Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Tuesday, June 16, 2009

Koleksi Hadith 40 - Ketiga

Assalamualaikum,

Alhamdulillah dikurniakan udara dan pernafasan yang baik untuk kita terus hidup menempuh segala onak ranjau kehidupan yang kian mencabar. Melalui setiap ujian yang telah ALLAH sediakan bagi hamba-hambaNya yang terpilih.

Hari ini hendak diteruskan hadith yang ketiga daripada himpunan 40 hadith oleh Imam Nawawi. InsyaALLAH semoga bertambah ilmu pengetahuan dan dapat dimanfaatkan bersama.

عَنْ أَبي عَبْدِ الرَّحمنِ عبدِ الله بْنِ عُمَرَ بْنِ الخطابِ رضي الله عَنْهُمَا قَالَ: سَمِعْتُ رَسُوْلَ ا للهِ
صَلَّى اللهُ عَليهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ: بُنِيَ الإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ: شهادَةِ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ الله وَأَنَّ مُحمدً ا
رَسُولُ الله، وَإِقَامِ الصَّلاةِ، وَإِیْتَاءِ الزَّآَاةِ، وَحَجِّ الْبَيْتِ، وَصَوْمِ رَمَضَانَ

Daripada Abu Abdul Rahman Abdullah ibn 'Umar ibn al-Khatthab ( رضي الله عنهما ) beliau berkata: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: lslam itu terbina atas lima perkara: Naik saksi mengaku bahawa sesungguhnya tiada Tuhan melainkan Allah dan bahawa sesungguhnya Muhammad itu adalah Utusan Allah, mendirikan sembahyang, mengeluarkan zakat, mengerjakan haji ke baitullah dan menunaikan puasa pada bulan Ramadhan.

(Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan al-lmam Muslim)
Pengajaran hadis:
Hadis ini juga menerangkan tentang rukun lslam lima perkara. Hadis ini mengumpamakan lslam sebagai sebuah binaan yang tertegak megah dengan lima batang tiang. Tanpa lima perkara ini lslam seseorang akan goyah dan runtuh. lni membayangkan betapa rukun-rukun ini mestilah ditegakkan oleh setiap muslim dengan penuh ikhlas dan tanggungjawab. Menegakkan rukun lslam bermakna kesempurnaan, keteguhan, keutuhan dan keelokan binaan lslam sebaliknya kecuaian bererti keruntuhan, kehancuran dan kemusnahan lslam.

Wahai pembaca yang diredhai ALLAH,

Islam tidak tertegak dengan sendiri. Dengan itu ALLAH mengutuskan Nabi Muhammad, Rasulullah bagi menyampaikan risalah dan peringatan kepada umat akhir zaman. Dimukjizatkan Al-Quranul Karim sebagai panduan buat manusia sejagat. Islam itu mudah lagi sempurna. Usah gusar atau mempertikaikan kesyumulan Islam.

Tiang? Tiang-tiang itu perlu kita jaga agar ia tidak tumbang, jagai ia supaya senantiasa tegak berdiri. Jika runtuh tiang itu, sudah pastinya tiang itu akan menimpa diri kita. Untuk menjadikan tiang itu tegak dan teguh, pasti ada cara. Itulah sebabnya kita diwajibkan menuntut ilmu, lebih-lebih lagi ilmu agama. Tidak ketinggalan ilmu akhirat.

Pelihara Islam sebaiknya, sehabis kudratmu. Semoga ALLAH membalasi dengan yang lebih baik daripada itu. InsyaALLAH. Yakin pada ALLAH, perbetulkan niat berjuang dijalan ALLAH, sudah pasti niat, amal perbuatanmu tidak sia-sia. InsyaALLAH. 'Mu' disini terutama dituju buat diri sendiri yang kadang-kala alpa, lupa tujuan hidup didunia.

Semoga diberikan hidayah buat diri ini dan pembaca sekalian. InsyaALLAH. Segala yang baik itu datangnya daripada Yang Maha Esa. Wallahu'alam.



**Sejak akhir-akhir ni teringat arwah babah. Pertemuan dengan Pencipta adalah janji temu yang paling berharga. Walaupun dia tidak lagi berada dihadapan mataku, tetapi dia bersama Penciptaku, itu lebih bahagia buat hambaNya yang merindui bertemu dengan Pencipta. Setahun lebih dia pergi, tidak bermakna hidup ini berakhir. Walaupun perit dan sayu, ia banyak mengajarku. Semoga ruhnya ditempatkan dalam golongan hamba-hambaNya yang beriman dan beramal soleh, amin. AL-FATIHAH..
"Try till SUCCEED" - Babah
**Study time. No more play-play =) Sometimes play make we more success!

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates