Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Monday, April 25, 2011

Kisah HambaMu Kini 22

Ke arah satu perjalanan
Dalam sebuah kehidupan
Demi untuk mengecapi
Hasrat murni di dalam hati

Usaha dengan doa
Masanya akan tiba
Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui

Suluhkan cahaya di hati terang (Allah)
Tunjukkan jalan seandainya hilang (Allah)
Tegakkan perjalanan yang bakal ditempuh
Tegakkan semangat bila runtuh
Setibanya di sisiMu ku berserah
Terimalahku hambaMu Allah
HambaMu Allah

Sekiranya takdir menguji
Cekalkanlah hasrat di hati
Semoga kesusahan bisa
Mengajar erti terus asa

Usaha dengan doa
Masanya akan tiba
Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui

Suluhkan cahaya di hati terang (Allah)
Tunjukkan jalan seandainya hilang (Allah)
Tegakkan perjalanan yang bakal ditempuh
Tegakkan semangat bila runtuh
Setibanya di sisiMu ku berserah
Terimalahku hambaMu Allah

Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui

Suluhkan cahaya di hati terang (Allah)
Tunjukkan jalan seandainya hilang (Allah)
Tegakkan perjalanan yang bakal ditempuh
Tegakkan semangat bila runtuh
Setibanya di sisiMu ku berserah
Terimalahku hambaMu Allah
HambaMu Allah
HambaMu Allah

Dengan namaMu yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,

Hari ini selangkah lagi kita ke pintu kematian. Semoga pagi ini Allah tetap sudi melimpahkan rezekiNya kepada kita-kita, insan yang sering lupa dan leka. InsyaAllah.

Hari ini 25 April 2011, hanyalah tarikh masihi, kerana asalnya seorang insan ini dilahirkan pada 18 Ramadhan 1409H. Tepat jam 3.57 petang, lahir seorang hamba Allah, insan biasa yang diizinkan untuk menghuni dunia yang digelar Bumi ini.

Alhamdulillah insan ini dilahirkan secara caesarean section, iaitu melalui pembedahan, atau orang-orang lama kata melalui 'tingkap' disebabkan keadaan pada masa itu, placenta praevia, iaitu uri berada di bawah, dan juga keadaan insan ini yang duduk selesa (breech, songsang) di dalam rahim ibunya. Insan ini perlu sedar bahawa hidup di dunia nanti, tidak seselesa itu.

Insan ini juga seperti kanak-kanak lain. Suka bermain, pernah jatuh tersungkur, luka sana sini. Itu zaman kanak-kanak dia tetapi tidaklah selincah teman-teman sepermainan yang lain. Mungkin mengikut abang-abangnya, stay cool, duduk dekat-dekat dengan ayahnya dikala teman yang lain berlari ke sana sini.

Insan ini pernah menuntut ilmu di;
  1. Tadika Islam, Rejang
  2. SRK Taman Seri Rampai
  3. SMK Wangsa Maju Seksyen 2
  4. SMK Sungai Pusu, Gombak
  5. Kolej Matrikulasi Perak,Gopeng
  6. Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS)
Insan ini berbangga dengan insan bergelar guru/ustaz/ustazah/pensyarah/doktor, kerana mereka sangat dedikasi dalam mendidik, mengajar anak bangsa. Walaupun cuma belajar di sekolah biasa-biasa, yang penting, semangat itu biar luar biasa. InsyaAllah.

Tingkatan 1 Ibnu Khaldun

Di zaman persekolahan, pelajar biasa, pengawas pusat sumber, pengawas sekolah, itu pernah dilalui dahulu. Apa pun jawatan yang dipegang, pastinya amanah asalnya tetap dipegang. Seorang pelajar itu punya tanggungjawab untuk menuntut ilmu, ilmu Allah agar Islam itu tidak mundur.

Rasulullah S.A.W bersabda, 'Menuntut ilmu adalah kewajiban bagi setiap muslim laki-laki dan perempuan.'

Di dalam Al-Qur`an surah Al-Mujaadilah ayat 11, Allah berfirman yang bermaksud : "Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman diantaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat".

Tingkatan 5 Ibnu Sina

Ya, di zaman persekolahan menengahnya, insan ini pernah 2 kali dimasukkan ke dalam wad Ortopedik atas sebab penyakit yang tidak tahu akan puncanya, tetapi ia punya nama saintifik. Rawatannya memakan masa setahun lebih. Di situ, insan ini mula belajar, hargai nikmat sihat itu sebelum datangnya waktu sakit. Betullah, Allah itu Maha berkehendak lagi berkuasa.

'Kun Fayakun' Jadi, maka jadilah.

Itu kisah, lebih kurang 5-6 tahun yang lalu. Insan ini hanyalah seorang hamba, dia sedar perjalanan hidup yang bakal ditempuh tidak semudah yang disangka. Insan ini, hanyalah insan biasa, dia pernah menangis. Itu fitrah manusia.

Alhamdulillah dengan keputusan peperiksaan yang barangkali boleh dikata baik. Insan ini mengambil keputusan untuk meneruskan kegiatan menuntut ilmunya ke matrikulasi walaupun tawaran daripada asasi pengajian Islam dan sains, Nilam Puri juga menarik minatnya.

Matrikulasi Perak, TB 22

Di zaman matrikulasi, Allah mengambil kembali pinjaman sementaraNya daripada insan ini. Insan bergelar ayah tiada lagi disisi. Insan ini tidak putus harapan kerana harapan itu hanya padaNya, juga insan ini ingat yang Allah pernah mengajarnya dahulu, ketika dia terlantar di atas katil hospital. Insan ini suka belajar dengan Tuhannya.

Di zaman universiti, insan ini menangis lagi kerana ayahandanya tidak sempat tahu akan dia bakal bergelar doktor. Namun, insan ini tahu ayahandanya sentiasa dekat di hati dengan izinNya. Allahyarham ayahandanya meletakkan nama itu dihadapan sempena nama saudaranya di Mekah, seorang doktor. Ya, nama itu memberi semangat pada insan ini tiap-tiap hari, hanya dengan izinNya.

Batch insan ini di UNIMAS

Insan ini suka berkawan, tetapi sehingga kita tidak seramai mana pun kawannya. Aku sudah lama mengenali insan ini. Insan ini menyangka hidupnya penuh dengan tangisan, tetapi aku pasti, dengan rahmatNya, insan ini akan bahagia. Jika tidak di dunia, di akhirat nanti, InsyaAllah. Aku suka ketuk insan ini, supaya dia sedar tujuan sebenar kewujudannya di atas muka bumi ini.

Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdikan diri kepada-Ku. [Surah al-Dzariyaat : 56]

Insan ini merupakan seorang manusia. Ya, cuma manusia biasa. Di UNIMAS, insan ini punya seorang teman yang dilahirkan pada tarikh yang sama. Dahulu, selalu bersama raikannya, tetapi kini, masa itu berakhir. Jalan perjuangan kita berbeza, namun, matlmat kita tetap sama. InsyaAllah. Perjalanan yang diambil insan ini lebih jauh, itu jalan dia.

Ya, insan ini gemar tersenyum, tersenyum kepada nikmat Allah.

Usaha dengan doa
Masanya akan tiba
Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui

Redha Allah itu matlamatnya.

Bila akan tamat zaman bujang insan ini? Insan ini terus berdoa akan kehadiran teman hidupnya sehingga tiba masa itu. Bukanlah yang berharta, atau berkedudukan tinggi menjadi pilihan. Biarlah tidak dikenali, cukup mempunyai matlamat dalam beragama.

Namun, insan ini perlu sedar.

Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji. Sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. [Surah an-Nur : ayat 26]

Bukan insan ini sahaja perlu sedar tetapi kita-kita perlu sedar dan berusaha untuk menjadi orang yang baik-baik. Namun, bukan sakedar baik tetapi soleh, solehah, yang taat pada perintahNya dan jauhi segala laranganNya. Ayuh! Tunggu apa lagi, itulah fitrah manusia. Mahukan yang baik-baik.

'Susah nak jadi baik ni. Ada je halangan.'

Susah tetapi tidak mustahil. Mari jadi baik :)

Cukup soal jodoh. Kerana itu sudah Allah tetapkan, kenapa perlu gundah, gelisah lagi. Tanggungjawab kita melebihi masa yang ada.


Berakhir disini kisah seorang insan. Kisahnya tidak menarik seperti insan-insan lain. Sekadar atau penceritaan buat ingatan insan ini. Dia tidak boleh lupa matlamat asalnya di Bumi. Saat detik kematian itu bila-bila masa sahaja bakal menjengah di hadapan mata, bahkan semakin hampir dengan meningkat umurnya.

Suluhkan cahaya di hati terang
Tunjukkan jalan seandainya hilang

Tegakkan perjalanan yang bakal ditempuh

Tegakkan semangat bila runtuh

Setibanya di sisiMu ku berserah

Terimalahku
hambaMu Allah

Insan ini hanya seorang hamba Allah.


Muhasabah diri.
Kejayaan hakiki hanya ada di syurga Ilahi. InsyaAllah.

Alhamdulillah,
Insan ini 22 tahun,
Meningkat usia, meningkat juga amanah Tuhan,
Dengan matlamat jangka panjang dan pendek yang tersusun rapi,
InsyaAllah bakal terlaksana dengan izin Allah.

Allahumma amin..

Waallahua'lam.

4 Buah fikiran:

Sirr said...

comelnye gAdis yg tengah duduk berspeck mata tu..
lama benar tak dengar suara die...
hanya mendapat khabar dari laman sesawang ni jer..
alhamdulillah, gadis comel tu masih sihat dan bertambah-tambah seri dan cerianya ^__^

wfsaid0123 said...

salam..
sanah helwah Amal..
Semoge pjg umr murah rezeki..
aminn :))

~nuramna najihah~ said...

sayang amal!..
kak an doakan impian amal dimakbulkan Allah..malah digantikan dgn perancangan yg lebih hebat..

*semoga insan biasa ini didampingi insan luar biasa..=)

AAZar @ Fikraa 'Abdullah said...

Sirr : comel lagi gadis yang hantar komen ni :) amal dapat gambar2 ni pun drp album lama insan ni..tu bertukar warna lain tu..InsyaAllah, dlm masa terdekat ni kt jumpa ya, ada transport skrg, InsyaAllah..roger2 :D

wfsaid0123 : waalaikumussalam wbt cik wirda..syukran, sudi jejak2 di sini ya :) InsyaAllah kita teruskn perjuangan sama2 ya..Allahumma amin

~nuramna najihah~ : Sayang k.an juga!!! amin..moga dimakbulkan Allah..perancangan Allah semestinya hebat..mahu d dampingi insan luar biasa, kena jadi luar biasa dlu :) nanti amal usahakan..moga k.an berjaya dunia akhirat serta didampingi insan istimewa utk menuju jalan Ilahi :)

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates