Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Monday, September 6, 2010

Y 325 : KDK

Assalamualaikum wa rahmatullah,

Bermatlamatkan yang sama, kini blog ini berwajah baru. InsyaAllah impian membesarkan ruang legar blog ini berjaya direalisasikan. Alhamdulillah :) Biru dekat di hati. Semoga memberi inspirasi pada diri sendiri untuk terus menulis, peringatan buat diri sendiri terutamanya. InsyaAllah.

Wajah baru dengan azam baru.
Cat baru :)



Ramadhan kelak akan meninggalkan hambaNya yang masih mencari-cari kekuatan diri. Ya, aku banyak belajar. Bukan sekadar ilmu perubatan, tetapi juga ilmu kehidupan. Kehidupan pun ada ilmunya? Mana mungkin kita menetap di dunia ini tanpa apa-apa ilmu untuk mencari redha dan cintaNya. Ramadhan, adakah masih ada peluang untukku bertemu kembali denganmu pada tahun hadapan, sedangkan saki-baki hidup ini semakin hampir ke penghujungnya.

Semoga Ramadhan kali ini banyak mengajar diri untuk menjadi hamba yang lebih bersyukur dengan segala apa pemberianMu. Kita bergembira, sedangkan masih ada mereka yang duduk termenung, menangis memikirkan nasib hari-hari mendatang yang bakal ditempuhi. Ya, rezeki manusia itu masing-masing telah Allah tetapkan, kenapa perlu dipersoalkan?

Sesuatu yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktunya. Barang siapa menghendaki pahala dunia, niscaya Kami berikan kepadanya pahala dunia itu, dan barang siapa menghendaki pahala akhirat, Kami berikan (pula) kepadanya pahala akhirat itu. Dan kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur. [Surah al-Imran :145]
Sesuatu kejadian itu adalah segala dengan izin Allah, maka tempuhi dengan hati terbuka. Ya, kadangkala manusia itu tahu, cuma seringkali terlupa dan dengan itu, ingatkanlah. Saling ingat-mengingati demi redha Allah, tiada apa yang merugikan. InsyaAllah. Terkenang peristiwa petang tadi.

"Amal, ganti minyak panas tu, nanti nak mula tumis bawang."

Yes mama, Amal menurut perintah. "O.K"

Dengan senang hati tolong-tolong hulur tangan di dapur, kuali diangkat, lalu minyak yang panas dicurah ke dalam bekas lain. Alamak! minyak panas bukan masuk terus ke dalam bekas tu. Tumpah! Kaki jadi sasaran. Bergema jeritan orang yang menurut perintah tu.

"Kenapa di angkat kuali tu?? Kan selalu masukkan sikit-sikit pakai senduk" Risau dia.

"Lupa ma.."

Ya, manusia itu memang pelupa walaupun hakikatnya dia tahu. Belajar lagi. Akan terus belajar demi redhaNya.

Hari ini, masuk hari kedua diri ini di rumah. Menggembirakan hati dia :) nakal, sikap ini masih kekal walaupun sudah melepasi angka 20, kini berusia 21 tahun. 21 tahun hidup di dunia, belajar dan masih belajar untuk hidup. Untuk hidup itu hanya dengan izinNya, maka dengan izinNyajuga aku belajar.

Belajar hidup sebagai penuntut ilmu Allah.
Belajar hidup berhati mulia.
Belajar hidup mensyukuri nikmat kurniaanNya.
Belajar hidup berTuhan.
Belajar hidup untuk MATI.

Waallahu'alam.

6/9/2010 KDK??

KDK -- Kan Dah Kena! :) Peristiwa di dapur bersama mama dan kakak-kakak ipar. Colgate!

Semakin jauh dan jauh, patutkah berpatah balik atau berhenti dan lihat. Keyakinanku tetap pada Dia :) Sebab Dia Maha Mengetahui.

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates