Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Wednesday, May 4, 2011

Merci

Alhamdulillah, jari-jemari masih pantas menari-nari walaupun sudah lama juga tidak mengemaskini laman sesawang ini. Walaupun hakikatnya, tidaklah terlalu lama.

Alhamdulillah, terlalu banyak diri ini pelajari di rumah. Walaupun hakikatnya, diri ini juga merindui sahabat yang sedang berjuang di kala ini. Akurlah, bahawa perjalanan hidup setiap seorang daripada kita adalah berbeza.

Alhamdulillah, dapat bersama keluarga tercinta. Jalani hidup bersama untuk beberapa minggu ini sebelum berangkat semula ke Bumi Kenyalang bagi melaksanakan tanggungjawabku sebagai pelajar, anak, juga HAMBA.

Alhamdulillah, Allah memberi diri ini peluang itu mendalami ilmuNya. Lihat manusia lain? Mereka mahu, tetapi mereka tidak mampu. Kita? Kita mahu, kita juga mampu, cuma kita buat-buat tidak tahu. Kita lupa.

Alhamdulillah, kini mampu bergerak, walaupun hakikatnya lebih gemar bersembunyi di dalam rumah, menambah berat badan, aktiviti bina badan. Mampu bergerak dengan teman yang belum ku beri nama. Apakah nama yang sesuai bagi si putih ini?

Alhamdulillah, ukhwah yang dulu hanya biasa-biasa ini, bakal dieratkan kembali. Ya, sahabatku, Dila bakal menjadi isteri orang tidak lama lagi. InsyaAllah, semoga majlisnya dilimpahi rahmat kasih sayangnya. InsyaAllah, nantikan kedatangan kami (TB22) kumpulan tutorial matrikulasi 3 tahun dahulu.

Alhamdulillah, begitu banyak input yang ku peroleh sepanjang cuti ini. Namun, masih tidak mampu untuk berkongsi kesemuanya, mungkin kerana tidak tahu mahu dimulakan daripada mana. InsyaAllah, perkongsian yang sedikit mampu memberi kesan yang besar, kerana tidak yang bermula daripada besar jika tidak daripada kecil.

Alhamdulillah...

Alhamdulillah...

Alhamdulillah...

Terima kasih Allah.

***************

Dua hari lepas, diberi kesempatan oleh Allah untukku bersembang dengan seorang mak cik, tidaklah begitu lama aku mengenalinya tetapi aku banyak belajar daripada dia. Ya, saat ini aku merindui dia tetapi apa kan daya, kami jauh. Dia kuat, walaupun dalam nadanya dapat ku kesan rasa sayu itu.

Mak cik,
Seperti ada ikatan antara kita,
Namun,
Diri ini perlu sedar,
Umat Islam itu bersaudara,
Tiada apa yang mampu memutuskannya,
Ya, di dunia ini.

InsyaAllah, sebelum pulang ke Sarawak, akan ku berusaha bertemu dengan mak cik. Walau dengan apa cara sekalipun, dengan izin Allah juga. InsyaAllah. Ini masanya untuk bawa cik Putih berjalan-jalan.

Terima kasih Allah.

***************



InsyaAlah artikel kali ini diambil daripada IluvIslam, moga bermanfaat untuk kita lebih sedar serta tahu untuk mampu.

Apakah yang akan diucapkan sekiranya kita diberi penghargaan?

Merci... (bahasa parsi)
Syukran jazilan...
Terima kasih...
Thank you..

"Terima kasih sangat-sangat. Tak tahu macam mana nak balas segala kebaikan awak pada saya. Terima kasih sangat-sangat."

Bagaiman pula jika kita melakukan kesalahan dengan orang yang kita sayang?

Asiftu, ya akh/ukht...
Maafkan saya..
I'm sorry...

"Maaf..maaf sangat-sangat pasal kejadian tadi. Janji tak buat lagi. Maafkan saya ya. Maaf sangat-sangat."

Semakin banyak penghargaan yang diberi, semakin banyak juga perkataan terima kasih yang dituturkan. Rasa berterima kasih ini akan mudah hadir tanpa dipaksa dan tidak perlu di asuh kerana ia adalah fitrah. Ya, fitrah manusia.

Sebaliknya jika kita melakukan kesalahan. Lebih-lebih lagi dengan orang yang disayangi. Pasti sahaja, perkataan maaf itu segera dituturkan tanpa diminta. Itulah fitrah manusia.

InsyaAllah kali ini lebih fokus, berbicara perihal 'terima kasih'.

Justeru sifat berterima kasih kepada orang yang berjasa yang lahir pada diri seorang insan itu adalah juga suatu tuntutan syarak. Daripada sifat berterima kasih ini, maka lahirlah perasaan kasih sayang dan kemesraan. Namun apabila perasaan ini hilang ataupun seolah-olah tidak wujud lagi, ia hanya mengundang kebencian dan perpecahan. Di situ bakal wujudnya perselisihan dan pertelingkahan.

Bukan itu sahaja. Rasulullah SAW telah menjadikan sikap berterima kasih sesama manusia ini sebagai tanda seorang itu bersyukur kepada Allah. Sabda baginda SAW daripada Abu Hurairah r.a:

Mafhumnya: "Barangsiapa yang tidak berterima kasih kepada manusia, dia tidak mensyukuri Allah". (Hadith riwayat Ahmad dan At-Tirmizi. Kata Al-Albani: Sahih)

Itu sesama kita, manusia.

Bagaimana pula kita dengan ALLAH SWT yang Maha Memberi Nikmat kepada seluruh mahkluk-Nya? Dialah pemberi nikmat yang sebenar, malah menjanjikan tambahan nikmat kepada yang sentiasa bersyukur/berterima kasih sebagaimana Dia menjanjikan azab yang keras untuk yang tidak bersyukur.

وَإِذۡ تَأَذَّنَ رَبُّكُمۡ لَٮِٕن شَڪَرۡتُمۡ لَأَزِيدَنَّكُمۡ‌ۖ وَلَٮِٕن ڪَفَرۡتُمۡ إِنَّ عَذَابِى لَشَدِيدٌ۬

Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras.
[Surah Ibrahim 14 : 7]

Seharusnya sebagai seorang muslim tidak kira apa juga situasi samada di bantu, di beri nikmat malah apabila di timpa musibah dan pelbagai lagi situasinya, haruslah sentiasa berterima kasih/bersyukur kepada ALLAH, kerana didalamNya terkandung 1001 pelajaran dan peringatan buat mereka yang sentiasa berfikir.

Sedarkah kita bahwa ALLAH menjaga kita siang dan malam, menjaga kita 24 jam. ALLAH melayani kita baik saat kita sedar atau ketika kita tidur, ketika kita ingin melangkahkan kaki, ALLAH menggerakkah kaki kita, ketika kita ingin memegang sesuatu , Allah pun menggerakkan tangan kita, ketika kita ingin merasakan makan ALLAH membantu kita memasukkan sampai kedalam perut kita sehingga kita bisa merasakan kenyang.

Bayangkan apa jadinya bila ALLAH menarik nikmat-nikmat ini kembali? Semuanya jadi serba tidak kena.

SubhanALLAH..ALLAHuakbar

Oleh itu, berterima kasihlah dan sentiasa bersyukur, tapi jangan hanya syukur dimulut, tetapi perlu dirasakan dalam hati, tidak hanya didiucapkan tetapi dihayati, dirasakan sampai didalam hati, dalam rasa kita akan lebih baik lagi bila kita bersyukur dengan memperbaiki kualiti dan kuantiti ibadah kita, meningkatkan kekusyukan dalam solat wajib, meningkatkan solat sunnah, berdzikir dan pelbagai lagi.

Semoga Allah menjadikan kita hamba yang bersyukur dan menganugerahkan nikmat-Nya yang melimpah ruah. Juga mudah-mudahan kita menjadi umat yang bersatupadu diikat oleh perasaan kasih sayang dan disulami rasa terima kasih sesama kita.

Merci Allah.
Terima kasih Allah.

Waallahua'lam.

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

 
Blogger Templates