Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Tuesday, November 23, 2010

Y 357 : Alam Paed 1



Jalan-jalan dalam wad. Jalan-jalan? Jalan-jalan sambil melihat dan mentafsir. Ibu ayah menjaga anak-anak yang terlantar sakit. Chief complaint selalunya fever, cough, breathlessness and diarrhoea. Ibu ayah setia menanti disebelah anak mereka, ada yang tidur di lantai, ada juga yang siap bawa kerusi untuk tidur. Mereka hebat!

Hari pertama kemasukan ke dalam wad selalunya, adik-adik tu memang lemah. Cuba tengok pada hari kedua, ketiga, ligat bermain dalam wad. Nangis? Itu symptom bila lihat kami-kami yang memakai white coat ni. Apa orang putih kata, white-coat fobia :)

Hidup alam paediatrics, kena pandai 'masuk' dengan kanak-kanak ni. Jika tidak dapat masuk, masuk-masukkan juga. Tidak dapat juga, cari adik-adik lain yang sedia untuk diperiksa. Sekarang, mainan dalam beg semakin berkurang, tidak mengapa, itu boleh dibeli. Indahnya dapat gembirakan hati mereka yang sakit. Kegembiraan mereka tidak dapat dijual beli. Duit tidak pernah menjadi keutamaan bagiku, memadai cukup untuk hidup.

Pengajarannya, cukuplah dengan apa yang ada kerana semua ini bukan milik kita. Semuanya milik yang Maha Kekal, Maharaja segala raja-raja.

Lagi, hargailah ibu dan ayah selagi mereka masih ada di sisi kita. Pergi mereka tiada berganti. Jika mereka mampu memelihara, mendidik anak-anak yang pelbagai kerenah ini. Adakah kelak kita mampu menjaga mereka sebaik mana mereka menjaga kita?

Lagi, hargailah nikmat kesihatan yang baik kerana nikmat ini bukan selamanya berkekalan hingga akhir hayat kita. Sihatnya kita bukan untuk perbuatan, amalan yang sia-sia.

Lagi, kegembiraan itu bukan hanya milik kita seorang. Semua berhak untuk merasai rasa gembira kerana itu juga anugerah berharga daripada Allah :) Sharing is caring.

Waallahua'lam.

23/11/2010 Moga-moga tulisanku di sini selalu mengingatkan diri untuk terus bersyukur, untuk terus jalani hidup walaupun kekadang terasa lelah.

Kerana yakinlah, kerehatan itu hanya ada di SANA kelak. InsyaAllah.

Mama said, "Amal kena balik terus dari Sibu ke KL, jangan nak singgah mana-mana lagi." :D Seronok 'gaduh-gaduh' dengan mama perihal pulang ketika raya cina. No singgah Kuching. [Lakar kata-kata di sini]

Yes madam! [Tunduk akur] :)

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates