Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Wednesday, June 2, 2010

CC 017 : Nabi dan Raja

Assalamualaikum,

Semakin giat jari-jemari menaip di saat cuti semakin hampir ke penghujungnya. Rumah ini bakal ku tinggalkan lagi. InsyaAllah waktu perayaan akan ada di rumah dan tidak lupa 10/7/2010 tarikh walimatulurus kedua-dua abangku.

Dulu mama pernah kata, "Kahwinkan dua-dua serentak kan lebih elok."

:)

Kata-kata seorang ibu itu lebih menghampiri Tuhannya. "Mama, amal nak pergi berjuang ni, kelengkapan dan bekalan, Insya-Allah sedia!" Mudah-mudahan begitu. Moga dipermudahkan perjalanan ini menuju redha-Nya.



"Jika ada syurga, di manakah neraka?" Rasulullah ditanya.
"Jika ada malam, mana siangnya." Jawab Rasulullah.

Muqadimah yang tiada kena mengena dengan tajuk hari ini. Mari berkongsi, perkongsian buat diri sendiri pada asalnya tetapi sesiapa yang tersinggah, jemputlah membaca. Semoga manfaat buat semua. Moga-moga menjadi salah satu bekal untuk melangkah ke alam sana dengan rahmat dan barakahNya, Insya-Allah.
Adi bin Hatim al-Ta'i, anak kepada Hatim al-Ta'i, orang arab yang paling pemurah pada zaman sebelum Islam datang selepas Muhammad menghantar pasukan tentera membuka keturunan Ta'i.

Adi berkata, "Aku mahu lihat sama ada dia nabi ataupun raja. Muhammad menjemputku ke rumahnya. Dalam perjalanan ke rumahnya, aku diiringi oleh salah seorang pemimpin Arab yang dihormati. Tiba-tiba datang seorang perempuan tua.

Kata perempuan tua itu kepada Muhammad, "Aku mahu memberitahu kamu sesuatu." Muhammad meninggalkan aku dan melayani perempuan tua itu selama satu jam.

Aku berdiri menunggu Muhammad. Aku berkata kepada diriku, raja tidak berbuat begini. Ini bukan akhlak para raja, tetapi ini adalah akhlak para nabi. Dia melayan pembesar dan melayan orang ramai dengan layanan yang sama. Kemudian, kami terus berjalan sampai ke rumah.

Apabila aku masuk ke dalam rumah Muhammad, aku melihat rumahnya kosong. Yang ada hanya sehelai tikar dan bantal. Aku berkata, ini bukan rumah raja. Ini adalah rumah nabi.

Apabila aku mahu duduk, Muhammad menyuakan bantal supaya aku duduk diatas bantal. Aku kembalikan kepadanya supaya dia duduk di atas bantal itu. Dipulangkan kepadaku semula. Akhirnya, aku duduk di atas bantal dan Muhammad duduk diatas lantai.

Aku berkata, raja tidak akan berbuat begini. Ini akhlak nabi.
Kemudian ada sedikit soal jawab antara dua insan ini dan akhirnya Adi memeluk agama Islam. Peristiwa ini berlaku selepas perang Hunain. Begitulah akhlak Muhammad bin Abdullah yang dipilih oleh Allah menyampaikan risalah-Nya ke seluruh alam.

Perlukah lagi mencari contoh tauladan yang lebih baik selain ini? Qudwah hasanah ikutan sepanjang zaman, satu-satunya yang terbaik. Selamanya.

Alhamdulillah, cuti ini dapat tamatkan bacaan buku Biografi Muhammad bin Abdullah, Perjalanan Hidup Seorang Nabi. InsyaAllah sedikit sebanyak memberi pengajaran yang baik buat diri. Mari mebaca!

Cintailah Allah dan rasul-Nya!

Waallahua'lam.

2/6/2010 Perjalanan hidup seorang insan di atas muka bumi perlu bersedia hadapi segalanya, kerana kadangkala sesuatu itu datang tanpa kita duga.

24 jam di rasa tidak cukup dalam satu hari. Tetapi apa sahaja yang ku lakukan? Baiki lagi!

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates