Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Thursday, May 1, 2008

Life For A Year - Part III

Assalamualaikum.

Ni nak kongsi cmne jadual dekat matrik..tp x semua matrik pakai jadual yang sama. Sedikit persamaan tu mybe ada =) secara umum nih~

Jam 0600 - Bangun! Solat subuh..( kekadang awal, lewat tu jarang2..tgk kul bape tido) Kalau boleh, amalkn baca yassin pagi atau al-ma'thurat (moga dpermudahkan perjalanan hari2 anda)

Jam 0745 - Gerak! Bgerak ke dewan kuliah/ bilik tutor/ makmal/ bilik peperiksaan. Agak jauh..cz kolej kediaman P1 mmg paling jauh dari tempat2 tu =) tp xpe..jalan jangan x jalan..he3

Jam 0800-1300 - Lacture tyme! (based on schedule) Masa mnuntut ilmu..no rest!

Jam 1300-1400 - Ni waktu rehat..solat Zohor (makan kalau lapar n bkesempatan)

Jam 1400-1600 - Kembali menuntut ilmu daripada lecturer yang mantap, insyaALLAH. "Tuntutlah ilmu hingga ke negeri China".

Jam 1600-1800 - Free! Buatla ape yg disukai..makan, belek2 buku (solat jangan lupa~) Kadangkala ada kelas tambahan or lecture..depends on that certain lecturer.

Jam 1900-2100 - At al-Maghfirah, insyaALLAH. The best place in KMPk =) kadang2 ada lecture cz nk abiskan silibus..hu3.."Difficulty and obstacles will teach us how to undergo this life".


Jam 2100-0000 - Study...study...study. Kalau penat, rehat jap (makan2, minum2..he3). Pastu, ngantuk, then..sleep tyme! Qiam bagi yang mampu..kerana itulah yang baik bagi kamu.





Beginilah hidupku di matriks sehari-hari. Sem2 ada kokurikulum, so, agak busy sikit bbanding dengan sem1..kelab olahraga?? itulah kelab yang mnjdi pilihan hati..hu3 (actually, xde pilihan..rela dalam paksa) Bnasib baik, pensyarah penasihat, Mr Ganesan baik..banyak bg tunjuk ajar & takde la paksa2 sgt dlm aktiviti olahraga tu (juz enjoy..have fun!). Antara aktiviti2 best sebagai setiausaha kelab olahraga:

  • Mendaki Bukit Kledang, Ipoh (den capeq...lagi setapak nak sampai ke puncak, tetapi ALLAH lebih mengetahui tahap kemampuan diri ini) At least, dapat sampai ke atas walaupun tinggal lagi satu level nak sampai ke puncak.
  • Mengendali TREK EKSPLORASI MINDA 2008. Banyak halangan perlu tempuh..dengan pengerusi (yang agak muda..muda ke? so, pikiran pun gak muda..hu3..maaf, pengerusi) ahli kelab mmg best..full comitment! Akhirnya, semua berjalan spt yang d rancang.
  • Hangout! Main bowling dengan ahli kelab di Jaya Jusco, Ipoh. Tapi waktu tu hormon x stabil..hu3 (pengerusi r nih..tensen den!) So, x main =(

Selain study..study n study, ada gak aktiviti lain spt Karnival Sukan Kolej, Jualan Mesra Rakyat, Hari Serikandi, U.N.G.A, Pertandingan2 sempena Hari Kemerdekaan, Sambuatn Ma'al Hijrah, Sambutan Maulid Nabi S.A.W dan banyak lagi.

Jualan Mesra Rakyat - I'm involved! Best..dapat cipta skill baru memasak tapi kuali besar, api dapur pun kena besar...berhaba!!! tolong2..he3 (Ingat! azab di neraka nnt bukan setakat berhaba tetapi berapi..paham kan? pandai!) Sampai sekarang yang masih d praktikkan adalah KEK BATIK..he3. Selain tu dapat belajar kerja berpasukan..Ukhwah harus mantap!

Hidup di matriks bukan study semata-mata sebenarnya tetapi banyak aktiviti lain yang membawa kepada pembaikan diri yang membawa manfaat kepada diri dan rakan2 seperjuangan. InsyaALLAH. Maybe ada yang berpandangan, pelajar yang masuk U lebih baik dari masuk matriks. Statement ni subjektif, terpulang kpd siapa yang menilai. Pelajar matriks juga akan masuk U. So, it's the same, right?

Tidak kira anda belajar dimana. Sama sahaja. Bergantung pada diri anda dan sejauh mana anda yakin dengan janji2 ALLAH. Janji2 ALLAH itu pasti. Menuntut ilmu itu bukan terletak pada hebatnya pensyarah itu, bukan pada gahnya universiti itu. Tetapi terletak pada diri kita, bakal menjulang nama agama kita, bangsa juga kita jualah yang akan menjadikn sesebuah universiti itu terkemuka dengan izin ALLAH. Usah memandang dgn mata yang buta, usah mendengar dgn telinga yang tuli.

Try to enhance urself before u try to change others. Obstacles will come and go at anytime, juz strive the way to approach the star upon the sky. Keep the star..not just achieve it and let it go..hu3. What kind of language I use..Is't broken language? Let it be..hu3 =D

Waallahu'alam. I need ur comment to improve my writing here..tegurlah, teguran amat dialu-alukan. Syukran 'alaik =) Senyumlah selalu walaupun ia tidak semanis madu, tetapi itulah pengubat luka hati. (ayat..he3..)

Yang baik itu datangnya dari ALLAH, segala kekurangan datangnya dari kelemahan hamba ALLAH yang lemah ini. Perbetulkanlah yang mana tidak.

Waallahu'alam.

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates