Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Friday, October 1, 2010

Y 333 : Hanya 2

Assalamualaikum wa rahmatullah,

Malam ini malam sabtu, beberapa hari lepas gatal tangan godek-godek blog sendiri. Baca tulisan sendiri, InsyaAllah menjadi inspirasi buat diri sendiri juga. Alhamdulillah sudah 4 tahun lebih menulis, ada sahaja perkara, cerita yang hendak di tampal dalam blog ni. Sebelum ni ada blog lain, lama guna blog yang itu hingga satu saat, rosak script HTMLnya sebab selalu ditukar-tukar :) Hingga lahir blog ini, sehingga ke hari ini.


Antara dua?

Ya, mahu terus menulis atau tidak? Itu juga pilihan, pilihan perlu dibuat dengan akhirnya satu keputusan diperoleh. Alhamdulillah hari ini, setiap jumaat ada usrah :) bicara hal pahala, dosa, syurga dan neraka.

Sekurang-kurangnya ada pengisian dalam kesibukan menuntut ilmu Tuhan. Biar bergetar hati ini, jangan dibiarkan layu. Hidup biar punya matlamat, niat biar tepat dan utuh agar akhirnya memperoleh redhaNya.

Antara dua..
Pahala atau dosa?
Syurga atau neraka?

Di mana ada kelahiran, di situ juga ada pengebumian.
Di mana ada kehidupan, di situ juga ada kematian.

"Dan sudah tentu mereka tidak akan mencita-citakan mati itu selama-lamanya, dengan sebab dosa-dosa yang telah mereka lakukan dan Allah sentiasa mengetahui akan orang-orang yang zalim itu." [Surah Al-Baqarah : 95]
Ya, kematian itu PASTI!
Samada hutang dosa itu dilangsaikan atau sebaliknya. KEMATIAN tetap akan berlaku.

"Tiap-tiap diri (sudah tetap) akan merasai mati, kemudian kamu akan dikembalikan kepada Kami (untuk menerima balasan)." [Surah al-Ankabut : 57]
"Dan Allah sekali-kali tidak akan menangguhkan (kematian) seseorang apabila datang waktu kematiannya. Dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan." [Surah Al-Munafiqun : 11]
Tiada siapa yang dapat lari, sejauh mana larian itu. Qada' dan Qadar Allah itu tetap akan terlaksana dalam apa cara sekalipun dengan izinNya. Mahu lari ke hujung dunia? Dunia ini tiada berpenjuru, tiada hujungnya. Hari pemusnahan akan tiba, runtuhlah segalanya. Langit yang kukuh kini kelak akan runtuh, bercantum keduanya, langit dan bumi.


Maka dibangunkan kelak di alam pengadilan. Berhimpunlah manusia-manusia dari setiap pelosok dunia, tanpa sebarang pengecualian. Maka bersedialah dengan bekalan yang dibawa bersama. Pahala atau dosa yang kita bawa?

Pahala dan dosa itulah bekalan kita.
Bukan harta yang banyak bertimbun..
Bukan juga pangkat dan jawatan yang tinggi..
Bukan juga sanjungan manusia..
Bukan juga pujian manusia..

Maka berhati-hatilah, kerana belum tentu amalan baik dipandangan manusia itu juga mendapat tempat, redha disisi Allah. Belum tentu ibadah kita mendapat tempat dalam penilaian pahala di sisiNya.

Mari muhasabah diri :) Jangan sesekali berputus asa dalam usaha membaiki diri. Dalam usaha mencari redhaNya. RahmatNya tidak akan pernah lari, sentiasa ada tetapi manusia itu yang melarikan diri daripada jalan yang telah Allah bentangkan buat hamba-hambaNya.

Waallahua'lam.

1/10/2010 Dapat satu idea. InsyaAllah ingin sekali membukukan penulisanku. Dengan izin Allah, aku akan usahakan. InsyaAllah. Sekurang-kurangnya bila ku tiada lagi, ku ada tinggalkan sesuatu untuk dimanfaatkan bersama.

Ya, hidup bersyariat menghasilkan hidup yang teratur :) Maka, patuhilah segala syariatNya.

Semalam, akhirnya ku lihat seorang ayah mendukung anak yang baru lahir, lalu diazankannya. Anak itu keluar dari rahim ibu yang melahirkan. Wajahnya bersih, mata masih tertutup. Semoga kelak menjadi anak yang soleh :) Amin.

Si ayah, bersedialah menjadi pemimpin, imam keluarga yang bertanggungjawab dan amanah kelak.

Suka cubit-cubit pipi baby baru lahir, lembut. Suka tengok baby lama-lama, no stress! Alhamdulillah :)

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates