Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Friday, February 11, 2011

Y 381 : Kini Bermula

Setelah sekian lama tidak menulis, jika mahu dikatakan bercuti, dalam fikiran ada pelbagai perkara untuk dikongsikan tetapi akibat gagal untuk mengatur kata dan setiap patah perkataan, ilham yang datang mula pergi jauh. Siapa kata menulis ini mudah, kerana yang menyampaikan itu punya lebih tanggungjawab untuk melaksanakan apa yang telah disampaikan.

Amat besar kebencian di sisi Allah, kerana kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu perbuat. [Surah as-Saff:3]

Alhamdulillah kini aku menulis semula dengan azam yang baru, yakni untuk memberi manfaat pada orang lain, InsyaAllah. Tetapi yang terutama adalah untuk ketuk-ketuk diri sendiri terlebih dahulu. Kerana diri yang serba kurang ini perlu alami perubahan ke arah kebaikan untuk melaksanakan impian menjadi hambaNya yang terbaik. Kita semua punya matlamat yang sama, cuma pelaksanaannya sahaja yang berbeza.

Kenapa perlu tunggu lagi untuk mencari jalan ke arah redhaNya?
Kenapa perlu tunggu untuk bangkit, sedar?

Ayuh bangkit, menjadi yang serba boleh. All-rounders. Menjadi insan yang punya kelebihan dalam pelbagai bidang. Tidak pernah berasa cukup, sentiasa bertindak untuk menjadi lebih baik daripada yang sebelumnya. Tidak pernah berasa cukup itu tidaklah bermakna kita tidak bersyukur dengan apa yang ada tetapi daripada perspektif seorang hamba yang sentiasa ingin lakukan yang terbaik, simpan banyak-banyak bekalan untuk dipersembahkan kelak di pentas akhirat sana.

InsyaAllah.



Jadilah manusia yang bermanfaat buat manusia lain kerana manfaat itu dengan izinNya akan berterusan, disampai-sampaikan kepada yang lain-lain.

Seorang guru mampu menjadi penulis, percaya atau tidak? Itu tidak mustahil. Sedangkan pisau boleh diasah, inikan pula bakat dalam diri yang memerlukan latihan demi latihan. Ya, semua dengan izin Allah. Seorang guru mampu menjadi pendakwah yang hebat. Semua itu mungkin, kenapa tidak? Adakah seorang guru itu hanya bertugas di sekolah. Adakah apabila digelar guru itu tempatnya hanya di sekolah?

Ibu bapa, mereka adalah guru terbaik bagi seorang anak. Mana tidaknya, sejak lahir menjadi contoh tauladan buat anak-anak. Dahulu, sewaktu zaman kecilku aku tidak tahu mengambil wudhuk, malu-malu mahu bertanya. Tiba-tiba datang idea untuk melihat gerak-geri babah mengambil wudhuk, tanpa tahu mana rukun atau sunat. Aku belajar.

Meningkat remaja, besar sedikit daripada kecil, aku sudah pandai membaca. Kurang dalam bidang pemerhatian, sering terlepas pandang. Meningkat usia, InsyaAllah tahun ini menjangkau 22 tahun, aku banyak belajar daripada pemerhatian. Gunakanlah pancaindera kurniaanNya ini dengan sebaik-baiknya.

Bak kata seorang sahabat,

Kehidupan di dunia hanya sekali. Jadi, kenapa kita tidak berusaha menjadi yang TERBAIK untuk kehidupan yang sekali ini? Ya Allah, Engkau permudahkan segala usaha aku ke arah menjadi hambaMu yang TERBAIK. Allahumma Amin..
[AMAT 2011]

Aku yakin.

(iaitu) bahawa beriman kamu kepada Allah dan rasulNya dan berjuang pada jalan Allah dengan harta dan dirimu. Itulah yang terlebih baik bagimu, jika kamu mengetahui. [Surah as-Saff:11]

Waallahua’lam.

10/2/2011 Ini hasilnya selepas cat-cat rumah baru. Simple blue, elegant and mature :) Perasan sudah. InsyaAllah semoga bermanfaat.

Make the simple one better.
Make the one comes true :)

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates