Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Wednesday, September 22, 2010

Y 330 : Jalan-Jalan Raya

Assalamualaikum wa rahmatullah,

Alhamdulillah hampir dua minggu hari raya dirai, raya ke sana, ke sini. Walaupun dapat beraya bersama keluarga hanya untuk 2 hari, alhamdulillah itu sudah memadai daripada mereka yang tidak punya saudara-mara mahupun keluarga. Alhamdulillah disambut dengan kesederhanaan, bukan semua dapat merasai kesederhanaan ini kerana ada juga mereka yang tidak punya apa-apa.

Banyakkan bersyukur ke hadrat Tuhanmu..

Ada sahabat yang jemput raya bersama. Maaf dihulur kerana perlu pulang ke Sarawak pada raya ke 3 :) InsyaAllah tahun hadapan dengan izinNya kita beraya bersama.

Jalan-jalan, berpatah balik ke belakang. Cerita jalan-jalan 2 hari rayaku di Semenanjung Tanah Air yang penuh bermakna. Kali ini 2 orang kakak ipar sabar melayan kerenah adik suami mereka. Masak..masak..masak, suka masak dengan mereka. Suka beraya dengan mereka! Alhamdulillah.

Jom jalan-jalan raya,

Kali ini aku dibekalkan dengan sebuah kamera DSLR hadiah hantaran perkahwinan abang tempoh hari. Bila kamera ditangan, semua gambar diambilnya. Yang paling seronok, dapat tangkap gambar AWAN :) Juga tidak ketinggalan dapat ambil gambar bersama keluarga dan sanak saudara yang jarang sekali berjumpa.


Jalan-jalan raya,

SUKA LIHAT kereta-kereta penuh dijalanan. Kenapa? Bukan lihat kereta-kereta yang pelbagai rupa tetapi waktu inilah kereta-kereta ini penuh dengan ahli keluarga, lengkap. Lengkap berbaju raya, yang lelakinya segak bersongkok. TETAPI berhati-hati dalam pemanduan, inagtlah orang yang tersayang. Bergembira tidak salah, asalkan berpada-pada. Warna-warni, INDAHNYA NIKMAT BERKELUARGA DENGAN KASIH SAYANG-NYA.

Jalan-jalan raya,

SUKA LIHAT baju kurung kerana waktu ini baju ini menjadi kemestian, ayu si wanita yang memakainya, InsyaAllah segalanya terjaga. Menjelang hari ini juga, baju ini dijual disana-sini. TETAPI berhati-hati dalam berpakaian, jangan mudah tertipu dengan keindahan semata-mata, syariat perlu dipelihara sebaiknya. INDAHNYA NIKMAT HIDUP SEBAGAI ISLAM.

Jalan-jalan raya,

SUKA LIHAT ahli keluarga bersalam-salaman, ampun maaf sama dipinta, mengeratkan hubungan yang terpisah mahupun yang sedia terjalin mesra. TETAPI dalam ziarah-menziarahi pula, jangan dilupa adab-adab yang perlu dijaga. INDAHNYA ISLAM SEBAGAI PANDUAN HIDUP KITA.

Jalan-jalan raya,

SUKA LIHAT awan, bintang dan bulan yang tidak segan silu menghiasi alam dengan izinNya. Tenang hati melihat segalanya terbentang luas di depan mata. TETAPI berapa banyak pasang mata yang melihat dan mensyukuri anugerah kurniaanNya ini? INDAHNYA HIDUP DIKELILINGI CIPTAAN-NYA YANG TIADA TANDINGAN.

Jalan-jalan raya,

SUKA LIHAT rumah-rumah, bangunan-bangunan, pondok-pondok di tepi-tepi jalan. Kerana ciptaannya, rekaannya, binaannya kukuh. Bukan kagum pada berdirinya ia TETAPI kagum dengan Penciptanya kerana hanya dengan izin dan ilham daripadaNya segalanya terjadi. Bangunan, rumah itu dibina dengan ilham dan kudrat daripadaNya. Maka, bersyukurlah kerana tiada yang lain di dunia sementara ini selain dengan izinNya, aturanNya yang terbaik!

INDAHNYA HIDUP BERTUHAN :)

Wallahua'lam.

22/9/2010 Gambar-gambarada pada abang, nanti nak letak :) Hias blog dengan gambar!

Baiki diri bukan kerana manusia kerana bukan manusia itu matlamat kita. Baiki diri, persediaan bertemu Dia. Itulah akhirnya.


Ramai nak perbaiki diri kerana mahu mendirikan rumahtangga tidak lama lagi. Hidup berkeluarga, mesti segalanya sempurna tetapi adakah sempat melalui zaman itu? Hidup ini hanya sementara, tiada apa yang kekal selamanya.

Mama..kena kuat macam mama :)

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates