Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Sunday, February 13, 2011

Y 384 : Bukan Undur

Pergi bukan beerti undur,
Tetapi menyusun langkah teratur,

Demi mencapai matlamat agung,
Membawa rahmat ke seluruh alam.

Pergi itu bukan beerti kita undur menyerah kalah atau berputus asa, tidak juga kerana lari daripada menyelesaikan masalah yang ada. Tetapi hakikatnya bagi menyusun langkah teratur, bagi menghadapi hari-hari mendatang dengan pengharapan dan pergantungan hanya padaNya. Tetapi seringkali kita salah faham akannya. Kita anggap bahawa yang pergi itu beerti tidak mahu, malah menyerah, berputus asa, maka tiadalah lagi harapan.

Sungguh subjektif.

Cuba mengaplikasikan dalam kehidupan. Namun disalah erti, maka terjadi sebuah kisah perit dalam yang akan dikenang sampai bila-bila. Moga Allah ampuni dosa-dosa kita dalam salah faham yang berlaku. Kisah ini tetap akan meneruskan setiap chapter mengikut ketetapan.

Kembalilah kepada realiti hidup, bahawa segala aturan itu Allah telah tetapkan dengan cantik. Maka laluilah dengan tenang walaupun terpijak duri berbisa di jalanan. Itu mengajar kita untuk lebih berhati-hati dalam menelusuri jalan berduri. InsyaAllah.

**********

Rasulullah berhijrah ke Madinah bukan beerti pengunduran tanda lemahnya iman. Tetapi itulah perintah Allah. Yang pasti terkandung hikmah yang HEBAT bagi menyusun langkah seterusnya dan strategi dalam menyebarkan Islam, yang merupakan rahmat ke seluruh alam.

Islam itu gemilang dan akan terus bersinar gemilang. Gemilangnya kerana ummatnya, kerana Islam, maka apa fungsi kita sebagai ummat Muhammad? Adakah sekadar mengaku 'Akulah ummat Muhammad'? Mengaku tanpa menyusun apa-apa langkah untuk mengilap kembali kegemilangan yang pudar?



Ayuh, berjuang ke angkasa kejayaan,
Menggilap kembali sebuah kegemilangan.

Maju langkah di atas bumi Tuhan,
Moga redhaNya digenggam hingga pengakhiran.

Tiba masa untuk atur-atur langkah, dahulukan prioriti. Kilat-kilatkan, gosok-gosok sampai berkilat. Ya, perlu masa. Jangan biar masa itu mendahului kita :) Kejar!

Waallahua'lam.

14/2/2011 Kembali bersemangat dan terus-berterusan bersemangat. Matangkan diri dan minda, moga Allah bimbingi akal, juga setiap inci tingkah laku dan percakapan kita.

Allahumma amin...

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates