Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Sunday, February 13, 2011

Y 383 : Tempuh dan Rempuh

Alhamdulillah, di pagi penuh barakah ini, jari-jemari terus menari-nari atas papan kekunci ini. Berkongsi apa yang diperoleh, menyampaikan apa yang dirasakan perlu. Semalam sempat chatting dengan adik x-kmpk, sekarang dia sedang berjuang habis-habisan di medan yang Allah telah tetapkan untuk dia.

Ini antara coretan kami, bahasanya diolah sedikit.
:) YM

NRF : Kak, orang ada kawan.
NRF : Dia suka pakai selendang dan baju ketat.
NRF : Tapi bila dia tengok orang pakai baju kurung.
NRF : Dia kata dia nak berubah sebab tak mahu jadi perhatian lelaki.
NRF : Tapi kan kak, dia kena kutuk 'kaw'2 dengan kawan dia.
NRF : Orang pun cakap kat dia, tempuh dan rempuh demi redha Allah, selagi kita ikut syariat.

Banyak lagi yang kami borakkan. Alhamdulillah kami ingat-mengingatkan, buat aku senang sangat dengan dia. Ya, untuk berubah itu bukan perkara yang mudah. Ujian demi ujian perlu kita tempuh, apa erti hidup jika hanya bersenang-lenang. Kaki bergoyang-goyang, hidup akan rasa kosong kerana rasa semuanya begitu mudah untuk ditempuh.

Memberi peringatan, menyampaikan kebaikan itu memberi peluang pada diri untuk berkata-kata dengan diri sendiri untuk terus beringat, jauhi kelupaan. Cara penyampaian itu ada pelbagai cara, bukan sahaja melalui lisan atau pengucapan, tetapi juga dengan tingkah laku seharian kita. Malah, bagi pendapatku, cara melalui contoh tauladan itu lebih berkesan. Apa jua cara yang digunakan, yang memberi sinar, hidayah ke dalam diri, hanya Allah. Bukan manusia, bukan rasul, hanya Allah.

Maka, berusahalah.
Kerana hanya Allah yang menentukan segalanya, mengikut aturanNya.
Ingat, hasilnya bukan kayu ukur utama, redhaNya menjadi buruan kita.

Untuk menempuh ujian-ujian ini, kita perlu kuat, juga berbekalkan dengan sabar. Kita kadangkala terlalu mengambil kira pandangan manusia, pandangan orang sekeliling, pandangan masyarakat. Tidak dinafikan dunia itu banyak menutup mata manusia, berjaya dengan tipu dayanya. To change is not a crime. Bagaimana dengan pandangan Allah?

Kita rasa seronok dengan nikmat dunia, hingga terlupa matlamat asal kita. Kita lupa janji-janji kita di alam ruh bersama Tuhan kita. Kita lupa apabila kabus tipu daya, permainan dunia mengaburi mata-mata kita.

Kenapa kita terlalu lemah?
Tepuk dada, tanya iman.

Iman, adakah engkau sihat hari ini?
Iman, telahkah engkau suburkan taman-taman dalam hati ini?
Sesungguhnya dalam hati ada taman.

:)

Kenapa apabila kita ikut syariat, kita dipandang asing oleh kawan-kawan, orang lain? Orang asingkah kita? Dunia akhir zaman, kian ke penghujungnya. Islam itu akan kembali dagang, terasing, tersisih seperti zaman mula-mula ia bangkit. Bila ditanyakan, apa agama kamu? Jawapannya tetap sama, iaitu ISLAM. Apabila Islam itu bukan lagi cara hidup, maka indahnya tidak akan bersinar lagi.



Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah saw, "Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang-orang yang asing". [Riwayat Muslim]

Tempuhilah walaupun rasanya terlalu perit. Rempuhlah tanpa menoleh ke arah kebatilan dan kejahilan. Moga beruntunglah orang-orang yang asing itu. Jika untungnya bukan di dunia, InsyaAllah di akhirat itu dijanjikan kemanisan.

Waallahua'lam.

13/2/2011 Tempuh dan rempuh. Hati-hati jika mahu rempuh, lihat hadapan, cari jalan yang selamat, menuju kebenaran :)

Aku anak bongsu perempuan tunggal. Namun, ku punya ramai adik-adik yang baik-baik. Terima kasih Allah. Banyak belajar daripada mereka-mereka.

Last posting, surgery. Moga Allah permudahkan jalan ke lorong-lorong kejayaan. InsyaAllah.

3 Buah fikiran:

ayu rahim said...

ouh.. dats me..
btw,thanks dear =)

[Harapan/Cita-cita yang mulia] said...

salam'alaik,
sis ayu, may Allah blessed u dear :)

nak tempuh dan rempuh itu ada cara. hati-hati ya. pray the best for u dear :) InsyaAllah, kita saling kuat-menguatkan ya :)

ayu rahim said...

=)thanks akak..
x sangka jmpa at cnie..
=)

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates