Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Monday, April 11, 2011

Terima Kasih

Alhamdulillah, bernyawa lagi blog ini yang kian usang :) Terima kasih pada ramai yang bertanya,

"Amal ok ke?"

InsyaAllah, tiada apa yang dapat buat diri ini lemah kecuali dengan izinNya jua. Apabila duduk muhasabah diri. Ya, punya banyak kelemahan dan ini peluang dari Allah untuk diri ini memperbaiki kelemahan-kelemahan yang ada.

Bak kata Dr. Asri, mentor yang hebat, "Sebagai pelajar perubatan ni, bukan sekadar lulus gagal saja. Tetapi bagaimana kita mahu jadi doktor yang lebih baik. You'll do better."

Setuju! Ya, redha Allah lebih utama.
InsyaAllah.

Dr. Kyi Kyi Win dan Dr Thaung Thike banyak membantu kami sepanjang 2 minggu study week for remedial exam. Seperti ibu dan bapa :) Banyak beri nasihat untuk menjadi doktor yang hebat, bukan sahaja dari segi rawatan. Tetapi juga attitude yang benar-benar kukuh.

Terima kasih doktor-doktor semua.
:)



Diri ini tidak akan pernah putus asa. InsyaAllah, kerana aku punya Allah. Walaupun seberat mana bahu yang memikul, hakikatnya diri ini perlu banyak-banyak bersyukur kerana masih bernyawa dan diberi peluang untuk mendalami ilmu Allah. Aku punya tanggungjawab dan amanah yang perlu dilaksanakan. Ramai insan di luar sana yang tidak punya peluang untuk merasai nikmat untuk menuntut ilmuNya, diuji dengan hebat, mereka tetap tabah.

Buat sahabat-sahabat perjuangan,
Selamat melangkah ke tahun 4 :) Ingat, perjuangan ini bukan mudah kerana hanya Allah yang memudahkan segala urusan. Jika ia mudah tanpa mengingati Allah, hati-hati ya. Ya, kita punya jalan hidup masing-masing. Selamat berjuang!

Ayuh telusuri jalan taqwa :)

Rasulullah s.a.w. pernah menjelaskan hakikat taqwa dengan sabda baginda yang bermaksud : "Mentaati Allah dan tidak mengingkari perintah-Nya, sentiasa mengingati Allah dan tidak melupainya, bersyukur kepada-Nya dan tidak mengkufuri nikmat-Nya." [Riwayat Imam Bukhari dari Abdullah bin Abbas rha.]

Kadangkala, dalam kita mejejaki ke arah pintu kejayaan, kita lupa apa yang perlu kita bawa untuk sampai ke pintu itu dan seterusnya membuka pintu tersebut. Kerana kelupaan itu, kita berjalan dengan megah.

Lalu berkata, "Kejayaan ini adalah daripada hasil usahaku."

Terus berjalan tanpa membetulkan niat yang kian terpesong hari demi hari. Namun, ada juga yang ditimpa kegagalan dan berhenti ditengah-tengah jalan.

Lalu mengatakan, "Kegagalan ini semua sebab kamu. Kamu yang menyebabkan aku gagal."
Ataupun, "Dia tu gagal sebab dia malas, banyak buang masa."

Wahai makhluk bumi, sandarkanlah segalanya kepadaNya. Kerana hanya dengan itu akan membuatkan dirimu tenang setenang-tenangnya. InsyaAllah, Allah itu lebih mengenali hamba-hambaNya. Cuma kita, manusia, lebih gemar mengenali makhlukNya daripada berkejaran mengenaliNya. Kita manusia yang pelupa.

Jalan hidup kita-kita, telah Allah tetapkan secara terperinci. Laluilah dengan tenang.

Ayuh telusuri jalan taqwa :)

Saidina Umar r.a. pernah bertanya kepada seorang sahabat yang lain bernama Ubai bin Ka'ab r.a. makna taqwa. Lalu Ubai bertanya kepada Umar : "Adakah engkau pernah melalui satu jalan yang berduri? Jawab Umar: "Ya". Tanya Ubai lagi: "Apakah yang kamu lakukan untuk melalui jalan tersebut?"

Jawab Umar : "Aku melangkah dengan waspada dan berhati-hati." Balas Ubai : "Itulah yang dikatakan taqwa."

Menurut Ibnu Abbas r.a. : "Al-Muttaqin (yakni orang-orang bertaqwa) ialah orang-orang beriman yang memelihara diri mereka dari mensyirikkan Allah dan beramal menta'atiNya."

Moga kita-kita menjadi hamba-hambaNya yang bersyukur.
InsyaAllah.

Usah gelisah andai ditarik nikmat dunia,
Kerana InsyaAllah nikmat akhirat itu (syurga) menjanjikan segala yang bahagia.
Usah mengharapkan ganjaran dan janji Allah jika janji kita padaNya belum terlaksana.

Waallahua'lam.

11/4/2011 Ya, aku masih di tahun 3, InsyaAllah tidak akan sia-siakan peluang ini. Terima kasih atas semangat dan sokongan kalian.

Terima kasih Allah kerana masih meminjamkanku kekuatan ini.

:) Senyumlah, ummat Islam tidak akan kalah, apatah lagi rebah dan menyerah.

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates