Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Friday, February 11, 2011

Y 382 : Bermanfaat

عن جابر قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : « المؤمن يألف ويؤلف ، ولا خير فيمن لا يألف ، ولا يؤلف، وخير الناس أنفعهم للناس »

Diriwayatkan dari Jabir berkata, Rasulullah saw bersabda, "Orang beriman itu bersikap ramah dan tidak ada kebaikan bagi seorang yang tidak bersikap ramah. Dan sebaik-baik manusia adalah orang yang paling bermanfaat bagi manusia." (HR. Thabrani dan Daruquthni)

Hadits ini dishahihkan oleh al Albani didalam “ash Shahihah” nya.

Manusia bermanfaat bagi manusia. Mampukah? Kenapa tidak kan? Berbakti untuk memberi manfaat itu ada pelbagai cara, yakni harta, kuasa, dan sebagainya. Untuk menjadi mampu, perlu ada kudrat daripada Allah untuk kita berusaha dan usahakan.

Bukanlah bermanfaat kepada manusia itu supaya nanti-nanti boleh dikenang-kenang, diingat-ingat. Semata-mata mencari redha Allah di atas muka bumi ini. Ingatkah kita bahawa hidup ini ada penghujung? Penghujungnya adalah kematian, dan kematian itu pasti. Melakukan amal kebajikan itu suatu bakti yang memberi manfaat.

Jika dengan sedekah senyuman ikhlas dari hati, berlemah lembut itu dapat menyedarkan seseorang daripada sikap panas baran dan marah, maka moga-moga tindakan kita itu memberi manfaat kepada orang tersebut. Mudah kan? Ya, kita bukan berseorangan untuk memberi manfaat. Lagi ramai yang memberi manfaat, maka lebih ramai yang menerima manfaat itu. Jika ini yang cuba digarapkan dalam masyarakat, nescaya ramai di antara kita mampu menjadi yang TERBAIK.

HEBAT!


Dalam langkahan ini, kita bukan seorang-seorang

عن ابن عمر ، أن رجلا جاء إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم ، فقال : يا رسول الله أي الناس أحب إلى الله ؟ وأي الأعمال أحب إلى الله عز وجل ؟ فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : « أحب الناس إلى الله أنفعهم للناس ، وأحب الأعمال إلى الله سرور تدخله على مسلم ، أو تكشف عنه كربة ، أو تقضي عنه دينا ، أو تطرد عنه جوعا ، ولأن أمشي مع أخ لي في حاجة أحب إلي من أن أعتكف في هذا المسجد ، يعني مسجد المدينة ، شهرا ، ومن كف غضبه ستر الله عورته ، ومن كظم غيظه ، ولو شاء أن يمضيه أمضاه ، ملأ الله عز وجل قلبه أمنا يوم القيامة ، ومن مشى مع أخيه في حاجة حتى أثبتها له أثبت الله عز وجل قدمه على الصراط يوم تزل فيه الأقدام »

Dari Ibnu Umar bahwa seorang lelaki mendatangi Nabi saw dan berkata,”Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling dicintai Allah? dan amal apakah yang paling dicintai Allah swt?" Rasulullah saw menjawab, "Orang yang paling dicintai Allah adalah orang yang paling bermanfaat buat manusia dan amal yang paling dicintai Allah adalah kebahagiaan yang engkau masukkan ke dalam diri seorang muslim atau engkau menghilangkan suatu kesulitan atau engkau melunasi hutang atau menghilangkan kelaparan. Dan sesungguhnya aku berjalan bersama seorang saudaraku untuk (menunaikan) suatu keperluan lebih aku sukai daripada aku beritikaf di masjid ini—yaitu Masjid Madinah—selama satu bulan. Dan barangsiapa yang menghentikan amarahnya maka Allah akan menutupi kekurangannya dan barangsiapa menahan amarahnya padahal dirinya sanggup untuk melakukannya maka Allah akan memenuhi hatinya dengan harapan pada hari kiamat. Dan barangsiapa yang berjalan bersama saudaranya untuk (menunaikan) suatu keperluan sehingga tertunaikan (keperluan) itu maka Allah akan meneguhkan kakinya pada hari tidak bergemingnya kaki-kaki (hari perhitungan).” (HR. Thabrani)

Hadits ini dihasankan oleh Syeikh al Albani didalam kitab “at Targhib wa at Tarhib” (2623)

Adakah susah untuk dicintai Allah? Masalah yang timbul hari ini adalah, bukan lagi cinta Allah itu yang menjadi rebutan, malah pintu-pintu hati kian tertutup. Lalu ada antara kita-kita mencari cinta alternatif yang lain. Jika untuk 'cinta alternatif' itu kita mampu berkorban apa sahaja, wang ringgit dan harta benda untuk memberi yang terbaik. Kenapa tidak kita berusaha mengejar cinta Allah yang tidak memerlukan wang ringgit dan harta benda? Mengapa kita tidak berusaha untuk menjadi yang TERBAIK? Demi Allah, pengorbanan demi cinta Allah, juga redhaNya itu tidak pernah sia-sia.

Hanya sebuah pengabdian yang luhur daripada hati yang ikhlas. Ya, ia sukar tetapi yang ini perlu kita usahakan. Sambil kita memberi manfaat, berbakti, sedar atau tidak sedar, kita sebenarnya telah menyumbang kepada agama kita, untuk membangunkan generasi rabbani. Ya, perlu ada titik permulaan.

Kata Prof. yang dihormati apabila aku bertanyakan,

Bagaimana untuk menjadi hebat?

Ringkas jawabnya,

Untuk menjadi hebat, perlu bermula pada suatu titik permulaan.

Jawapan yang ringkas tetapi ada maksud yang cukup luas. Betul, jika tidak bermula pada mana-mana garisan permulaan, bagaimana pula istilah hebat itu boleh ada. Sedangkan tidak ada apa-apa usaha yang kita mulakan, tiada langkahan yang kita buat untuk menjadi HEBAT.

Fikir-fikir, moga hati terus berzikir :)

Waallahua'lam.

Sumber hadith : eramuslim.com

11/2/2011 Kepada sahabat-sahabat yang belajar di Mesir, semoga ruh seorang mujahid/mujahidah itu akan ters mekar dalam diri kalian untuk terus berjuang mendalami ilmu Allah.

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates