Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Thursday, June 3, 2010

CC 018 : Setia

Assalamualaikum,

Akhir-akhir ini sudah mula demam kahwin agaknya sebab kebanyakannya memperkatakan soal perkahwinan memandangkan cuti sekolah yang bakal tiba. Kalah musim bola ya. Alhamdulillah, mencari yang halal dan keredhaan-Nya itu suatu tuntutan.

Jika ada masa terluang, bolehlah baca artikel ini. Perkahwinan itu bukan dengan wang, bukan dengan kemewahan dan kekayaan. Perkahwinan mencari redha-Nya pastinya memberi impak yang besar dalam diri apabila lengkap agama seseorang itu, InsyaAllah perjuangannya lebih mantap dan dipermudahkan-Nya.



Apa cakap pasal perkahwinan pula ni? Memandangkan ramai yang memperkatakannya, apa kata tumpang sekaki. Tutup kisah ini.

Cuti? Tinggal 3 hari lagi, nak balik Sarawak ke tak? :)

Hari ini, InsyaAllah kita bercerita lagi, tidak tahu kenapa akhir-akhir ini suka bercerita berkenaan zaman Rasulullah. Bagi diri ini, kisahnya cukup dengan memberi impak dalam diri. Lebih-lebih lagi buat manusia yang bertatih membaiki kelemahan ini. Mari bercerita!
Seramai 11 orang sahabat tidak menyertai peperangan Tabuk. Antaranya adalah Abu Khaisamah. Dia bertangguh-tangguh kerana merasakan dia dapat mengejar tentera Islam, tetapi akhirnya tentera Islam sudah jauh dan dia tidak dapat mengejar mereka.

Apabila pulang ke Madinah, semua isterinya sudah membuat persediaan menyambutnya. Masing-masing membuat khemah di hadapan rumah mereka dan menyemburkan khemah dengan air serta membasahkan tanah supaya khemah menjadi sejuk.

Abu Khaisamah berkata, "Apakah aku mahu duduk di khemah yang nyaman ini dengan buah-buahan dan layanan isteri-isteriku sedangkan Pesuruh Allah dalam kepanasan. Ini tidak adil. Demi Allah! Aku tidak akan masuk ke dalam khemah, aku mahu siapkan persiapan perangku dan kenderaanku bagi mengejar Pesuruh Allah.


*********************

Muhammad menyedari beberapa orang sahabat tidak ada di kalangan sahabat-sahabatnya semasa membuat pemeriksaan tentera.

Muhammad berkata, "Kalau ada kebaikan kepada mereka, Allah akan datangkan mereka, tetapi kalau tidak ada kebaikan kepada mereka, Allah rehatkan kita daripada mereka."

Tiba-tiba mereka melihat ada orang datang mengejar mereka dengan untanya. Masing-masing mereka meneka orang yang datang itu. Apabila semakin dekat, mereka mengenalinya. Mereka memberitahu Muhammad, itu adalah Abu Khaisamah.
Setianya pada kekasih Allah, menyebabkan Abu Khaisamah lupakan kemewahan kerana bersama Rasulullah itu adanya berkat dan redha Allah. Indahnya, Subhanallah.
Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika bapa-bapa kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada Allah dan Rasul-Nya dan (daripada) berjihad untuk agama-Nya, maka tunggulah sehingga Allah mendatangkan keputusan-Nya (azab seksa-Nya); kerana Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasiq (derhaka). [Surah al-Taubah : 9]
Janji-janji Allah itu suatu kepastian. Tiada anjakan dalam pelaksanaannya. Lupa akan Allah dan rasul-Nya akan membuat kita lupa dari mana asalnya diri kita. Lupa akan perjanjian yang telah dibuat semasa di alam ruh iaitu akan mentaati segala perintah dan menjauhi segala larangan-Nya.

Di mana janji kita?
Setiakah kita?

Waallahua'lam.

3/6/2010 Masihkah ada waktu?

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates