Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Tuesday, April 29, 2008

Life For A Year - Part II

Salam'alaik..

Hari ni nak sambung kisah hidupku di matriks..tp lebih kepada umum actually. Intro dah habaq..ape ag? Hm, talk about study at matrix.Nak tak nak mmg akan rasa susah, putus asa, sedih, penat, keluh kesah (tp perasaan ni ada hanya pada mereka benar2 ingin bjaya..jika tidak, maka sebaliknya) nway, pe2 pun
always remember ALLAH. "Sesungguhnya dengan mengingati ALLAH, hati akan mnjadi tenang".

Bagi saya, nak belajar, cuba cari kelainan (x best kalau guna skill yang sama, tp tpulang pada individutu sendiri..) tp takde la kelainan sangat..asalkn kita rasa seronok semasa menuntut ilmu, itu sudah memadai.

Pensyarah? Alhamdulillah, suma baik2..tp sekiranya kalian dapat lecturer yang sebaliknya. Cuba lihat dari sudut yang positif. Setiap orang ada kelebihan dan kelemaan. So, gunakan kelebihan yang pensyarah tu ada. Sesuaikan diri dengan bijak k =)

Ni subjek di matrix :


  • Biology (SB 027) -- pelajar sains hayat
  • Physics (SF 027) -- pelajar sains fizikal
  • Chemistry (SK 027)
  • Mathematics (QM 026)
  • Akaun -- pelajar akaun
  • Ekonomi -- pelajar akaun
  • Perniagaan -- pelajar akaun
  • Kemahiran Dinamika (salah satu semester)
  • Ko-kurikulum (salah satu semester)
  • Sains Infomatik (salah satu semester)
  • English (get ready 4 MUET yeh..)

Jika dibandingkan sem1 dgn sem2, sem2 bagi menarik bagi pelajar sains hayat utk subjek biology n chemistry but not for maths =D Ni antara perkataan yang best dalam subjek bio :

  • Ginkgo biloba
  • Gnetum gnemon (mcm adik beradk pokemon kan...?)
  • Anthrocerotae

Perkataan ka atas ni saje je tulis..kenangan. Suka sebut..hu3. Study smart pray hard..Jangan sesekali putus asa. Menangislah jika perlu..kerap menangis pun x baik utk kesihatan. Rajinkan diri anda utk buat temu janji dgn pensyarah k =D

Untuk cerita ttg kenangan, tgu entry akan datang..EDISI KHAS KENANGAN (episod terakhir..) Kalau nak tahu apa2, tanya aje..InsyaALLAH, kongsi pengalaman dan ilmu yang ada (datangkan kepuasan dalam diri). Gambar2 ni adalah benar2 belaka..he3. Usaha..usaha..usaha! Maybe extra episod for the tips for managing ur tyme at matrix =) InsyaALLAH~

Be continue..

2 Buah fikiran:

Idayu said...

assalamualaikum..hye!!nak tnye,pelajar akaun perlu amik brape subjek ek kt matrix?adakah trmasuk ekonomi dan perniagaan,atau bleh pilih samada ingin mngambil subjek2 trsebut atau tdak?..thanx!! btw,nice blog!gud job!!may ALLAH bless you!!

[Harapan/Cita-cita yang mulia] said...

waalaikumussalam..pelajar akaun kena ambil extra satu subjek dr pelajar sains..so, overall ade 4 subjek..kalau x silap..ekonomi, perdagangan, akaun & matematik..tp sume subjek dalam bahasa melayu kecuali matematik..ada juga subjek tambahan tapi x termasuk dalam pointer spt sn infomatik, english, dinamika kemahiran n kokurikulum (on certain sem) kokurikulum as usual penting utk advantage mse pemilihn masuk u nnt..hrp maklumat ni dapat mmbantu =)

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates