Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Saturday, November 21, 2009

FIKRAA [Episode 2]

Perjuangan itu tidak pernah berakhir,
Semangat dari-Mu ibarat padang pasir,
Menjadikan ku kental hadapi segala anasir,
Kerana ku yakin, janji-Mu tidak sekali mungkir..

Perjuangan itu tidak akan berakhir selagi makhluk Tuhan ini bernyawa selagi ruh menakluki seluruh jasad. Selagi itu kita akan berperang dengan hawa nafsu yang tidak pernah puas malah dikuatkan lagi dengan perisai hasutan syaitan yang terus menewaskan hamba-Nya.

Semangat itu hanya datang daripada-Nya yang sangat bernilai, tidak mampu diperoleh daripada orang lain. Ibarat butir-butir pasir yang tidak terbilang nilai butiran yang ada, yang pasti butiran itu banyak walaupun selepas ditiup angin yang kuat. Masih ada di situ dan terus berada di situ, tidak pernah hilang.

Semangat itu menjadikan aku kental kerana semangat itu dari-Nya, bukan dari makhluk Tuhan. Jika ada sekalipun, sesungguhnya semangat itu hakikatnya datang daripada-Nya dengan sandaran buat hamba-Nya yang terpilih. Aku kental berhadapan anasir propaganda dunia. Aku kental hadapi semua itu dengan semangat daripada-Nya, dengan izin-Nya. Tetapi aku sedar iman manusia itu ada turun naiknya bukan?

Aku yakin janji ALLAH itu pasti berlaku dan tidak pernah dimugkiri-Nya, dan benar sebenar-benarnya, tiada yang benar selain itu. Itu menjadikan aku terus kuat dan bersemangat sehingga saat engkau membaca tulisanku. Cuma manusia itu seringkali berjanji dan seringkali menungkiri-Nya.

Surat yang diterima Ainul buat pertama kalinya ini amat membuatkannya tertanya-tanya. Mengapa selepas hampir 5 tahun dia tidak mendengar sebarang khabar berita daripada sahabat baiknnya ini, tiba-tiba sahaja dikejutkan dengan sepucuk surat yang dikirimkannya dari Aberdeen, Scotland. Lebih membuatkan dia tertanya-tanya, puisi di dalam surat itu pernah dicoretkan pada muka hadapan buku kesayangannya, Himpunan Hadith Muslim. Ainul masih ingat.

******************************

"Sumayyah, awak buat apa dengan buku saya tu?" Ainul faham sangat dengan perangai Fikraa yang suka menulis, mencoret kata-kata dimana sahaja yang dia suka.

Sumayyah, nama gelaran Fikraa kerana dahulunya dia pernah melakonkan watak Sumayyah dalam drama pentas sempena Minggu Penghayatan Islam di Kolejnya. Fikraa, dia memang layak melakokan watak itu kerana dia ibarat Sumayyah dengan kecekalannya mempertahankan agama yang sentiasa mekar dalam dirinya.

"Oh lupa, maaf Ainul. Boleh saya pinjam buku awak sekejap. Sekejap sahaja. Boleh lah ya." Deretan gigi putih Fikraa kelihatan. Ainul pula tersenyum.

"Pinjamlah. Beberapa hari pun tidak mengapa." Fikraa tersenyum malu, dia tidak akan ambil barang kepunyaan orang lain tanpa kebenaran tetapi cuma di kala itu dia terlupa kerana pantang nampak buku, dia akan capai dan tulisannya bermula. Bermula dimana sahaja yang dia suka. Sumayyah..Sumayyah, dia memang begitu.

******************************
Tanam pesanan Saidina Ali ini dalam benakmu sahabat.

"Sesungguhnya ALLAH mempunyai bejana di atas bumi-Nya iaitu hati-hati...maka hati yang paling disukai oleh-Nya ialah hati yang lembut, bersih dan cekal. Cekal ini ditafsirkan sebagai kecekalan dalam pegangan agama, bersih di dalam keyakinan dan lembut terhadap saudara-saudara mu'min."

Kata sahabat Rasulullah ini lagi,

"Hati seorang mu'min itu bersih, terdapat padanya pelita yang bercahaya. Hati seorang kafir itu hitam serta berpenyakit."

Semoga kesejahteraan senantiasa bersamamu, Ainul Mardhiah Ahmad. Padamkan segala persoalan yang bermain di dalam fikiranmu disebabkan kejutan suratku yang telah sekian lama tidak engkau terima.

Ayat puitis pula saya guna. Harap awak akan selalu ingat pada-Nya. Tidak mengapa jika tidak ingat pada saya. Hehe..Siapalah saya, hanya manusia biasa, hamba ciptaan-Nya. Awak sihat? Saya tahu awak sihat. Hehe..Dah makan? Saya tahu awak kena belanja Hayati si kuat merajuk tu makan, nanti masa makan tu, jangan lupa ALLAH. Biarkan iblis laknatullah tu kurus meleding, kempunan melihat makanan kita.
Sumayyah ini pelik, selalu pelik, fikir Ainul sendirian semasa membaca surat sahabatnya itu. Bagaimana dia tahu semua ini, mengenai kesihatanku. Itu mungkin andaiannya sahaja.

Tetapi bagaimana dia tahu aku kena belanja datin tu? Ainul berfikir sendirian. 6th sense? Mungkin juga, kuasa milik-Nya itu merangkumi segala yang ada di langit dan bumi. Tetapi, kenapa aku tidak tahu perkara ini? Fikiran Ainul jauh merantau, melayang jauh, yang pasti tidak sampai lagi ke Aberdeen.

"Ainul, jadi tak belanja saya makan hujung minggu ni?" Tersengih-sengih Hayati menegur temannya, Ainul yang masih dengan surat itu ditangannya.

"Insya-ALLAH. Boleh sahaja. Saya belanja awak makan tapi saya bayar guna duit awak ya. Ok set! Awak drive, I'm sit by your site, datin. Hehe.." Sukar melihat kegembiraan diwajah Ainul selepas hilang sayap kirinya. Fikraa ibarat sayap kirinya selepas dia pernah jatuh kecundang dahulu.

"Ok tapi awak ambil duit saya yang saya keluarkan daripada your purse ok! Saya drive, awak tu dah dua tahun lebih ada lesen tapi saya juga yang kena drive" Hayati memuncung kemudian tersenyum. Dia tidak pernah mengalah begitu sahaja.
Ainul, tuntutlah ilmu sehingga ke akhir hembusan nafasmu kerana itu tidak akan manjadi sia-sia. Malah itulah bekalanmu ke sana kelak. Sekian sahaja daripada sahabatmu ini. Usahlah awak merindui saya kerana tiada satu faedah pun daripada itu. Tetapi ingatilah saya dalam doa awak. Semoga doa-doa itu mengekalkan jalinan kasih sayang antara kita. Insya-ALLAH. Sampaikan salam saya pada sahabat-sahabat seperjuangan yang lain.

Hidup ke arah mardhotillah,
Fikraa Muhammad
Itulah Fikraa, kata-kata lebih kepada nasihat buat sahabatnya yang sering alpa, lupa ini. Apa khabarnya di sana. Tidak sedikitpun diceritakan mengenai dirinya, keadaannya disana. Aku merinduinya, Ainul kembali muram setelah gembira menerima surat daripada orang yang ditunggu-tunggunya selama ini. Sumyyah..Fikraa, bila akan kita ketemu.

Lusa, Ainul akan menghadapi peperiksaan. Buku-buku di atas mejanya masih menanti giliran untuk ditelaah, inilah tahun ketiga Ainul dalam perjuangannya sebelum bergelar tabib muslimah. Begitu jugalah perjuangan Fikraa di sana tetapi dia dalam tahun keempat disana. Aku kena mula sekarang! Study..Study! Sebuah buku Clinical Examination diambil, Chapter 4 : Examination for Chest Pain.

Sambil melipat semula helaian surat itu, Ainul terbaca kata-kata dibelakang helaian surat itu. Mengapa barisan ayat ini dibelakang, kenapa terasing. Persoalan bermain difikirannya.
Doakan saya wahai sahabat. Kelak bacakan al-Fatihah dan Yaasin untukku. Sesungguhnya hidup ini memenatkan dan kerana itu ia diciptakan.
Bersambung..


0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates