Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Saturday, October 2, 2010

Y 334 : Seni [Bah.1]

Assalamualaikum wa rahmatullah,

Waallahua'lam siapa rajin ziarah blog yang tidak seberapa ini :) Who knows, they know. Hidup ini percaya atau tidak penuh dengan seni. Seni yang sungguh unik, mungkin kali ini mereka yang ingin memahami dapat menghayati :)

[ayat semakin berbunga-bunga]

[metafora dan personafikasi diaplikasikan]

Mari bercerita,
"Esok ada kelas pendidikan seni cikgu Athirah. Cikgu pesan suruh bawa sehelai kertas lukisan, water colour dan berus. Ha, cikgu pesan, jangan lupa bawa tangan untuk melukis nanti." Jelas Aman kepada Adi yang tidak hadir ke kelas semalam disebabkan demam selsema.

"Baik bos!" Balas Adi.

Aman sebagai ketua kelas diamanahkan untuk memberitahu sahabat-sahabat yang tidak hadir.

Keesokan hari menjelang..

"Assalamualaikum cikgu Athirah." Suara Aman bergema diikuti pelajar-pelajar lain.

"Waalaikumussalam semua. Apa khabar hari ini? Ada doa pagi-pagi? Semua solat Subuh pagi tadi?" Begitulah soalan harian dipagi hari. Mengingatkan pelajar-pelajarnya.

"Sihat, cikgu" Ada yang tersengih-sengih. Itu tanda lupa doa, lupa solat dan ada juga yang jawab dengan semangat. Cikgu Athirah amat memahami anak muridnya.

"Lain kali jangan lupa ya. Baiklah, keluarkan barang-barang yang cikgu pesan semalam. Hari ini kita akan melukis sambil berfikir." Arahan cikgu Athirah dipatuhi.

"Baik, sekarang lipat kertas lukisan itu kepada dua. Kemudian lihat sekeliling, disebelah kanannya, lukis benda yang kamu suka dan disebelah kirinya, lukis benda yang kamu benci. Cikgu bagi masa 15 minit ya. Sekejap lagi cikgu mahu tengok seorang-seorang punya lukisan."

Arahan diterima, saraf tunjang menerima impulse terus dihantar ke otak untuk diproses. Anak-anak muridnya terus bertindak dengan effector organ ciptaan Tuhan.


15 minit berjalan..



Tik tok..tik tok..
Bersambung :)
2/10/2010 Cerita ilham Tuhan. Bersiap sedia, mahu bergerak ke hospital malam ni. Sambut baby! InsyaAllah..seram. Sambut dengan kasih sayang ya :D

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates