Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Friday, February 18, 2011

Y 386 : Biasa Jadi Bisa

Tanpa ke sekolah, masih mampu belajar sesuatu. Kalau pergi sekolah, maka berlipat-gandalah ilmu yang kita peroleh. Tetapi adakah kita belajar daripada apa yang diajar? Adakah yang diajar itu kita ambil sebagai pengajaran?

Sudah lima tahun lebih menulis dalam alam maya ini. Sehingga kadangkala tangan kaku, risau-risau apa yang ingin disampaikan itu tidak sampai, malah disalah tafsir. Kaku kerana tidak mampu susun kata-kata dalam kotak pemikiran, terlalu banyak, serabut, sehingga tidak tertulis. Moga bermanfaat untuk pembaca yang sudi membaca, sedangkan umur ini makin singkat dan ajal itu pasti tiba.

Yang biasa itu kadangkala ada bisanya tanpa kita sedari. Yang bisa itu pasti membinasakan. Falsafah alam, perlu segera difahami :)


Lebah ini berbisa atau bermanfaat?
Mahu A di dunia perlu niatkan ALLAH dalam diri.

Banyak benda biasa, yang mana bila kita biasakan, boleh menjadi bisa yang akhirnya membunuh diri kita. Ibnu Qayyim al-Jauziyah, Ibnu Rajab al-Hanbali dan Abu Hamid al-Ghazali dalam kitab mereka Tazkiyatun Nufuz wa Tarbiyatuha kama yuqarrirruhu, Ulama As Salaf menuliskan terdapat empat racun hati yang paling biasa dilakukan, tetapi mempunyai kesan besar kepada hati, iaitu banyak berbicara, pemandangan yang tidak dijaga, terlalu banyak makan dan banyak bergaul dengan sembarangan orang.

Banyak bicara.

Semakin banyak berbicara, semakin banyak salahnya.
Realiti atau fantasi? Risau kalau-kalau kata-kata itu memakan diri sendiri. Namun begitu, berdiam juga ada hadnya, ada caranya. Mahu diam pun ada carakah? Ada, setiap sesuatu itu ada caranya.


عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : من كان يؤمن بالله واليوم الاخر فليقل خيراً أو ليصمت , ومن كان يوم بالله واليوم الاخر فليكرم جاره , ومن كان يؤمن بالله واليوم الاخر فليكرم ضيفه

Dari Abu Hurairah radhiyallahu anhu, sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam telah bersabda : “Barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia berkata baik atau diam, barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia memuliakan tetangga dan barang siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhirat, maka hendaklah ia memuliakan tamunya”.

[Bukhari no. 6018, Muslim no. 47]

Berkata baik atau diam? Itu adalah pilihan yang boleh dibuat oleh manusia. Dalam diam, biar ada zikir, dalam kata-kata tambah nilai dengan hikmah.

Pandangan yang tidak dijaga.

Kita selalu kata, 'apa tengok-tengok?' :) pernah kata kan? Sedar atau tidak kata-kata itu boleh ada jika kita juga turut memandang. Betul kan? Bagaimana kita boleh katakan sedemikian jika kita tidak melihat orang itu? Muslihat dalaman. Ya, manusia itu sifatnya suka melihat, tetapi ada juga batasnya. Mahu lihat yang indah-indah? InsyaAllah di syurga Allah itu semuanya indah-indah, jauh lebih indah. Kalau terlihat atau tertarik untuk melihat?

Hadith yang diriwayatkan di dalam musnad Ahmad Ibn Hambal bahawa, daripada Jarir bin Abdullah radhiallahu’anhu berkata : "Aku bertanya kepada Rasulullah SAW tentang pandangan secara tidak sengaja, maka baginda menyuruhku memalingkan pandanganku.”

Dalam hadith yang lain, baginda SAW diriwayatkan bersabda kepada Saidina Ali k.w.: “Wahai ‘Ali, janganlah kamu ikuti pandangan pertama dengan pandangan kedua, sesungguhnya bagi kamu yang pertama tetapi tidak yang kedua.

Muslimah itu tidak memandang dan tidak memandang.

Muslimin bagaimana? Tepuk dada, tanya iman. Yang manakah boleh menaikkan imanmu?

Banyak makan.

Dari Abu Hurairah ra, katanya: Ada seorang laki-laki yang biasanya banyak makan. Setelah masuk Islam, makannya sedikit. Hal itu diceritakan orang kepada Rasulullah SAW. Beliau bersabda: "Orang yang beriman makan untuk satu perut. Orang kafir makan untuk tujuh perut." (Sahih Bukhari)

Kadangkala kita makan, sehingga rasa berat sangat perut. Semua jadi malas, maka terlepas peluang untuk melakukan kebaikan, kebajikan, juga melakukan yang terbaik dalam pengabdian dalam usaha menjadi hamba yang TERBAIK, ummat yang HEBAT.

Apabila terlepas peluang, bila lagi kan datang lagi peluang itu?

Banyak bergaul dengan sembarangan orang.

Bergaullah dengan sesiapa pun. Tidak kira apa pangkat pun, tidak kira jawatan apa pun. Cuma ingat satu, jika pergaulan itu dicemari, maka tercemar semua. Maka, peliharalah sebaik mungkin. Jika pergaulan itu diselangi dengan maksiat, maka jauhilah sejauh-jauhnya. Jika pergaulan itu menjauhkan kita kepada Pencipta, maka jauhkanlah diri daripada dia, dekatilah Pencipta.



Sekian dahulu penulisan daripada manusia biasa-biasa ini. Cuma ingin mengingatkan diri sendiri khususnya, juga pembaca yang sudi baca ayat panjang-panjang ini. Terketuklah wahai diri, jangan terlalu biasa dan selesa dengan perkara yang berbisa.

Bagaimana mahu tahu perkara itu berbisa atau tidak?

Muhasabah diri. Biar terketuk di dunia ini, diketuk di akhirat nanti bukan calang-calang. Azab Allah itu amat pedih. Kenapa masih lupa untuk beringat? Ayuh perbetulkan yang silap. Biasakan diri dengan perkara yang tiada bisa, malah punya manfaat buat diri dan seluruh manusia.

InsyaAllah.

Waallahua'lam.

18/2/2011 Perjuangan makin getir, tetapi tidak akan pernah menyerah, apatah lagi mahu rebah. Sekuat mana pun diri, tetapi bergelar hamba yang lemah dihadapan Penciptanya.

Ya Allah, permudahkanlah, bimbingilah diri ini ke jalan yang punya redhaMu. Amin.

Surgery hampir sampai ke pintu gerbang penentuan.

1 Buah fikiran:

Anonymous said...

izin pakai gambarnya ya...

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates