Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Monday, November 25, 2013

PJJ - Pandang Jeling-Jeling

Assalamualaikum wa rahmatullah wa barakatuh,

Perkahwinan Jarak Jauh (PJJ) semakin menjadi sebutan ramai. Insya Allah tulisan kali ini sempena setengah (1/2) tahun kami bersama menelusuri liku-liku, simpang-siur kehidupan yang ada turun naiknya.

KENAPA MEMILIH PJJ?

Pandang jeling-jeling 1: Ada segelintir pihak menganggap PJJ ini sebagai satu alternatif kahwin awal walaupun perlu berjauhan selepas itu kerana takut hubungan itu tidak terjaga dan membawa kepada perkara yang tidak baik. Pendek kata untuk menjauhkan diri daripada zina.

Pandang jeling-jeling 2: Ada segelintir pihak lagi menganggap PJJ ini tidak patut kerana fitrah isteri adalah berada disamping suami. Dengan anggapan andai berjauhan tidak dapat memenuhi tanggungjawab dan amanah juga tidak dilaksanakan dengan baik.Dengan itu matlamat perkahwinan itu sendiri tidak dapat dilaksanakan iaitu penyatuan dua hati menjadi satu.

Namun begitu, manusia itu diberi peluang untuk memilih tetapi Allah jua yang akan melaksanakan pilihan kita. Andaikata dalam aturannya tidak sepertimana yang kita pilih atau rancang, maka tidak akan ada pelaksanaan terhadap pilihan yang kita telah buat.

Jawapannya sungguh subjektif. PJJ 1 atau PJJ 2. Masing-masing ada asbab tersendiri untuk diketengahkan. Apa jua jawapan kita, Allah jualah yang punya jawapan sebenarnya. No doubt!

Bagi pengalaman diri sendiri, saya tidak pernah merancang untuk berkahwin sewaktu belajar. Tidak pernah. Adakah saya berkahwin sewaktu belajar untuk menjaga hubungan? Elak zina? Boleh sahaja tunggu sehingga habis pengajian kerana kami berjauhan (saya di Sarawak, dia di Shah Alam) dan berhubung hanya apabila ada perkara yang ingin dibincangkan. Namun, kuasa Allah mendahului segala-galanya. Kami disatukan dikala saya di tahun akhir pengajian, sementara dia sudah bekerja hampir setahun. Namun kini, kami berdua adalah pelajar universiti kerana Mr. Zawj kini menyambung pengajian di peringkat setersunya dalam jurusan seni bina.

Ini bukan kerja saya.
Ini urusan Allah semata-mata.

Apabila telah diaturkn begitu. Maka perlu alert dengan tugas dan amanah sebagai isteri/suami. Be creative dalam pelaksanaan amanah dan tanggungjawab ini. Perlu diusahakan walau dengan apa cara sekalipun. Apabila Allah dah tetapkan suatu jalan itu, harus ada destinasi yang ingin dituju (matlamat).

Insya Allah.


PJJ ADA RISIKO?

Risiko 1: Bagi yang baru mengenali, akan mengalami sedikit kesulitan dalam mengenali dan memahami isteri/suami anda. Al-maklumlah baru sahaja kenal. Maka, salah faham mudah berlaku, lebih-lebih lagi apabila adanya masalah komunikasi. Namun bagi yang sudah lama kenal juga, kebarangkalian wujudnya permasalahan itu pastinya ada kerana kita berkahwin dengan 'orang' yang berbeza, sebelum kahwin dan selepasnya.

"Kami dah lama kenal. Saya dah kenal sangat dengan sikap/ragam dia."

Ops tidak!

"Kamu tidak akan kenal dia selagimana tidak tinggal bersama untuk jangka masa yang lama."

Sungguh! bukan mudah untuk mengenali. Lebih-lebih lagi bagi yang baru mahu kenal-kenal dengan pasangan. Maka, bersedia dengan apa jua kemungkinan.

Risiko 2: Apabila dua jiwa bersatu, maka wujudlah kasih dan sayang. Itu fitrah. Sesiapa yang tidak pernah kenal sebelum nikah sekalipun, selepas akad nikah, dengan izin Allah datanglah encik dan puan Cinta dalam hati. Maka, detik perpisahan untuk berada di kejauhan itu sangat perit kerana mulalah akan ingat-ingat pada suami/isteri. Hadirlah encik dan puan Rindu.

Maka bersedialah. Dekatkan diri dengan Allah, itu kuncinya. Kerana Allah jualah yang menjaga hubungan suami isteri itu. Jaga hubungan dengan Allah, Insya Allah hubungan yang lainnya akan terjaga.

Risiko 3: Apabila sudah biasa berjauhan, ada segelintir pasangan yang sudah terbiasa. Maka apabila sudah terbiasa, kasih sayang mula menghilang sedikit demi sedikit kerana sebuah kebiasaan yang membinasakan. Mula hadir Encik Benci (tidak suka itu, tidak suka ini).

Mula tidak kisah suami/isteri calling-calling ke tidak.
Mula tidak kisah suami/isteri bergaul dengan siapapun.
Mula tidak kisah apa yang suami/isteri lakukan.

Makan minum tidak ditanya.
Khabar iman apatah lagi untuk ditanya.

Beware!


Hidup berumahtangga itu adalah dengan kasih dan sayang. Lengkap melengkapi dan ingat-mengingatkan dikala lupa dan alpa. Kerana itu jualah kita disatukan.

Dan itu jualah yang saya risaukan akan berlaku dikala berjauhan dengan Mr. Zawj yang tercinta ini. Namun, perlu diingat selalu, kasih sayang itu juga daripada Allah, milik mutlak Allah. Maka, dekat dengan Allah itulah kuncinya. Sebagai manusia, kadangkala kita terjauh dan saat itu akan digunakan syaitan sebaiknya untuk merosakkan segala dinding kasih sayang yang terbina.

Beware!

BAGAIMANA  UNTUK BERHADAPAN DENGAN PJJ?

Bagaimana? Insya Allah ada caranya. Berdasarkan pengalaman dan pemerhatian, ingin sekali dikongsikan bersama. Bukan sahaja boleh dipraktikkan dalam hubungan suami-isteri, tetapi boleh digunakan dalam hubungan berkeluarga. Agar ia harmoni sentiasa. Insya Allah. Ada beberapa kaedah yang boleh digunapakai, Insya Allah. Moga hubungan terus terpelihara. Bersiaplah andaikata memilih PJJ pada awal perkahwinan.

Tips 1: Berbincang dengan bakal pasangan perihal medium komunikasi sewaktu berjauhan.

Ini sangat-sangat penting dan tidak boleh diambil mudah. Zaman sekarang ini, macam-macam medium ada. Daripada yang free sehinggalah yang berbayar. Contohnya seperti skype, viber dan seangkatan dengannya ataupun menggunakan plan mobile yang berpatutan.

Saya dan Encik Zawj berhubung menggunakan Digi Smart Plan. Dapat berhubung free tanpa sebarang charge dikenakan. Kadangkala kami guna skype untuk video call. Kini, dunia di hujung jari tetapi tidak semua perkara dihujung jari kerana kasih sayang mekarnya di dalam hati.

Tips 2: Walaupun berjauhan, kerap kali berhubung antara satu sama lain.

Paling tidak pun seminggu sekali kerana masing-masing sibuk dengan urusan sendiri. Lebih-lebih lagi pelajar seperti kami, masa berhubung menjadi terhad namun kami tetap berhubung tiap-tiap hari sekurang-kurangnya 5-10 minit.

Tips 3: Luahkan apa sahaja yang terpendam, jangan disimpa-simpan.

Menangis bila perlu kerana itu akan lebih menghidupkan hati. Namun jangan berlebih-lebih kerana itu hanya akan melemahkan hati. Marah, sedih, rindu, geram, luahkan sahaja semua. Namun, luahkan pada Allah terlebih dahulu sebelum meluahkan pada cinta ke-3 mu.

Encik-encik Zawj yang perlu banyak bersabar (hehe) kerana kaum hawa ini lembut hatinya. Mudah menangis. Namun, kaum hawa jangan jadi terlalu lemah, kerana tangisan semata-mata tidak dapat menyelesaikan apa-apa.

Tips 4: Gunakan nama panggilan yang sewajarnya bagi mengeratkan kasih dan sayang.

Tips 5: Andai berjumpa setelah sekian lama berjauhan, guna masa untuk lakukan aktiviti bersama-sama.

Gunakan masa semaksimanya seperti beriadah, berkayak, berbasikal dan sebagainya. Selain itu, jangan lupa solat jemaah bersama, adakan sesi tazkirah bersama, tadabbur ayat-ayat cinta Allah. Boleh juga hadiri majlis ilmu bersama. Ini tidak lain dan tidak bukan untuk mengeratkan hubungan memekarkan lagi kasih sayang yang selama ini memang subur. Insya Allah.

Tips 6: Ketahui jadual waktu, aktiviti mingguan pasangan.

Ambil tahu jadual waktu kerja atau study pasangan anda agar mudah untuk berhubung dan dapat mengurangkan salah faham. Selain itu, tahu juga bila waktu rehatnya, bila jadual usrahnya, program yang lainnya. Insya Allah ini dapat mengelakkan salah faham.

Pelbagai cara lagi boleh digunakan, terpulang pada individu tersebut untuk mengekalkan Sakinah Mawaddah wa Rahmah dalam hidup berumah tangga dan keluarga mereka.

Semoga sedikit perkongsian ini bermanfaat.

Hidup berkeluarga juga, perlu sangat-sangat dijaga keharmoniannya. Kunci utama kebahagiaan itu adalah pengabdian secara total kepada Allah. Ihfazillah, yahfazka (teringat nama anak buah yang comel, Ihfaz!) yang membawa maksud, 'Jagalah Allah, nescaya Allah akan menjagamu'. Jaga hubungan dengan Allah, Allah akan jaga hubungan kita dengan manusia.


Insya Allah. Keluarga muslim bermula dengan individu muslim.
Individu muslim itu dibina daripada dalam ke luar.
Pelihara IMAN, jaga AMAL :)
Insya Allah.

******************************

Happy anniversary NIFSU SANAH, suamiku!
6 bulan itu sangat sekejap berlalu, sekelip mata.
Pandang jeling-jeling (PJJ), "Eh dah 6 bulan! Alhamdulillah. Semua dengan izinNya."


Rasa seperti baru semalam kita bernikah, tetapi kini berjauhan.
Pejam jeling-jeling, sudah 6 bulan.

Daripada tidak kenal, kepada lebih kenal.
Daripada bisu tidak berbicara, kini dia teman gelak tawa.
Daripada tunduk malu bila bersua, kini wajah dia ku tatap sentiasa.

Moga Allah pelihara kami dan kamu-kamu semua.
Dalam barakah Allah sentiasa :)

Melangkah dan terus melangkah untuk jadi hamba yang tahu BERSYUKUR.
Berkejar dan terus berkejaran untuk menggapai REDHA-NYA di puncak tertinggi
Insya Allah.

JOM!
Waallahu'alam.

1 Buah fikiran:

Siti Nurfarehan said...

Pandang Jeling-jeling:
Alhamdulillah, tips bermanfaat..:)
Semoga Terus bahagia..

P/s: Tahniah,dh 6 bulan!

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates