Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Wednesday, April 6, 2011

Y 398 : Model Alam

Segala puji bagi Allah yang memberi kudrat buat diri untuk terus menaip dalam keadaan yang pastinya berkehendakkan diri ini untuk 100% berserah padaNya untuk setiap keputusan aturan hidup ini selepas usaha yang merupakan jalan ikhtiar bagi seorang hamba.

Yang paling penting adalah kita belajar daripada apa yang kita lalui. Ya, itu sangat penting, jangan sia-siakan tarbiyyah daripada Tuhan. Moga dengan keyakinan yang teguh terhadap janji-janji Allah, menjadikan hati-hati ini sentiasa tenang menelusuri jalan-jalan menuju redhaNya. InsyaAllah. Janji-janji Allah, adakah kita ingat janji-janji kita padaNya? Kita lupa, hanya mempersoalkan janji-janji Allah. Tiada kesangsian, kerana JANJI ALLAH ITU PASTI.

********
Manusia itu hidup atas ihsan Allah. Kita tidak pernah menandatangani kontrak untuk hidup di dunia ini. Kita diberi peluang untuk melihat alam ciptaan Allah ini, namun berapa di kalangan kita yang bersyukur dengan anugerahNya. Ya, manusia itu lebih melihat perkara yang ada dihadapan mata mereka, perkara yang jelas. Matlamat juga diletakkan selaras dengan apa yang mahu dicapai.

Sebagai contoh, dalam satu situasi, kita diterima kerja selepas temuduga dan telah menandatangani kontrak dengan syarikat berkenaan. Dengan itu, kita berkerja dengan bersungguh-sungguh demi matlamat yang telah ditetapkan. Dengan target, mahu naik pangkat, atau dapat bonus, atau dinaikkan gaji. Segalanya jelas apabila kita tahu apa yang kita lakukan.

Betul atau tidak?

Dalam konteks seorang hamba, apakah matlamat kita? Sudah jelaskah? Ataupun masih kabur-kabur, tanpa hala tuju. Hanya mampu mengikut arus yang belum tentu arah tujunya, sama ada akan berhenti dipertengahan jalan, sesat dalam perjalanan atau menuju ke arah yang betul.

Adakah kita mahu menjadi seorang hamba yang hebat, tetapi kehebatan itu tidak boleh dibawa ke mana-mana?

Kita adalah model alam. Universal model. Yang sentiasa dilihat dan dinilai. Baik atau buruk penilaian seseorang itu bergantung pada perspektif mana mereka melihat. Jika model itu sememangnya mantap, daripada sudut mana sekalipun, dia tetap hebat.

Siapa model yang terbaik?

Seperti dalam firman Allah bermaksud: “Demi sesungguhnya, adalah bagi diri Rasulullah SAW itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa ingin mengharapkan keredhaan Allah dan balasan baik di akhirat kelak serta ia pula banyak menyebut dan mengingati nama Allah (dalam masa susah dan senang).” [Surah al-Ahzab, ayat 21]



Ya, Rasulullah adalah model yang terbaik alam ini. Menjadi ikutan sepanjang zaman. Namun, semakin tua alam ini, semakin lupa, keliru kita siapa yang sepatutnya menjadi ikutan.

Tidak perlu berangan ingin menjadi seorang model suatu hari nanti kerana pada saat ini juga, kita-kita adalah model alam bertaraf universal. InsyaAllah. Cuma untuk merealisasikan impian ini ada sedikit kesukaran yang perlu ditempuhi. Tiada perkara yang mudah di dalam dunia ini, sedangkan mahu makan sekalipun memerlukan usaha kita yang menyuap makanan itu ke dalam mulut.

Model alam, apakah kriteria yang perlu ada? Cukup syarat 5 + 6.

Apakah dia?

Kita perlulah..
1. Mengucap dua kalimah syahadah
2. Menunaikan solat fardu lima waktu
3. Berpuasa pada bulan Ramadhan
4. Membayar zakat
5. Mengerjakan Haji di Mekah bagi mereka yang mampu

Selain itu, kita perlulah..
1. Percaya kepada Allah
2. Percaya kepada malaikat
3. Percaya kepada kitab
4. Percaya kepada nabi dan rasul
5. Percaya kepada hari akhirat
6. Percaya kepada qada' dan qadar

Apabila cukup syarat-syarat ini, dengan cara pelaksanaan yang betul, maka lahirlah seorang model yang hebat. InsyaAllah. Berbekalkan akhlak islami yang benar-benar diperhalusi dengan iman yang sentiasa mekar dalam diri, InsyaAllah, model yang hebat itu akan bersedia untuk menjalankan tugas sebagai seorang hambaNya yang patuh dan taat.

Yang merisaukan kini adalah kita lupa siapa kita, kita lupa Allah yang menganugerahkan segala nikmat buat kita-kita. Ya, kita lupa. Ya, susahnya mahu berubah, apatah lagi apabila mahu berubah menjadi lebih baik. Kerana mungkin sehingga satu tahap, kita akan lemah, putus asa kerana tidak mampu lagi menjadi yang lebih baik. Maka, terus leka di bawa arus dunia yang sering melekakan hamba-hambaNya.

Maka, model alam mana yang perlu dijadikan ikutan?

Tepuk dada, tanya iman.

Wahai ummah,
Sudah sampai masanya untuk bersatu,
Kerana ancaman demi ancaman makin mendekati,
Sehingga bila kita akan mendiamkan diri.

Adakah model yang hebat itu hanya duduk diam tanpa melakukan tugasannya? Iaitu memperagakan akhlak islami yang diperturunkan daripada Rasulullah. Dengan luhur tutur kata dan baik budi pekerti. Jom praktik :) InsyaAllah.

Muhasabah diri.
Sebelum mengharapkan yang terbaik, cuba jadi yang terbaik dahulu.

Wallahua'lam.



6/4/2011 April, bulan yang membawa diri menjadi lebih tua, mendekatkan diri pada mati.

Kini, diri hanya mampu berserah. Perjuangan itu akan tetap manjadi perjuangan :)
Tawakkaltu 'ala Allah.

Tidak akan pernah rebah, apatah lagi mahu berubah (kepada perkara yang tidak baik)

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates