Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Tuesday, November 10, 2009

Suatu Ketika Dahulu

Gambar daripada Muzium Sarawak..Cantik kan?

Assalamualaikum,

Hari ini teringat blog lama yang sudah lama tidak dibuka kerana ada masalah dengan HTMLnya yang sehingga kini tiada jalan penyelesaiannya. Dengan itu, terciptalah FIKRAA ini yang lebih bersifat sederhana dengan pengisian berkonsepkan pemikiran yang insyaALLAH bermatlamatkan Islam dalam mencari redha Ilahi.

www.makrifatulme.blogdrive.com
link blog pertama. Maka dengan itu, langkahku tercipta ke alam cyber ini. Mula aktif sejak tahun 2006, insyaALLAH.

Bila baca kembali entry di sana. Ku terfikir, "Adakah benar aku sedang menulis? Adakah ini yang ku fikir dulu?" Seperti membaca hasil tulisan dan pemikiran orang lain. "Adakah aku kini orang yang berbeza?" "Atau adakah darah yang kini mengalir dalam badanku (pada hujung tahun 2006, menjalani pembedahan yang melibatkan pemindahan darah) menyebabkan diriku berubah?" Ada kesankah? ALLAH Maha Mengetahui setiap sesuatu.

Sesungguhnya hidayah itu hanya milik ALLAH. Ini menarik minatku untuk membuat koleksi hasil penulisanku MAKRIFATULME dalam bentuk PDF file. InsyaALLAH, semoga dapat dimanfaatkan. Nantikan keluarannya dalam masa terdekat, jemput download ya :)

Ini antara kata-kataku di MAKRIFATULME -->
"Muhasabah diri kerana itu kunci peribadi. Suburi jiwa dengan semarak perjuangan yang tidak pernah padam. Semai pekerti mulia dikalangan manusia. Moga menjadi insan yang berpegang teguh dengan Islam, agama yang indah."(28 April 2007)

"Syukurilah akan segala nikmat kurniaanNya sebelum tidak sempat bagimu melihatnya buat selama-lamanya"(26 Januari 2007)

"Iman tanpa Amal adalah sia², Amal tanpa bakti bawa kerugian" (14 Januari 2007)
Sesungguhnya hari semalam itu tidak akan menjengah hari ini, mustahil bagi hari-hari berikutnya. Hargai masa yang ada kerana walaupun ia berputar pada paksi yang sama, waktu-waktu yang sama diulang-ulang tetapi hari ini tidak akan sama seperti hari semalam. Jangan biarkan masa itu berlalu pergi tanpa sebarang manfaat buat diri sendiri dan orang ramai.

Waallahu'alam.

9/11/2009 Manusia itu seringkali berubah sifatnya, begitu juga hatinya. Asalkan ia tidak berubah kepada kejahilan, itu baik baginya. Berubah kepada hidup berTuhan, itulah sebaiknya.

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates