Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Tuesday, May 26, 2009

Warkah Kehidupan

Assalamualaikum

Selawat dan salam buat Junjungan kita, Nabi Muhammad SAW, sahabat-sahabat baginda, para tabi', tabi' tabi'in dan para mujahid, mujahidah yang masih berpegang teguh dengan tali ALLAH. InsyaALLAH 'Warkah Kehidupan' akan mengungkap sedetik kehidupan di dunia yang fana ini.

Wahai muda mudi,

Hari ini engkau kian pupus ditelan zaman. Zaman moden? Zaman globalisasi yang semuanya sensasi, zaman teknologi yang semuanya bergantung pada gaji. Masa menelan zaman, atau zaman itu menelan kita? Fikirkan, kerana ini bukan masa untuk kita bergoyang kaki sekadar mencari rezeki, menuntut ilmu duniawi semata-mata.

Wahai muda mudi,
Berhibur tiada salahnya,
Kerna hiburan itu indah,
Hanya apabila salah memilihnya,
Membuat kita jadi bersalah..
Raihan, lagunya indah. Tetapi adakah kita hayati lirik-liriknya? Akal kurniaan Tuhan buat setiap hambaNya, bertujuan buat hambaNya berfikir akan kebesaranNya. Bukan berkhayal perkara yang tercapai dek akal, tidak tersingkap di minda.

Hembusan nafas, unjuran saraf itu milik mutlak ALLAH. Tetapi kadangkala ada diantara kita yang merosakkannya. Hembusan nafas disertai kepulan asap. Apa maknanya? cool di mata masyarakat, menjadi super model. Sesekali tidak!

Wahai muda mudi,

Kehidupan bukan mudah sepertimana yang engkau sangkakan. Sesiapa mendapati dunia ini manis, muhasabah diri anda. Seindahnya mana dunia yang anda gambarkan. Indahkah dunia jika hendak dibandingkan dengan akhirat. Waallahu'alam. Indahnya tidak terhingga di syurga ALLAH, dahsyatnya, ngerinya hidup di neraka. Mana pilihan kita?
'Sesungguhnya dunia ini pahit kerana syurga itu manis'
Orang kata, 'Sekarang hidup di dunia, kenapa nak fikir jauh sangat' Sedangkan ajalmu seperti bayang-bayang yang senantiasa mengekorimu dari belakang. Ibarat putaran jam, tiada pusingnya. Jauh sangatkah ajal kita? Panjang lagikah umur kita? Hanya ALLAH yang Maha Mengetahui akannya.

Wahai muda mudi,

Orang kata, 'Ayah aku imam masjid, guru agama. Apa hak kau nak nasihat aku?' Orang berkata lagi 'Aku dulu sekolah agama, aku lebih tahu dari kau. Kenapa kau nak masuk campur urusan aku?'
Iman adalah mutiara,
Di dalam hati manusia..

Iman tak dapat diwarisi,
Dari seorang ayah yang bertaqwa,
Iman tak dapat dijual beli,
Ia tiada di persisiran pantai..

Namun tak dapat jua dimiliki,
Jika tidak kembali pada ALLAH..
Walau apapun caranya jua, engkau mendaki gunung yang tinggi, engkau merentasi lautan api. Namun, iman tidak akan engkau miliki jika tidak kembali kepada Ilahi. Kembalilah kepada ALLAH dalam apa jua keadaan sekalipun. Mahupun susah atau senang, itu semua datangnya dari ALLAH.

Wahai muda mudi,

Lagi-lagi orang kata, 'Takpelah buat jahat sedikit, last-last nanti masuk syurga jugak' Sedikit lama-lama jadi bukit. Tidak takutkah dengan azab ALLAH? Azab ALLAH bukan calang-calang, ibarat setitis air dapat menghancurkan dunia. Waallahu'alam. Na'uzubillah min zalik.
Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan; "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih." (Surah Ibrahim : 7)
Tidak mahukah kita menjadi ummat yang terbaik? Sememangnya bukan mudah tetapi ia tidak mustahil. Ibarat mutiara dilautan, jika tidak kita selami, masa kan dapat mutiara yang berharga itu. Jika tidak kita selami, bukan sahaja mutiara itu tidak kita peroleh bahkan kilauannya juga tidak kelihatan.
"Kamu adalah umat yang terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang ma'ruf, dan mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah. Sekiranya Ahli Kitab beriman, tentulah itu lebih baik bagi mereka, di antara mereka ada yang beriman, dan kebanyakan mereka adalah orang-orang yang fasik." (Surah al-Imran : 110)
Wahai muda mudi,

Sedari hikmah hidup di dunia. Semoga kelak tidak kerugian bagimu di sana. Ada lagi orang kata, 'Dah ketentuanNya aku jadi begini...apa boleh buat' ALLAH tidak suka akan hambaNya yang berputus asa. Engkau boleh mengubahnya jika engkau mahu. Dia Maha Pengasih, Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
"Sesungguhnya ALLAH tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu, sehingga kaum itu mengubah nasib yang ada pada mereka sendiri" (ar-Ra'ad : 11)
Wahai muda mudi,

Amalkan ISLAM secara keseluruhannya. Disana akan engkau lihat akan keindahannya. Keindahan yang sebenarnya engkau cari didunia. Bukan keindahan 'plastik' buatan manusia. Menulis tanpa suara ini tidak mampu mengubah apa-apa. Usaha didahulukan, semoga ALLAH membuka pintu hidayahNya buat kita.
"Barang siapa yang Allah menghendakinya mendapat petunjuk nescaya Dia melapangkan dadanya untuk menerima Islam. Siapa yang dikehendaki Allah mendapat kesesatan nescaya Allah menjadikan dadanya sesak lagi sempit seolah-olah ia sedang mendaki ke langit.” (Surah Al-An’am, ayat 125)
Wahai muda mudi yang disayangi ALLAH,

Serahkan padaNya jika adanya gusar dalam hati. Dia lebih mengetahui segalaNya. Ujian ALLAH tidak akan lekang buat hambaNya. UjianNya makna sayang, ujianNya makna rindu. Sayang melihat engkau leka, inginkan engkau kembalikan pergantunganmu padaNya. Rindu, rindu mendengar rintihanmu, mendayu-dayu rayuanmu. ALLAH Maha Pemurah, Maha Mendengar akan rayuan, doa, hajatmu.
"Sesungguhnya aku bertawakkal kepada Allah Tuhanku dan Tuhanmu." (Surah Huud : 56)
Berkatalah orang itu, 'Ya ALLAH, kenapa seberat ini ujian yang engkau turunkan padaku. Kenapa ya ALLAH, jahat sangatkah aku' Orang bergelar manusia berbicara, 'Ya ALLAH, aku patuhi segala suruhanmu, tetapi mengapa kesusahan ini menimpaku' Siapa kita hendak mempertikaikan. Kun fayakuun (Jadi, maka jadilah) ALLAH berkehendak akan sesuatu.

Wahai muda mudi,

Hikmah dari ALLAH yang tersirat, akan terlerai simpulannya, terbongkar jua akhirnya. Tika itu akan engkau rindui ujian itu. Itu janji-janji ALLAH. Mereka yang berbuat baik, mematuhi perintahKu, akan Aku balasi dengan yang lebih baik daripada itu. Usah engkau gusar lagi. Letaklah pengharapanmu hanya padaNya.



Waallahu'alam.

Di akhir ini, kuhulurkan seinfiniti kemaafan sekiranya nukilan ini mengguris mana-mana hati. Inilah hakikat kehidupan yang perlu kita tempuhi. Jangan kita menghukum mana-mana manusia kerana kejahilannya tetapi doakanlah semoga sama-sama kita menjadi hambaNya yang cemerlang gemilang dan terbilang di dunia dan yang lebih penting di akhirat kelak, insyaALLAH. Unity of Ummah is the key to the victory, the truly one.

Alhamdulillah, Warkah Kehidupan edisi pertama (macam ada edisi lain je amal..) InsyaALLAH jika masih bernafas, akan ada edisi kedua. Semoga sama-sama kita jadi ummah yang cemerlang di dunia dan akhirat. Juga moga ibrah (pengajaran) daripada nukilan ini sampai kepada hati-hati kalian, yang mencari erti kehidupan.

26 Mei 2009 : Jam 1014

Nukilan Khas oleh,
Amal Athirah binti Zarzilah

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates