Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Friday, December 11, 2009

Tangan



Daripada 'Abdullah bin 'Umar R.A, katanya: "Ketika Rasulullah S.A.W sedang berkhutbah di atas mimbar, beliau menyebut perihal mencegah diri dari meminta-minta." Sabdanya : "Tangan yang di atas lebih baik daripada tangan yang dibawah. Tangan yang di atas ialah tangan yang memberi, sedangkan tangan yang di bawah ialah tangan yang meminta.
Berilah selagi mampu memberi. ALLAH kurniakan tangan itu bukan untuk perkara yang sia-sia. Setiap penciptaan-Nya pasti ada hikmah di sebaliknya. Tangan digunakan untuk memberi tetapi tidak semestinya kita memberi menggunakan tangan. Betul kan? Contohnya sedekah. Senyuman juga merupakan satu sedekah sedangkan fungsinya sama sekali tidak serupa dengan tangan, Subhanallah, Maha suci ALLAH. Menciptakan segala yang ada di angit dan bumi dengan berjuta keindahan bagi mata yang benar-benar melihat dan memerhatikan.

Tangan,
Hulurkanlah,
Selagi dayamu mampu memberi,
Selagi kudratmu tiada yang membatasi,
Selagi niatmu menuju Ilahi.

Tangan,
Usah ditahan melakukan kebaikan,
Usah sembunyikan untuk kebenaran,
Usah diikat demi kemaslahatan.

Tangan,
Jangan asyik berkira-kira,
Kelak akan ada perkiraan di hadapan Tuhanmu,
Bakal menyaksikan akuan seorang hamba,
Yang menggunakan nikmat tanpa segan silu.

Sabtu baru-baru ini, berkunjungku ke rumah keluarga angkatku di Sarawak ini. Kali ini kami ditugaskan membuat soal selidik berkaitan dengan kesedaran tentang cara hidup sihat dan pengetahuan mengenai asma. Kami dilayan dengan amat baik walaupun hidup mereka serba kekurangan. Sebelum kami pulang, mereka sempat menghidangkan mee hoon, lazat sekali sehingga menjilat jari tetapi makan pakai sudu, jilat sudulah nampaknya :)

"Mungkin kedudukan kewangan mereka tidak seberapa bulan ini.."

Fikirku kerana selalunya mereka akan membuat hidangan besar-besaran buat kami. Aku berfkir, walaupun hidup susah bagaimana sekalipun, tetamu perlu dirai. Tidak perlukan kemeriahan itu, tetapi berkat dan rahmat-Nya itu yang lebih utama. Sebelum pulang, diberinya bekal kepada kami. Rambutan..limau kasturi yang dipetik dari halaman dan KETAM!! Pengajaran, tangan yang memberi itu lebih mulia daripada tangan yang menerima :)

"Alhamdulillah, tidak disangka-sangka..Ketam? Sudah lama tidak menjamahnya." Nyum..nyum, balik kolej nanti boleh masak lemak..dan sekarang ketam itu telah selamat berada di dalam perutku. Hehe :D

Setelah puas lari daripada topik asal, mari kita fokus semula kepada tujuan penulisanku. Tangan, gunakan ia sebaik mungkin kerana kelak tangan ini akan menjadi saksi di hadapan Tuhan di atas setiap perbuatan kita walaupun cuma sebesar zarah. Perbanyakkan sedekah dan amal-amal soleh. Semoga kelak kita tergolong dalam golongan yang sedikit itu seperti dalam firman ALLAH, daripada surah Saba', ayat 13:
"..Dan sedikit sekali dari hamba-hambaKu yang berterima kasih (bersyukur)."


Dari Asma' binti Abu Bakar R.A, katanya Rasulullah S.A.W bersabda: " Bersedekahlah kamu dan jangan menghitung-hitung, kerana ALLAH akan menghitung-hitung pula pemberian-Nya kepadamu, dan jangan kikirk kerana ALAH akan kikir pula kepadamu."



14/12/2009 Occupational lung disease (daripada persekitaran kerja termasuk asap rokok) akan menyebabkan seseorang itu kesukaran untuk bernafas, batuk-batuk dan sakit dada. Pernah alaminya? Segeralah membuat pemeriksaan kesihatan. Kesihatanmu begitu berharga untuk terus memberi dan memberi :)

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates