Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Saturday, December 19, 2009

Awan

Assalamualaikum,
[3 Muharram 1431H]


Awan warna putih berlangitkan biru :) Bila kulihat awan, pasti teringat tempat kelahiranku. Apatah lagi apabila terlihat kapal terbang dengan kemegahan sayapnya terbang menembusi awan. [Amal memang buang tabiat la ni...] Awan itu berarak, mendung dan cerah saling berganti mengikut musim.

Jika bila melihat awan, boleh teringat kampung halaman. Kenapa tidak kita berfikir tentang kebesaran ALLAH, Pencipta awan tersebut? Subhanallah, Maha Suci ALLAH. Ciptaan-Nya sama sekali tiada bandingan. Adakah kerana manusia itu kurang berfikir, maka tahap pemikiran itu tidak sampai ke tahap ingat pada Tuhan? Waallahu'alam.
Katakanlah: "Perhatikanlah apa yang ada di langit dan di bumi. Tidaklah bermanfaat tanda kekuasaan Allah dan rasul-rasul yang memberi peringatan bagi orang-orang yang tidak beriman."
[Surah Yunus, 10:101]


Kasih sayang ALLAH itu ada di setiap penjuru dunia, ALLAHU AKBAR!

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, (iaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari seksa neraka.
[Surah al-'Imran, 3:190-191]



Setiap penciptaan-Nya tidak pernah sia-sia, manusia perlu berfikir bukan sekadar merenung :)

Diri ini memang suka menulis. Diharapkan sekiranya ada apa-apa kesalahan atau kekurangan, tegur insan yang lemah ini. Sedia menerima teguran :) Hari ini, apa aktivitiku? Insya-ALLAH tidak ke mana-mana. Hidup untuk study tetapi study itu bukan hidupku [Dalam perjalanan hidup ini biarlah kita menuntut ilmu, menuntut ilmu yang membawa diri taqarrub pada Pencipta, insyaALLAH] Seperti makan, makan untuk hidup tetapi hidup ini bukan untuk makan :D

20/12/2009 Penciptaan langit dan bumi itu tidak sia-sia dan jangan sia-siakannya :) Langit itu selubungi bumi tetapi lautan itu juga yang memisahkan kita [ayat apakah ini..] Selamat beramal dan istiqamah dalam pengabdian!

2 Buah fikiran:

...teratai biru... said...

~teruskan belayar, ombak pasti datang.

~teruskan terbang, angin pasti kencang.

suka entri ini la sedari... hehe.

~salam ziarah.

Amal Athirah Zarzilah said...

salam'alaik, teratai biru..

~teruskan melangkah, usah keluh kesah

~teruskan mendaki, mencari cinta hakiki

~teruskan mendaki ke puncak tertinggi, semoga redha-Nya kelak diperolehi :D

syukran 'ala ziarah

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates