Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Thursday, November 5, 2009

There's Something Wrong

Letih nampak..jiwa meronta? Nak makan?

Terasa lelah menempuh onak dan duri,
Terkadang sesat tanpa haluan.


Apa akan kita lakukan jika kita sesat?
Apa yang akan kita buat jika tersalah jalan?


Terutama buat rakan seperjuangan (there's something wrong), juga buat pembaca umumnya. Harap bersama kita meneutralkan jiwa kita yang berasid atau beralkali itu. Kerana itu diciptakan manusia, saling lengkap-melengkapi.
Jiwa manusia itu hakikatnya lemah, mudah terpengaruh dengan bisikan syaitan dan hawa nafsu. Mudah terdorong beranggapan negatif. Itulah manusia, mudah lupa hakikat kejadian.

Lupakah kita akan janji-janji Allah?

Perjalanan masih jauh bahkan menjadi semakin jauh sekiranya segalanya diambil mudah. Maaf buat pembaca, penulisanku kadang-kala sukar difahami. Bertanyalah sekira ada sebarang kemusykilan di hati.


Antara permata dan kaca. Mana yang akan kita pilih? Tentunya permata. Ini kerana kita tahu apa itu permata dan kita ketahui harganya. Kenapa tidak kaca? Jika perbuatan baik kita ini ganjarannya permata, pasti semua berlumba-lumba kerana kita tahu, dan dapat dilihat. Jika ganjarannya kaca? "Kaca di tepi-tepi jalan pun boleh dapat, buat apa nak berebut-rebut".


Kembali pada kekacauan jiwa. Apa ada dengan kekacauan jiwa? Itu daripada dalam diri kamu dan hanya diri kamu sahaja yang boleh selesaikannya. Nak minta bantuan siapa? Dia sentiasa ada, Maha Mendengar..Rindu mendengar rintihan tanpa jemu. Belajar untuk mengungkapkan sesuatu yang baik itu daripada hati, agar kelak ia akan terus menetap di dalam hati kita. Jika ada pun manusia yang boleh membantu, dialah orang tengah perantara kamu dan Dia. Bersyukurlah kepada Dia jika kamu jumpa dia.
"Dan untuk setiap (umat) ada kiblat, dia mengadapnya, maka berlumba-lumbalah kamu mengejarkan kebaikan. Di mana sahaja kamu berada, Allah akan menghimpunkan kamu sekalian (pada hari kiamat). Sesungguhnya ALLAH Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu" (2:148)
Segala yang baik datang daripadaNya. Waallahu'alam.

5/11/2009
ALLAH Maha Mengetahui apa yang ada dalam hati kamu, usah sembunyikan lagi.

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates