Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Saturday, November 21, 2009

Haji dan Korban

Assalamualaikum,

Setelah 24 jam berhempas pulas membaiki blog ini yang telah rosak akibat buatan tangan sendiri. Akhirnya berjaya dibaiki. Alhamdulillah, dapat berkongsi kisah dan cerita, disamping peringatan buat diriku yang mudah alpa. InsyaALLAH.

Apakah itu Raya Aidiladha atau turut dikenali dengan Hari Raya Korban? Hari ini dirai pada tanggal 10 Zulhijjah. Sempena memperingati peristiwa Nabi Ibrahim, anaknya, Nabi Ismail dan isterinya Siti Hajar.Di sinilah bermulanya tamadun besar di Mekah.Pada hari-hari tasyrik kita diharamkan berpuasa, iaitu pada 11, 12, 13 Zulhijjah.

13 Zulhijjah sering mendatangkan rasa sedih dalam diri. Pada tanggal itu ayahandaku kembali ke sana. Babah..teringat kembali kisah dahulu kala. Di kala talkin dibacakan, teringat sewaktu babah mengajar Amal surah an-nas, surah terakhir dalam al-Quran. Babah tegas sampai menangis Amal mengaji dengan babah :) Semoga babah ditempatkan bersama-sama orang yang beriman dan beramal soleh. Babah always be the best for me! Semoga ruhnya dicucuri rahmat-Nya. Al-Fatihah..

Sekarang, ayuh kita hayati sejenak kisah Siti Hajar dan anaknya, Nabi Ismail. Saya tertarik dengan kisah ini. Terbaca menerusi pencarian dalam internet, kisahnya agak panjang. Oleh yang demikian, wujudlah ruangan shared @ FIKRAA untuk berkongsi file-file yang boleh dimanfaatkan bersama. Download untuk baca ya :) Turut di upload manifestasi ibadah haji dan korban mengikut perspektif umat masa kita. Insya-ALLAH akan dicari juga kisah Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail, pengorbanan mereka menjadi tauladan ummah.

Pengorbanan itu tidak mengenal siapakah kita pada pandangan-Nya. Pengorbanan bukan sahaja dituntut ketika kita susah tetapi dikala senang juga, pengorbanan itu diperlukan seperti menginfakkan harta kepada yang berhak. Kerana itu juga kita dituntut mengeluarkan zakat sebagai toharoh atau penyucian diri. Definisi pengorbanan itu luas, bersama kita muhasabah diri dan fikir-fikirkan.



** Isnin ni ada kuiz, banyak lagi tak baca. Sibuk mengadap blog yang ni, apa nak jadi? Nak sambung study. Hehe..Kepada kawan-kawan yang sedang bercuti. SELAMAT BERCUTI! Rindu kalian. FIKRAA telah 2 episode dikeluarkan, tiba-tiba terpanggil ingin menulis sebuah kisah hidup insan dengan peringatan-peringatan yang khususnya ditujukan pada diri sendiri. Ada dalam bentuk PDF untuk di download bagi sesiapa yang tidak berkelapangan membaca secara online. Siapa nak baca? Hehe, diri sendiri kot. Aku insan biasa :)

21/11/2009 Maaf sebab membuat ada pembaca tertanya-tanya, mana pergi blog amal? Masih ada di sini selagi diizinkan-Nya untukku terus menulis dan mencoretkan kisah ini :) Semoga maju jaya dalam setiap lapangan kerjamu, kerja agamamu.

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates