Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Tuesday, June 15, 2010

Y 305 : Alam Baru

Assalamualaikum,

Alhamdulillah seinfiniti kesyukuran di rafa'kan kepada Pencipta yang menciptakan manusia itu berpasang-pasangan wa Alhamdulillah dengan izinNya selamat abang sulungku bernikah di rumah ibu bapa mertuanya di Terengganu.

Pejam celik, waktu itu berlalu begitu cepat. Setahun dua itu ibarat beberapa bulan mendatang, memang cepat masa berlalu. Adakah petanda dunia ini sudah tua? Fikir-fikirkan.



Dalam gambar, abang sulung, abang kedua dan mama. Kami hanya berempat [Babah tetap dihati kami] Amal tidak dapat turut serta kerana sudah memulakan pengajian tahun ke-3, alhamdulillah. InsyaAllah waktu walimatul urus pihak lelaki nanti Amal akan pulang sebagai seorang VVIP :)




SELAMAT PENGANTIN BARU, abangku. Semoga masjid yang dibina ini senantiasa makmur dan diwarisi generasi yang berguna buat bangsa, negara dan AGAMA terutamanya. Amin.

Giliran abang kedua sudah tidak lama lagi. Sekali dua orang menantu mama dapat, InsyaAllah. Inilah orangnya, berbaju putih :) you look smart in white.


Biar kenangan itu disimpan disini. Alam baru, alam berumahtangga. Mesti ada yang bertanya, 'Amal bila lagi?' Mama akan jawabkan. Restu ibu bapa itu menjadi keutamaan.

Alam berumahtangga, alam baru bagi abang sulungku. Lain pula bagi sahabatku yang seorang ini, Norhaslina binti Rosli. Hari ini genap umurnya, 22 tahun :) SELAMAT HARI KELAHIRAN KE-22. Ini khas buat dia.



Ina suka kan :)

Sahabatku,
Kelembutan itu adalah kekuatan,
Kelembutan itu juga adalah kelemahan,
Maka jagailah dia,
Sebagai sumber kekuatanmu,
Dikau muslimah harapan,
Akan tertanam di dalam sanubari,
Untuk sedia berjuang,
Sedia berkorban demi agama,

Sahabatku,
Perjuangan ini bukan mainan,
Perjuangan ini bukan khayalan,
Sama-sama akan kita lalui,
Hanya langkahnya berbeza,
Kerana hidup ini atas aturanNya,
Tiada siapa mampu menandingi,
Jadikan doa itu senjatamu,
Tawakal itu letaknya ketenangan,

Sahabatku,
Perjalanan ini masih jauh,
Sedangkan langkah ini kian terhenti,
Sama ada sampai ke penghujungnya,
Atau terhenti di medan syahid,
Teruskan, jangan berundur lagi,
Usaha itu ikhtiar,
Amal itu bekalan,
Bekalan ke akhirnya yang abadi.

Alam baru tetapi masih di dunia. Jika alam baru itu adalah alam barzakh macam mana? Ya ALLAH, adakah aku sudah bersedia menempuh alam itu? Di sana kelak mulut akan terkunci dan anggota lain akan menjadi saksi atas setiap perbuatan dan tindakan kita. Mari bersiap sedia! Bersama baiki diri, InsyaAllah semoga dipermudahkan.

Teringat pula, di waktu sebelum Rasulullah wafat, baginda ditanya oleh malaikat sama ada memilih untuk terus hidup di atas muka bumi dengan segala kesenangan atau bertemu Penciptanya. Maka Muhammad bin Abdullah, Rasulullah memilih untuk bertemu Tuhannya. Indahnya bertemu Pencipta, tiada pertemuan seindah itu.

Hidup di dunia penuh dengan tipu daya. Seringkali tertipu kemudian tersedar semula, tertipu lagi, maka tersedar semula. Risau sekiranya tertipu dan terus tertipu dan tanpa disedari terus leka dengan tipu daya itu. Na'uzubillah min zalik.

Oleh itu, sahabat-sahabat, ingatkanlah antara satu sama lain akan perihal hakikat hidup. Manusia itu pelupa sifatnya. Tegurlah sekiranya ada salah dan silap.


Tegurlah diri ini..
"Dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan senda gurau dan main-main. Dan sesungguhnya akhirat itulah yang sebenarnya kehidupan, kalau mereka mengetahui." [Al-Ankabuut : 64]
Waallahu'alam.

16/6/2010 Selamat bertunang buat sahabat matrikulasi, Nurfadhilah :) Semoga segala urusan dipermudahkanNya.

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates