara akak pula tengah tunggu masa nak bersalin. Dia nak akak ada dengan dia waktu dia bersalin. Tak mahu mak dia jaga. Dah beli tiket nak ke Shah Alam 26 haribulan ni tapi kena masuk wad ni tak tahulah macam mana." Sambung cerita.

"Macam tu pula ya. Akak buat kuih seorang-seorang lah ya, patutlah kurang makan, tak sempat makan. Sana-sini perlukan akak." Tersenyum aku.

"Yelah, akak tak tahu nak kata TIDAK. Susah sangat nak kata tidak. Tapi tak kisah, selagi akak senang, akak buat kuih tu dan pegi jaga anak buah akak." Kata-kata dia buat aku berfikir panjang.

Aku hanya mampu tersenyum dengan kata-kata kakak itu :) Ya, aku juga ada masalah itu, tidak tahu untuk kata tidak. InsyaAllah, dengan kudrat yang Allah beri ini, akan aku penuhi segalanya mengikut kadar kemampuanku. Aku bukan siapa-siapa, hanya manusia biasa yang mencari jalan pulang terbaik bertemu Penciptaku. InsyaAllah belajar untuk kata TIDAK pada perkara yang sepatutnya. Masih belajar.

Aku faham, kakak cuba menggembirakan hati semua orang. Walaupun dalam keadaannya yang kurang sihat, dia masih mampu tersenyum dan membuat aku tersenyum :) Hati senang, jiwa mulia. InsyaAllah. Mari gembirakan semua!

InsyaAllah, esok kakak ini akan menjalani pembedahan kecil untuk kenalpasti punca pendarahannya. Semoga kakak sihat selalu dan diberi kekuatan menjalani hidup ini walaupun hakikat perjalanan hidup ini bukan suatu yang mudah.




Kenangan bersama mereka :)
Moga jadi anak soleh, solehah ya..


Wallahua'lam.

18/10/2010 Dua minggu sebelum exam..counting~

Dalam buku ada ilmu, tidak salah juga belajar daripada manusia. Ya manusia itu dicipta dengan ilmu Allah Yang Maha Perkasa. Terima kasih kakak!

Terpedaya atau tertipu dengan dunia? Belajar..

Makan time :D

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates