Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Wednesday, April 20, 2011

Perfect!

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang,

Alhamdulillah, hari ini mampu menulis lagi walaupun kepala rasa semacam. Namun itu bukan penghalang untuk menulis, cuma menaip apa yang hendak dikongsikan bersama.

Perfect. Sempurna.

Setiap apa yang kita lakukan, mestinya mahukan kesemprnaan. Tidak kiralah samada pekerjaan yang kita lakukan itu besar atau kecil. Mesti cuba sedaya upaya untuk jadikannya perfect bukan? Bagaimana kita mahu laksanakannya agar hasilnya perfect? Pastinya kita akan melakukannya dengan bersungguh hati, sanggup bertungkus lumus, zaman study kata 'pulun habis' untuk mencapai matlamat yang diinginkan.


Situasi 1

Seminar 'Cemerlang Ibadah Cemerlang Hidup' akan diadakan 2 minggu daripada sekarang. Semua persiapan perlu disediakan lebih awal. Gerak kerja perlu bergerak seiring dengan agenda dan matlamat yang hendak kita capai.

So, remember guys, let's make it perfect!
InsyaAllah.

Semua bekerja keras dalam organisasi bagi memberikan yang terbaik dengan mengharapkan hasil atau impak yang benar-benar memberi kesan yang baik. InsyaAllah. Kerja dan terus bekerja, sampai ke lewat malam, terus juga bekerja menyiapkan apa yang telah dirancang.

Tiba hari yang dinanti-nantikan, masih juga bekerja keras kerana mahukan yang terbaik. Ya, segala yang terbaik untuk semua yang hadir.

Sanggup, asalkan perfect!


Situasi 2

Peperiksaan sudah semakin hampir. Persiapan perlu juga dibuat, istiqamah dalam belajar itu penting. Ya, paling penting adalah niat yang lurus kerana Allah. Maka, berusahalah dengan sebaik mungkin, InsyaAllah kejayaan memperoleh redha Allah itu akan tercapai.

Buat sehabis baik, perfectkan yang sebelum ini tidak.

Mula berusaha keras. Mata lebam-lebam tidak dihiraukan, tidur satu dua jam pun tidak menjadi masalah (alangkah baiknya jika penulis juga boleh begini, inilah masanya untuk lakukannya). Tekad menggunung tinggi mahukan yang terbaik untuk hidup. Namun, hati tetap serendah mutiara berkilau di lautan.

Examination day:
Monolog hati, 'Wahai diri, ayuh lakukan sehabis baik, moga hasilnya juga baik. InsyaAllah.'

Wahai diri,
Moga redha Allah menjadi impian,
Kejayaan beriringan redhaNya.


Situasi 3

Si adam masih mencari-cari teman hidup di sana-sini (metafora atau apa ini). Namun, masih belum dijumpai. Berusaha pebagai cara, merujuk kepada ustaz-ustaz, ahli-ahli usrah, ahli keluarga serta sahabat-sahabat yang dipercayai. Diiringi juga dengan solat hajat, istikharah dan doa yang tidak putus-putus.

Terus bersabar dalam pencarian.

Ya, si adam mengharapkan si hawa yang perfect. Namun, si adam sedar bahawa dia dahulu perlu berusaha untuk menjadi perfect, hamba yang patuh dan taat pada perintahNya dan menjauhi laranganNya.

Si adam juga sedar bahawa perfect si hawa yang di cari itu bukan pada rupa, harta atau kedudukan tetapi pada agamanya. Ya, si adam juga sedar bahawa masjid yang akan dibina itu bukan sekadar binaan kosong, bukan juga sekadar indah pada hiasannya. Tetapi lebih daripada itu, masjid yang harmoni pada pengamalannya, istiqamah dalam pengabdian menuju Ilahi.

Perfect, bukan sekadar perfect!


Situasi 4

Makan malam hari ini mahu masak apa ya?

Berkata sendirian, pusing kepala mahu fikirkan apa yang bakal dimasak, dihidangkan malam ini. Pastinya masakan yang sedap dan enak bagi seisi keluarga.

Masak dan masak. Sekarang masa untuk makan, si anak memandang si ibu dan berkata dengan wajah tersenyum, 'Alhamdulillah, mama, perfect dinner!'


Situasi 5



Pemilihan pengawas di sekolah. Pemilihan ini berdasarkan beberapa kriteria, termasuklah akademik, ko-kurikulum, dan sahsiah. Dalam taklimat pemilihan pengawas sekolah yang dibuat secara temuduga ini, guru penasihat berkata,

Kami bukan melantik pengawas ini suka-suka. Not just a prefect but also perfect.

Berkelip-kelip mata yang mendengarnya. Gerun, tegasnya berat, amanah yang dipikul juga bukan calang-calang. Perlu juga ikhlas dan jujur dalam pelaksanaan tugas yang diberi.


**********************


Ya, itulah 5 situasi yang sempat dicoretkan di sini buat tatapan dan renungan semua. Sebenarnya jika difikirkan dengan sewajarnya, situasi ini boleh kita aplikasikan dalam konteks seorang hamba. Hamba Allah, yang hidupnya di dunia ini bukan untuk suka-suka dengan 'dunia sendiri'.

Jika semuanya mahukan kesempurnaan, kenapa tidak bersungguh dalam menjadi hamba yang perfect. Bukan perfect di mata manusia tetapi pada pandangan Pencipta.

Ya, kita bukan mahukan diri kita seorang yang perfect, kita tidak akan perfect kecuali dengan mempraktikkan amalan persaudaraan sesama kita. Apabila ada rasa untuk berjaya seorang-seorang itu, mulalah akan datang riak, takabbur, dan sombong. Tidak dilupakan hasad dengki yang akan turut serta.

Maka, perbaiki persaudaraan yang selama ini sememangnya sudah lama terjalin, cuma tidak disuburi dengan kasih sayang. Ya, susah mahu mencapai tahap perfect jika berseorangan, ayuh jadi umat yang perfect, perfect dari segi akhlaknya, imannya dan ibadahnya.

Cerita hidup ini semua berkait antara satu sama lain jika kita duduk diam-diam dan cuba kaitkannya dalam konteks agama. Ya, jangan pisahkan agama dengan kehidupan kita. Jangan jadikan agama itu hanya ada dalam masjid-masjid, surau-surau dan sekolah agama.

Islam itu adalah cara hidup.
Perfect, Islam is a way of our life.

Berusaha jadi umat yang perfect,
Bukan sekadar hamba yang perfect.

Renung-renungkan, dan selamat beramal.
Ya, entri kali ini berat untuk dilaksanakan tetapi cubalah untuk rasai hasilnya nanti. Walaupun bukan sekarang hasilnya terlihat, tetapi moga usaha itu diiringi izin dan redha Allah. InsyaAllah.

Usaha ya! (pujuk diri sendiri dulu)
InsyaAllah.

Waallahua'lam.

20/4/2011 Entri ini untuk ingatkan diri, jangan sibuk cari kesempurnaan yang lain sebelum mencari kesempurnaan sebagai hamba Allah dan umat Muhammad S.A.W.

Lima hari lagi bakal jadi lebih tua daripada biasa, makin dekat hari bertemu Pencipta :) Bakal dapat teman untuk jalan-jalan, belajar untuk sayang dia. Kuda jinakku! InsyaAllah.

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates