Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Friday, December 18, 2009

1431H Permulaan Langkah

Assalamualaikum,

2 Muharram 1431H.. Sehari sudah kita tinggalkan 1 Muharram, New Year for all ummah, muslims. Bertambah kuat tekad mengharungi liku-liku hidup dengan pelbagai ragam, kerenah manusia, ujian kurniaan-Nya tidak akan putus-putus. Selagi jasad masih bernyawa, diharapkan hidup ini disulami dengan kesabaran dan senantiasa berbaik sangka, tidak kiralah sesama manusia yang kita kenali atau tidak. Jika kita berburuk sangka pada manusia, buruk sangka itu akan berbalik kepada ALLAH, maknanya kita berburuk sangka pada ALLAH. Bukankah begitu?

Langkah sentiasa bermula, tiada penhujungnya bagi mereka yang mencari redha Ilahi. Semoga segala nikmat kurniaan ALLAH digunakan dengan sebaik mungkin, agar tidak kufur nikmat yang kelak azab perit akan menanti siapa pelakunya.



Langkah..
Aku terus melangkah,
Walaupun berduri,
Walaupun berombak,
Walaupun berbukit,
Langkah dan terus melangkah..

Langkah..
Permulaannya dengan basmalah,
Hamdalah pada segala nikmat,
Istihgfar penghapus dosa penyesalan,
ALLAHU AKBAR!
ALLAH Maha Besar,
Memuji kekuasaan Tuhan pada perjalanan,
Perjalanan menuju Tuhan..

Langkah..
Biarpun lemah, tetap terus melangkah,
Dengan bermatlamatkan SATU,
Langkah setapakku menuju redha-Mu..
Itu yang ku harapkan, Ya ALLAH,
Permudahkanlah urusan agamaku,
Pada setiap langkahku..
Setiap baki hela nafasku..

AMIN..
"Dan turutilah jalan orang yang rujuk kembali kepada-Ku. Kemudian kepada Akulah tempat kembali kamu semuanya, maka Aku akan menerangkan kepada kamu segala yang kamu telah kerjakan" [Surah Luqman, 31:15]
Ayuh kita beramal, kembali menuju Tuhan yang Maha Berkuasa atas segalan makhluk ciptaan-Nya. Bersempena dengan tahun baru ini. Mari tingkatkan amal dan bakti kepada agama kita, ISLAM, yang indah, sejahtera lagi sempurna. Ingatlah, walaupun kebaikan itu hanya sedikit yang mampu kita lakukan pada satu-satu masa, pasti kelak ada ganjarannya di sana. Sepertimana Luqmanul Hakim menasihati anaknya. Indah pesanan, kebijaksanaan itu kuncinya.
Luqman berkata, "Wahai anakku, segala perbuatan yang jahat atau baik walaupun sebesar biji sawi yang tiada timbangan baginya, sama ada ia tersembunyi di dalam batu ataupun di penjuru langit dan bumi, tetap akan dihisab da diberi ganjaran oleh ALLAH dengan sempurna. Sesungguhnya ALLAH Azzawajalla mengetahui segala yang menjadi rahsia dan tersembunyi dan juga yang terang. Sesungguhnya ALLAH Azzawajalla Maha Halus lagi Maha Mengetahui."
Maha Suci ALLAH, Subhanallah. Bercadang mahu coretkan sedikit madah awal muharram sahaja. Terpanjang pula jadinya. Awal muharram dirai dalam suasana yang sederhana tetapi meriah disini. Bubur As-syura menjadi kemestian setiap tahun, walaupun kami disini tidak mahir dalam pembuatannya. [gambar belum upload lagi :)

Bagai pinang dibelah dua kan :)

Pada hari ini, bersatulah dua hati. Dr. Zulkarnaen dan isteri, semoga kalian berbahagia selalu. Dr. Zul, pathologist yang mantap lagi berwibawa. Semua pathologist disini begitu, kepakaran mereka tiada bandingan, dengan ilmu kurniaan-Nya. SELAMAT PENGANTIN BARU! :)

Jodoh dan pertemuan itu ALLAH yang tentukan. Tiada siapa yang mampu mengubahnya. Demikianlah suratan hidup manusia. Siapakah jodohku? Bukan diri ini yang tentukan, yang pasti tanggungjawab merentasi masa yang ada. Usah impikan teman yang soleh, beriman sekiranya kita sendiri tidak berusaha untuk menjadi seperti yang demikian.

Waallahu'alam.

19/12/2009 SALAM MA'AL HIJRAH 1431H buat sahabatku. Semoga tahun baru ini menguatkan lagi tekad dan azam kita untuk berjuang di jalan-Nya, walaupun akhirnya belum kita ketahui bagaimana jadinya, berjuanglah selagi daya dan upaya itu mampu bersatu. Semoga dikurniakan keindahan tawakkal kepada-Nya. Amin.

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates