Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Thursday, December 31, 2009

Hidayah

Kenangan semasa 1st year!

Hidayah,

Kenapa sering engkau melarikan diri daripadaku,
Apa yang telah aku lakukan?
Jika engkau ada, hidupku lebih bermakna,

Hidayah,
Kenapa engkau hanya berkawan dengan orang-orang tertentu?

Adakah engkau terlalu memilih?
Engkau suka berkawan dengan siapa?
Boleh aku tahu?

Kerana diriku ingin menjadi teman sejatimu..

Hidayah,
Kenapa dirimu tidak setia pada seseorang?

Adakah engkau hanya setia pada orang-orang tertentu sahaja?
Aku masih tidak mengerti..



Hidayah menjawab..

Wahai milik Pencipta,

Aku ini hanya milik-Nya,
Aku tidak pernah melarikan diri,
Aku ada dimana-mana dengan izin-Nya..
Engkau tidak bersalah wahai milik Pencipta,
Jangan engkau salahkan dirimu,

Wahai milik Pencipta,

Sudah aku katakan,
Aku hanya milik Penciptamu,
Tiada selain itu,
Aku tidak pernah memilih tetapi aku berkawan dengan izin-Nya,
Sekarang engkau sudah tahu bukan?


Wahai milik Pencipta,

Bukanlah diriku tidak mahu setia,

Cuma kadangkala dirimu alpa,
Sombong, lupa kepada Pencipta,
Sudah aku katakan
aku setia berkawan dengan izin-Nya,

Kerana AKU MILIK-NYA..
Barangsiapa yang Allah menghendaki akan memberikan kepadanya petunjuk, nescaya Dia melapangkan dadanya untuk (memeluk agama) Islam. Dan barangsiapa yang dikehendaki Allah kesesatannya, nescaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit, seolah-olah ia sedang mendaki ke langit. Begitulah Allah menimpakan seksa kepada orang-orang yang tidak beriman. [Al-An'aam, 6:125]
Ya! Hidayah itu milik-Nya. Siapa kita hendak menentukan hidayah itu milik siapa. Melainkan nama anak, menantu, isteri kita bernama Hidayah. Tetapi tetap mereka bukan hak mutlak kita. Mereka tetap milik mutlak Allah. Berdoalah, semoga hidayah itu sentiasa bersama kita sebagai penyuluh jalan menuju redha-Nya.

Semoga hidayah Dia milik kita semua :)

31/12/2009-1/1/2010 Bercuti di rumah menenangkan, mententeram jiwa dengan melihat air muka mama :) 3 days more..perjuangan itu masih berlangsung! Tidak akan pernah berhenti walaupun sesaat!

2 Buah fikiran:

sinar_islami said...

Hidayah itu milik Allah..
Hatta nama hidayah pun tiada jaminan...
tapi mngharapkan nama hidayah itu doa buat diri (^_^)

syukrn ats peringtn...
moga pengakhirn yg baik buat kita..

[Harapan/Cita-cita yang mulia] said...

Insya-Allah :)

Semoga terus tsabat dan istiqamah di jalan-Nya.

Teruskan berdoa, semoga hidayah itu bersama-sama dengan kita dalam mengharungi liku-liku hidup ini :)

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates