Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Wednesday, February 23, 2011

Y 388 : Punya Fungsi

Fungsi. Semua yang ada di dunia ini punya fungsi tersendiri. Tidak kira bernyawa atau tidak bernyawa. Punya fungsi yang berfungsi, jika betul-betul berfungsi. Adakah manusia telah menjalankan fungsinya? Dengan kata lain, adakah kita telah menjalankan tanggungjawab kita, adakah terlaksana amanah daripadaNya?

Moga sama-sama menjadi manusia yang berfungsi.

Fungsi itu tidak perlu dijunjung-junjung, tidak perlu dipuji-puji. Jika berfungsi dengan baik, maka hasilnya juga baik.

"Kau ni, tak guna betul la.."

Jawapan 1: 'Memang aku tak guna, apalah nak jadi dengan aku ni' monolog sendiri, tunduk dan sedih.

Jawapan 2: 'Kau peduli apa, cakap orang je lebih, kau lagi tak guna.' monolog sendiri, hati membara-bara dengan api kemarahan.
Eh..eh..eh..

Walaupun kedua-dua jawapan ini punya nada yang berbeza, tetapi tiada yang membantu dalam meningkat fungsi diri. Fungsi diri sebagai hamba Allah, masyarakat, anak, pelajar atau siapa sahaja.

Kita punya fungsi! Kita punya fungsi, berguna andai belajar untuk jadi berguna. Berfungsi jika sudah khatam manual cara untuk berfungsi. Kenapa memilih untuk menjadi yang tidak berfungsi, wujud tanpa manfaat? Ya, kita punya pilihan. Mulakan langkah untuk menjadi manusia yang berfungsi, manfaatkan peluang kehidupan yang sementara demi mencapai kemuncak redha Allah.

InsyaAllah.

Ulang suara.

Moga sama-sama kita menjadi hamba yang berfungsi untuk agama kita. Jika tidak mampu memaksimakan fungsi itu, sekurang-kurang kita masih berfungsi. 'Satu itu lebih baik daripada tiada langsung'. Walaupun siapa kita sekalipun diatas bumi ini, moga matlamat akhir kita sama. Berbangga dengan apa yang ada? Lupakan kerana semua itu adalah sementara.

Waallahua'lam.

23/2/2011 Alhamdulillah, stable enough. Kebal! Muslihat dikenalpasti, duduk diam-diam.

Practice usage of medical term dalam penulisan? :) Menulis sambil belajar, ulang-ulang yang sudah belajar. Ilmu yang sentiasa 'subur' dan disuburkan. InsyaAllah.

Surgery posting, bidang yang mencabar, terlalu banyak fungsi, juga punya risiko tersendiri. Hati-hati, knowledge, skill and attitude applied :)

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates