Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Tuesday, February 15, 2011

Y 385 : Ringan Mulut

Ringan mulut? Ke mahu perkatakan tentang banyak mulut? InsyaAllah penulisan yang pendek di petang hari, menanti mentari senja melabuhkan tirai. InsyaAllah akan ke hospital malam ini bagi on-call bagi kali ke 4 dalam surgery posting ini.

Ringan mulut?
Setahu saya (tukar kata nama diri, mengikut realiti hidup sebenar) peribahasa ringan tangan itu wujud. Bagaimana pula dengan ringan mulut, adakah orang yang banyak bertanya, banyak bercakap? Kena tanya pakar bahasa selepas ini.

:)

Mulut kita sangat ringan untuk berkata-kata kan? Lebih-lebih lagi dengan bantuan organ yang tidak bertulang, juga vocal cord bagi melantunkan kata-kata penuh makna. Tetapi apa yang selalu kita perkatakan? Ini yang menentukan manfaat atau tidak perkara yang kita katakan itu. Ya, kadangkala mulut mendahului akal fikiran yang mengatur kata-kata sebelum diungkapkan sehingga kita tidak sedar apa yang kita katakan itu baik atau sebaliknya.

Ops, hati-hati..

Mulut ini anugerah Allah buat hamba-hambaNya. Ini semua daripada kita telah sedia maklum. Tetapi sejauh mana kita mengaplikasikan hidup berTuhan kita ini dengan anugerah pemberian Allah. Percuma, tiada bayaran. Tetapi adakah kerana ia percuma, maka kita boleh menggunakannya mengikut kehendak diri, dorongan nafsu? Ya, mulut selalu terlibat dalam fenomena umpat-mengumpat, gosip-gosip yang tidak tahu hujung pangkalnya, kutuk-mengutuk dan sewaktu dengannya. Sedarkah kita, itu adalah sia-sia? Sedangkah mulut ini mampu memperkatakan perkara-perkara yang lebih baik.Tidakkah kita rugi? Rugi besar!

Kita tahu bagaimana untuk memanfaatkan hadiah daripada Allah tetapi kita selalu leka, lupa dan alpa. Maka, beringatlah wahai hamba-hamba Allah (peringatan terutama buat diri).

Pesan Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sesiapa yang banyak bercakap banyaklah kesalahannya, sesiapa yang banyak kesalahannya banyaklah dosanya, api nerakalah yang layak untuk dirinya." (Hadis riwayat Baihaqi).

Sabda Rasulullah SAW lagi, "Tidaklah dihumban muka manusia ke dalam neraka itu sebagai hasil tuaian (jelik) lidahnya." (Hadis riwayat At-Tarmizi)

Ops, berpada-pada dalam berkata-kata.

Ayuh, membina generasi ummat Muhammad yang HEBAT! HEBAT dalam melawan hawa nafsu yang meronta-ronta untuk rasa bahagia sementara Juga HEBAT dalam perjuangan yang tidak sia-sia demi redha Allah. InsyaAllah. Sama-sama kita usahakan.



12 Rabi'ul awal 1432H, tarikh yang tepat untuk beringat dan sentiasa beringat, istiqamah dalam mengingatkan dan ingat-ingat selalu. Ayuh perbanyakkan selawat kepada Rasulullah, mulut ringan kan? Mengapa tidak mengambil peluang yang besar ini untuk sesuatu yang lebih baik?

Rasulullah s.a.w bersabda : “Sesiapa yang berselawat kepadaku dengan sesuatu selawat, sentiasalah Malaikat berdoa untuknya selama ia berselawat kepadaku; oleh itu terpulanglah kepada seseorang sama ada ia hendak berselawat sedikit atau banyak.” (Amir bin Rabiah r.a)

Istiqamah kunci pembentukan insan yang HEBAT!
InsyaAllah.

Waallahua'lam.

15/2/2011 Terlebih panjang :))

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates