Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Saturday, May 28, 2011

MPPB 2011/2012


Alhamdulillah selesai sudah Minggu Pengurusan Pelajar Baru 2011/2012 yang pasti meninggalkan sejuta kenangan buat semua AJKO-AJKO serta adik-adik yang kini meneruskan perjuangan di sana. Segala penat, lesu dan sakit itu ditutup dengan satu kenangan terindah yang tidak mungkin dilupakan.

Ya, ini kali ke-4, aku bersama adik-adik dan inilah yang terbaik. Nampaknya MPPB ini setiap tahun semakin baik dan mantap walaupun hakikatnya kekurangan itu sentiasa ada tetapi itu bukan bermakna kita lemah atau tidak berusaha untuk memberi yang terbaik.



AJKO-AJKO 2011/2012 : Terbaik!

Di sini segala kenangan ku lekat-lekat, moga suatu hari nanti aku akan kembali ke sana dalam keadaan yang lebih baik, untuk memberi yang terbaik kepada adik-adik semua. Selalu aku berpesan kepada adik-adik,

"Kami, AJKO-AJKO datang ke sini bukan untuk saja-saja tetapi untuk adik-adik. Kerana dahulu, kami pernah menerima pelbagai ilmu, kenangan di sini dan sekarang tiba masa untuk kami memberi ilmu, nasihat kepada adik-adik semua."

Ya, aku lihat semangat mereka bak api yang membara.
Tetapi aku risau seandainya baraan api itu akan malap.

Ya, aku lihat cahaya yakin pada wajah-wajah mereka.
Tetapi aku risau seandanya cahaya itu tidak lagi bersinar.

Wahai adik-adikku,
Hidup ini adalah sementara dan inilah peluang untuk adik-adik mengubah nasib diri, keluarga adik-adik. Bukan semua orang memdapat peluang seperti ini. Oleh itu, tiada sebab untuk berlengah, membuang masa.

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu sehingga mereka sendiri mengubah nasib mereka." [Surah Ar-Ra’ad, Ayat 11]



Medan perjuangan mula bersahut, maka sambutlah sahutan itu. Ayuh langkah, usah gentar. Langkah ke hadapan dengan mengambil segala iktibar di belakang.

Bagaimana mahu hadapi segala apa yang ada dihadapan?

"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)." [Surah Al-Imran ayat 200]

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk" [Surah Al-Baqarah ayat 45]



Ya, setiap persoalan akan ada jawapan. Semuanya bergantung sama ada kita mahu menerimanya atau tidak. Diri kita mampu memilih, pilihan itu ada di hadapan mata. Maka telitilah setiap satu pilihan itu dengan baik.

Di MPPB kali ini, ku didatangi seorang adik yang ku anggap ujian buatku. Persoalan 'aqidah ditujukan kepadaku dengan mindanya yang tertutup, hanya hidayah Allah yang mampu membuka hijab padanya untuk mengenali sendiri agamanya ini.

Ya Allah, Bukalah hati adik ini, beri peluang padanya untuk mengenali agama.

Dia membuatku termenung satu malam, menitis air mata. Rupa-rupanya masih ramai yang perlukan bimbingan tetapi kita? Kita angkuh dengan ilmu yang kita ada, sehingga mereka menjauhkan diri daripada kita. Di mana kita di saat mereka memerlukan?

Maka sedarlah bahawa ISLAM itu milik semua.

1 Malaysia!

Setiap daripada kita perlu ada rasa tanggungjawab, walaupun sedikit, namun perlu ada! Kerana dalam tanggungjawab itu ada amanah yang perlu dilaksanakan. Kerana itu juga aku menerima tanggungjawab dalam unit didiplin bagi MPPB kali ini walaupun hakikatnya kelemahan itu selalu ada untuk membuat kita rasa lemah.

Namun, di mana datangnya pengalaman jika bukan daripada satu peristiwa yang tinggal kenangan yang bermula daripada satu langkah.

Maka, mulakan langkahan yang penuh dengan harapan.

Kepada siapa patut aku, kita-kita berharap?

"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal." [Surah At-Taubah ayat 129]

Fikir-fikirkan. Masa kian suntuk, namun sungguh susah mahu sedar.
Waallahua'lam.

Inilah antara kenangan kami bersama.
Main lekat-lekat, biar selalu ingat. InsyaAllah.

Selepas BBQ :)

Abg Pian & Der Pink! (apa yang sedang berlaku?)

Selepas riadah :)

K.A.M.I 2011/2012

Semoga susah senang yang kita lalui bersama, sentiasa terpahat d ingatan dan mngeratkan lagi ukhwah yang terbina. InsyaAllah. Semoga berjaya semua. Amin :)

29/5/2011 Di rumah, menghitung detik pulang ke sana.

Perjuangan baru bakal ku tempuh dengan penuh azam dan iltizam :) UNIMAS ~ 5 Jun (Dr. Amal Athirah Zarzilah 2014, InsyaAllah)

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

 
Blogger Templates