Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Monday, May 30, 2011

Jalinan

Detik-detik akhir di semenanjung, membuatkan jari-jemari ini untuk terus menulis dan menulis lagi. Ya, selepas ini mungkin juga blog ini akan sedikit terabai. Namun, diri ini akan terus berusaha agar blog ini tidak kosong, tiada sawang-sawang, biar nampak kemas selalu.

Jalinan.

Satu ikatan, atau bonding yang begitu erat. Bukan ada pada semua tempat, susah untuk ditemui dan juga dirasai. Satu nikmat yang bukan di semua tempat boleh dapat.

إِنَّمَا الْمًؤْمِنُوْنَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوْا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوْا اللهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُوْنَ

Sesungguhnya orang-orang Mukmin adalah bersaudara. Kerana itu, damaikanlah kedua saudara kalian, dan bertakwalah kalian kepada Allah supaya kalian mendapatkan rahmat. [Surah al-Hujurat : 10]

Sewaktu di MPPB tahun lalu dan tahun ini, punya keunikan tersendiri. Ya, tahun ini, jalinan yang dirasai sangat mantap. Moga-moga rasa ini bukan sementara yang akan hilang sedikit demi sedikit sehingga tidak meninggalkan apa-apa kesan lagi. InsyaAllah.

Moga ianya terus mekar dan mewangi. Walaupun pada waktu mendatang kita tidak lagi bersua, namun titipkanlah doa sesama kita, moga-moga berjaya kita-kita ini dalam menjalani kehidupan sementara ini hingga akhirnya menuju matlamat yang telah kita tetapkan.

Pernahku berpesan pada adik-adikku di matrikulasi baru-baru ini,
"Adik-adik, akak ada satu formula belajar berkesan, SATU,
S-sedia

A-awal
T-tumpuan

U-usaha
Maka, amalkanlah dengan sebaiknya, dan akhirnya kepada Allah kita berserah."


Namun apabila merenung kembali apa yang telah aku sampaikan itu, SATU itu boleh dipraktikkan dalam kehidupan seharian kita. Ya, SATU boleh menjana kehidupan seharian kita supaya lebih fokus pada matlamat akhirnya.

Sedia. Sedia menghadapi apa jua rintangan yang bakal kita lalui, tempuhi. Susah atau senang, kita-kita perlu sentiasa bersedia untuk berfikir dan bertindak dengan sewajarnya.

Awal. Persediaan itu perlulah awal, jangan bertangguh-tangguh untuk bersedia. Awal dalam menentukan matlamat hidup, awal dalam melakukan perubahan dalam pembaikan diri. Semua perlu awal, rugilah andai terlewat.

Tumpuan. Siapa kata hidup ini tidak memerlukan tumpuan? Hidup perlu fokus, andai fokus itu hilang, maka semuanya menjadi tidak tentu arahnya.

Usaha. Usaha itu punya pelbgai cara, dengan kerah tenaga lahiriah dan juga dengan doa serta tawakkal kita hanya kepadaNya. Jangan kita salah ertikan usaha itu dengan hanya kerah tenaga yang akhirnya cuma kepenatan. Tetapi usaha itu lebih daripada satu ungkapan yang hanya memerlukan kita bergerak.

Usaha dengan doa,
Masanya akan tiba,
Dengan restu Ilahi,
Kelak pasti akan ditemui.

Dalam kita berusaha ke arah SATU matlamat ini, ingatlah akan persaudaraan yang perlu dipelihara sebaik-baik seperti memelihara bunga-bungaan di taman yang memerlukan baja bila tiba masanya, juga perlu disiram setiap hari bagi menjaga kesegaran yang ada.

Maka,
Bertegur sapalah dikala bersesempatan,
Sampaikan salam dikala kerinduan,
Lontarkan senyuman dikala bersua muka.

Peliharalah ia sebaiknya.

"Jangan kamu memutuskan hubungan, tidak bertegur sapa, membenci dan berhasad dengki. Jadilah hamba Allah yang bersaudara. Tidak halal bagi seorang Islam tidak menegur saudaranya lebih daripada tiga hari." [Riwayat al-Bukhari]

Seandainya berkata-kata, katalah perkataan yang baik-baik.

"Dan hendaklah kamu berkata kepada manusia itu dengan kata-kata yang baik (dengan kata-kata yang lembut dan tidak menyakitkan hati)" [Surah al-Baqarah : 83]

Ya, manusia itu punya perasaan, jagailah ia.

Andai terluka,
Kesembuhan itu pasti meninggalkan kesan,
Maka, jangan biarkan ia dilukai.

Ukhwah itu indah!

Kentalkan hati,
Tingkatkan prestasi!

Waallahua'lam.
Muhasabah diri itu kunci mukmin sejati yang sentiasa sedar diri.

30/5/2011 Detik waktu itu tidak pernah berhenti, sebab itu kita perlu bergerak.

1 Buah fikiran:

Anonymous said...

merindui saat itu....

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

 
Blogger Templates