Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Friday, September 24, 2010

Y 331 : Mereka

Assalamualaikum wa rahmatullah, InsyaAllah aku dapat beraya di Kuching, di Kolej Perubatan. InsyaAllah sambil menyelam minum air. Tetapi bila dikirkan semula, menyelam sambil minum air akan menyebabkan penyelam itu lemas. Oleh itu sambil menyelam itu jangan lupa untuk menikmati keindahan dasar lautan yang indah ciptaan Tuhan :) Lalu berfikir, adakah Allah jadikan ini semua untuk sia-sia sahaja? "Sambil menyelam hayati keindahan dasarnya" Peribahasa baru :) bila zaman beredar, pembaharuan perlu ada. Sebelum bergerak ke mana-mana elok kiranya kita hubungi keluarga kita, terutama kedua ibu bapa kita. Izin mereka amat bermakna :)

Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu- bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah- tambah, dan cerai-susukannya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepadaKu dan kepada dua orang ibu bapamu, hanya kepada-Kulah kembalimu. [Surah Luqman : 14]
Merekalah antara intan berlian berlian di atas muka bumi ini. Tanpa mereka, siapa kita di atas muka bumi ini. Siapa kita untuk hidup sendiri? Ya, semua dengan izin Allah yang Maha Kuasa lagi Maha Bijaksana. Dihidupkan manusia itu dengan fitrah kasih dan sayang. Saling perlu-memerlukan antara satu sama lain.

Jasa mereka tiada nilaian, tiada harganya. Pergi mereka tiada berganti. Ibarat luka, sembuhnya tiada lagi kesakitan, hanya tinggal kesan luka berpanjangan. Ibu dan bapa, perginya tidak pernah akan kembali, yang tinggal hanyalah kenangan, ingatan dan kasih sayang yang berpanjangan. Maka, berbaktilah kepada mereka selagi hayat mereka masih dikandung badan. Jangan juga dilupa, berbaktilah kerana belum tentu hidup kita panjang untuk mencurahkan bakti dan kasih sayang kepada mereka.


Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud:

“Diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas’ud r.a, katanya : “Saya telah bertanya kepada Nabi SAW : “Amalan apakah yang paling disukai oleh Allah ? Baginda menjawab : “Sembahyang dalam waktunya.” Beliau bertanya lagi : “Kemudian amalan manakah pula?” Baginda menjawab: “Kemudian berbakti kepada ibubapa. ” Beliau bertanya lagi: “Kemudian amalan manakah pula? ” Baginda menjawab: “Berjihad di jalan Allah. ” Beliau berkata lagi: “Baginda SAW telah berbicara kepada saya tentang semua itu. Seandainya saya meminta Baginda SAW menambah lagi, pasti Baginda SAW menambah untuk saya. ” [Hadis riwayat Bukhari]

Keutamaan mentaati dan berbakti kepada ibu bapa tidak dapat dinafikan, mereka anugerah Allah buat setiap hamba-hambaNya. Selain ibu bapa mengganggap kita sebagai kurnia paling bernilai daripada Allah. Kita juga perlu sedar bahawa ibu bapa aset dunia akhirat yang perlu dijaga hati dan perasaan mereka.

Rasulullah S.A.W bersabda : "Dosa yang paling besar ada tiga iaitu mensyirikkan Allah, menderhakai ibu bapa dan bersaksi dusta."
Dosa besar? Nau'zubillah min zalik. Redha Allah terletak pada redha ibu bapa. Maka, beringat-ingatlah dalam meniti hari-hari mendatang. Hidup bukan untuk selamanya, dan semestinya hidup kita bukan sendiri-sendiri kerana untuk berdiri sahaja sudah pasti perlukan seseorang disisi. Merekalah ibu dan bapa.

Rupa-rupanya banyak yang boleh dikupas mengenai pembaktian kepada kedua ibu bapa, InsyaAllah akan disusuli dengan post yang berkaitan dengan ibu dan bapa. Sesiapa yang ibu bapanya sudah kembali menemui Pencipta, sedekahkanlah al-Fatihah buat mereka. Doa anak yang soleh, solehah adalah bekalan buat mereka di sana.

Waallahua'lam.

24/9/2010 Alhamdulillah posting obstetrics and gynaecology ini banyak mengajarku menjadi manusia yang lebih tahu erti susah dan senang.

Dahulu aku hanya tahu kesusahan untuk melahirkan..
Sekarang aku melihat sendiri saat-saat genting kelahiran..
Kelak suatu hari nanti, aku akan merasainya sendiri..

Ia bukan satu kesusahan, tetapi rahmat Allah buat perhiasan terindah dunia yang bergelar ibu :)

Seronok naik roller coaster balik Kuching, banyak tadabbur alam. Terima kasih pak cik-pak cik! Alhamdulillah~

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates