Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Saturday, June 13, 2009

Hamba Dunia

Assalamualaikum,

Tajuk kali ini agak sensitif bunyinya bagi mereka yang menjadikan dunia tempat kehidupan yang tiada akhirnya. Dunia? Apa ada di dunia ini? Indah sangatkah. Pernah sekali seorang sahabat bertanyakan kenapa ramai orang suka couple. Mereka tidak rasa bersalahkah. Jawapan itu bukan ada pada saya. Cuba tanya orang empunya diri. Dari perspektif mata yang melihat, ada yang cemburu melihat kemesraan orang-orang ini. Ada juga yang senang melihat, rasa cemburu 'kenapa aku tidak seperti mereka'. Pada hakikatnya pembaca sekalian, pandangan mata hanya menipu, keindahan itu bukan sewenang-wenangnya dinilai sedemikian rupa. Realitinya, indah pada mata manusia tetapi tidakkah kita fikir pandangan ALLAH terhadapnya.

Tetapi janganlah pula apabila kita melihat sesuatu yang mungkar itu, kita kutuk, keji manusia itu. Ingatlah, mereka juga manusia biasa, tidak ma'sum seperti para anbiya'. Itulah gunanya amar makruf nahi mungkar, memang susah untuk dipraktikkan tetapi sesuatu itu perlu bermula. Ruh manusia itu perlu dididik dan ditarbiyyah dengan qudwah hasanah, pekerti yang luhur dan perkataan yang hak bukannya batil.

Janga biarkan dunia memperhambakan kita. Indah dunia hanya sementara, akhirat jua kekal hingga ke akhirnya. Jangan kerana harta kita berpecah belah, jangan kerana jawatan kita bertikam lidah, jangan kerana manusia kita terpisah, terputus ukhwah. Jangan biarkan. Harta, jawatan, cinta manusia itu tidak kekal abadi. Hanya sebagai asbab turun naik iman manusia.

Dunia adalah perantaraan ke akhirat bagi mengumpul bekalan untuk dipersembahkan kepada Yang Maha Mencipta, Ya Rabbul Jalil. Waallahu'alam. Bersama perbaiki diri dan tingkatkan amalan.
Reducing zikrun-nas, increasing zikrullah.



** sekarang sudah seminggu dalam tahun ke-2, cabaran mula terasa. Tetapi itulah perjuangan yang mesti, harus diteruskan sama ada sampai ke matlamatnya atau berhenti di medan syahid. Nak study tetapi teringat blog ini. Semoga peringatan (terutama buat diri sendiri ini) yang sedikit cuma ini dapat menjauhkan kita daripada jatuh ke lembah-lembah kesibukan dunia yang membawa kepada kelalaian. Waallahu'alam.



Dunia hanya menipu,
Indahnya hanya sementara,
Terpedaya, hamba dunia,

Akhirat kekal abadi,
Indahnya, syurga diimpi,
Bekalan amalan menjadi taruhan,
Penentu hidup masa HADAPAN.

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates