Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Sunday, May 4, 2008

Kafir..Kenapa mengkafirkan?!

Assalamu'alaikum pembuka bicara hari ni..

Dua hari yang menarik..sabtu dan ahad =) Nak juga kongsi serba sedikit aktiviti sepanjang dua hari ni.

Sabtu - Amal, Zati, Haliza & Shafini hang out together to TS. Juz walking around tapi bukan utk cuci mata. Ukhwah perlu dibina, saja main bowling..he3. tak reti pun & tak pernah main..main campak+baling+lontar, sume ada..bo0o0o0mm! amal baling (baling ke..throw) bola tuh (9kg..hu3) tapi..bola tu amal sedekahkan ke dalam longkang. maybe takde bakat dalam bidang nih (now's da tyme to try da new arena..he3) Then, teman kawan beli kasut..wah3, pandai depa mmilih (eden takde sense nk beli kasut, bnda2 lain ni..dunno why - malas kot or mmg x reti). Lastly, havin' a luch at KL sentral =D Moga ukhwah bkekalan~ (p/s: shbt2 matriks, bila nak keluaq sama2???!)

Ahad - Karnival sukan Alumni (SPex). Akhirnya, jawatankuasa alumni dibubarkan. Maka berakhirlah tugasku =B tapi akan terus bagi sokongan dekat alumni sekolah. Harap dapat bantu adik2 dalam proses mhadapi peperiksaan nih. Jumlah kutipan hari ini : RM 4XX.00.. alhamdulillah, harap dapat digunakn ke arah yg bmanfaat o_o

Inilah hari-hariku..insyaALLAH lps ni kne lebih mantapkn perancangan, masa inilah masa yang paling ssuai utk mmbaiki diri..lepas ni? bila lagi kan??





HERE, the main thing that I want to share with my blog visitors. I wanna share one hadith (Sabda junjungan besar kita, Nabi Muhammad S.A.W) :

Daripada Umar R.A, daripada Rasulullah S.A.W, sabdanya: "Bila seseorang itu mengkafirkan saudaranya, maka jadilah (hukum kafir) itu dengan salah seorang daripada keduanya."
(Hadis Riwayat Muslim)


Rasulullah mengingatkan bahawa apabila blaku ptuduhan di kalangan umat Islam dgn kkufuran antara satu sama lain, maka pastilah kkufuran itu akan tkena antara mereka sama ada yang mnuduh atau yg dituduh. Oleh yg demikian, tuduhan kafir mkafir ini amatlah dilarang (larangan keras tau...) dalam agama. Janganlah kita termasuk dalam golongn yang sering kafir mkafirkan ni.

Tepuk dada, tanya iman. Adakah kita layak mnentukan tahap iman dan ketaqwaan seseorg itu? Sedangkan kita hanya manusia biasa yang sering tdedah dgn dosa dan noda. Sedangkan lidah lagi tergigit. Sedangkan lidah yang tdk bertulang itu boleh tgigit, apatah lagi anggota yang besar luas pmukaannya ni. Bebas mlakukan kesilapan sekiranya tidak dikawal.

Dengan mengingati ALLAH, insyaALLAH segala tindakan anggota dan hati kita akan terkawal. Zikrullah itu indah jika diamalkan dan istiqamah dalam mlaksanakan. Oleh itu, moga zikrullah ini mampu mjadikan kita ummah yang senantiasa bsyukur dgn nikmat dan rahmatNya. Moga juga mampu mngatasi gelodak hawa nafsu dikala muda ini (Ingatlah sentiasa, nafsu tidak akan puas wpun umurmu meningkat, saudaraku) Perangi habis-habisan! InsyaALLAH~

Waallahu'alam --<(@)

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates