Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Wednesday, May 28, 2008

Ceritera Pagi Hari

Assalamualaikum wbt ~~(@)

Rasulullah SAW bersabda : "Takutlah ghibah(mengumpat). Ia lebih buruk dari zina. Lelaki berzina lalu taubat, Allah menerima taubatnya. Sedangkan Allah tidak mengampuni orang yang ghibah(mengumpat) sebelum orang yang diumpat memaafkannya"

Hari ni nak berkongsi hadith yang dihantar oleh seorang sahabat YM, starish_as =) Syukran'alaik, ya ukht..sekurang2nya bila diletakkan disini, ia dapat menjadi panduan kepada kalian semua, insyaALLAH. Kadangkala, kita tidak boleh lari dari mengumpat kerana mungkin terlepas pandang atau sebagainya. Tetapi, kita mampu kawal diri kita daripada melakukannya. Jadikan istighfar sebagai benteng pertahan sementara diri. Waallahua'lam~

Semalam tamatnya riwayat Ayat-ayat Cinta The Movie, akhirnya..bisa juga ku abisin ceritera ini..he3 =D definitely same with da novel! Best la jugak..cuma kita dah tahu jalan ceritanya. Dah tahu penghabisannya. Hm, let's relate it! Adakah hidup ini kita tahu penghujungnya bila? Tidak tahu kan..Maka apa yang perlu kita lakukan? Kita perlu tamatkan kisah hidup ini dengan perkara2 yang manfaat, yang membawa kepada redha ALLAH. Biarlah 'ending'nya menggembirakan dan bukan menyeksakan. Faham kan? Fikir2kan lah~ (student sastera pn insyaALLAH, sure bleh phm kan..)

Hati batu? Adakah diri ini si hati batu? Uish, kata2 itu sebagai doa, nauzubillah min zalik. But mybe in certain part we must be..Biarlah, batu pun berguna kan..leh digunakan utk mempertahankan diri, hidupkan api didalam hutan. Tetapi sampai bila hati ini akan seperti batu..not sure for this. Wait n see..Siapa mampu bertahan, maka mampu baginya menghadapi kebal, keras dan dapat memecahkan batu ini. Ish, dah mula dah, berfalsafah pagi2 ni agak menggembirakan!

Pagi ni, sempat buatkan spaghetti utk abg2 yang hendak memulakan hari2 mereka. Sedap ke tak, abg ejat? Ok tak spaghetti tu, abg a? Sedap....(hu3, jawab sendiri la nampaknya) Get ready for the lunch! Wah, berwarna-warni eh..warna-warna kehidupan (",)

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates