Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Thursday, September 16, 2010

Y 328 : Harapan

Assalamualaikum wa rahmatullah,



Teringat dahulu, sajak ini ditulis dengan penuh keazaman menjadi mujahidah solehah, sayap kiri pejuang Islam suatu hari nanti, InsyaAllah. 8 November 2007 aku menulis sajak di atas. Waktu ni jika tidak silap, masih berada di alam matrikulasi yang pasti meninggalkan sejuta kenangan dalam diri. Selain ukhwah yang terbina di sana, sangat rindukan bintang, bulan, masjid Al-Maghfirah tentunya.

Ya, dulu aku suka menulis, mereka sajak, tetapi untuk membacanya dengan intonasi yang hebat pastinya ku malu di khalayak ramai. Bersajak dalam hati sahaja, sesungguhnya dalam hati itu ada taman. Taman perlu disuburi dengan keindahan taqwa dan tawakkal kepadaNya.

Tahun ini penuh dugaan, raya pun ada dugaannya tersendiri. Tawakkal kepadaNya kian teruji. Sabar ya Amal, masa itu akan tiba. InsyaAllah dalam keadaan yang lebih baik segalanya akan berlaku dan terlaksana, InsyaAllah. Semoga terus diberi kekuatan untuk membaiki amalan yang banyak bocor sana-sini, calar-calar, berlubang atas, bawah kiri dan kanan.

Cuba lagi..Jangan pernah berhenti :)

Manusia itu tahu tetapi tidak semua faham, manusia itu faham tetapi tidak semua beramal dengan fahaman yang ada. Sesungguhnya segalanya milik Allah, semua dengan izinNya.

Jom berdoa!
:)

Waallahua'lam.

17/9/2010 Hari-hari mendatang akan selalu tengok orang mengandung, tenang hati tengok ketenangan ibu-ibu :) Lagi tenang bila lihat bayi kecil baru lahir. Terasa ingin ada bayi sendiri, comel-comel-comel..pinjam satu boleh kak :D

Pengalaman di labour room :) si ibu dengan wajah tenang dengan sokongan nurse yang suruh push..push..push..akhirnya lahirnya seorang wajah suci anugerah Tuhan. Suka...~ Alhamdulillah. Tetapi malangnya tiada siapa yang azankan, si ayah tiada bersama. Kami pergi dekat-dekat dengan bayi tu. Dia perlu dengar kalimah Allah pastinya.

Ya, baru ku sedar, bukan mudah melahirkan. Baru sedar atau sedar tetapi buat-buat tidak sedar? Si ayah, beradalah di sisi si ibu di kala si ibu memerlukan. Jom hargai ibu kita :)

Sayang mama!

4 Buah fikiran:

Anonymous said...

aduh..
rindu ka sibu..esp labour room...

one situation yg xdpt lupa..
when sorg kakak nak deliver 1st child..but then she cannot stand with the pain..always meraung..so, sje pegang tangan dia..
then,dia genggam kuat sgt..mcm nk patah phalanges ni..tp senyum je..
dia pun senyum jugak..hilang sakit maybe...

after she deliver dgn succesful,..dia duk atas katil n called me..
akak tu ckp dengan sgt lembut.."adik,terima kasih pegang tangan akak tadi..rasa hilang sakit...senang nak beranak.."

MasyaAllah..
pertolongan sekecil tu..
dianggap sesuatu yg sgt bermakna..

terkesima sgt time tu...
senyum kat akak tu..then,time jalan tnggalkan dia,..air mata ni trus tumpah..

byk sgt pengajaran drpd dat situation..dat is da simple thing that we as a medical stdnt or future doctor can do....but can give a deep impact...

thanx to o&g posting for many sweet memories and experiences..

all da best dik!!

-alia_yaya-

AAZar @ Fikraa 'Abdullah said...
This comment has been removed by the author.
AAZar @ Fikraa 'Abdullah said...

MasyaAllah..
SubahanAllah..

InsyaAllah nak kumpul banyak2 pengajaran dari setiap apa yg blaku :) gunakan peluang sebaik mungkin

Kak yaya, semoga berjaya jadi doktor mslimah yang hebat ya :) bermanfaat utk ummah seluruh alam..syg akk!

Syukran'alaik 'ala kulli hal :)

hamba yang mecari sinar iman said...

semoga kalian menjadi doktor yg mampu mngubati luaran dan dalaman pesakit

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates