Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Thursday, November 21, 2013

Encik Syukur di Bumi Jogja 2

Hari ini, biarlah lukisan alam ini berbicara kerana bicara alam ini jauh lebih indah terus, direct daripada Penciptanya. Tulisan tangan ini juga begitu, ilham daripadaNya. Cuma gambar memberi seribu kata, cuma perlukan mata yang terbuka untuk melihat dan hati untuk perhati dan menghayati. Insya Allah.


Lukisan alam 1: Gambar di atas memperlihatkan insan yang gigih berusaha walaupun pendapatannya tidak seberapa. Mungkin ada yang berkata, "tak berbaloi berpenat lelah, hasilnya cuma sedikit." Ini bukan soal banyak atau sedikit, ini soal usaha, dan rasa untuk mengubah kehidupan ke arah yang lebih baik.

Allah tidak memandang hasilnya tetapi melihat setiap langkah dan helaan nafas kita dalam berusaha mendapatkan hasilnya. Kita rasa tidak berbaloi kerana kita hidup senang. Kita rasa hasilnya sedikit sehingga kita lupa yang sedikit itu juga adalah rezeki daripada Allah dan mereka bersyukur dengan itu.

Kita? Mungkin itu sebabnya kurang rasa syukur kerana kita terlalu melihat perkara dan benda yang besar-besar. Dan tidak sedar bahawa diri kita ini jika dilihat daripada skop alam semesta, kita tidak kelihatan langsung. Betapa kerdilnya kita. Bilamana kita memandang rendah pada makhluk lain, ingatlah kita tidak setinggi mana untuk berlagak hero atas muka bumi ini. Hanya pelakon tambahan yang belum tentu baik lakonannya.

Lukisan alam 2: Inilah surau yang kami singgah tempoh hari. Boleh refer pada penulisan yang lepas. Surau yang disangka telah ditinggalkan dan tidak digunakan. Sangkaan meleset apabila gedung berbunyi memecah kesunyian senja yang berlabuh. Kanak-kanak berlari-lari ke surau ini. Adakah kita akan berkejar-kejar ke surau/masjid? (tunduk bawah-bawah).

Jelas. ISLAM itu boleh hidup dimana-mana, tidak kira tempat, tidak kira waktu. Kerana apa? Kerana dalam timeline hidupnya ada matlamat yang ingin dicapai, bukan saja-saja.



Lukisan alam 3 & 4: Kayuhan kaki ini tidak akan terhenti demi mencari sesuap nasi. Kesabaran yang dibawa bukan diletak pada kuatnya kayuhan kaki atau rajinnya tangan tetapi kesabaran itu terletak dalam hati yang ada azam dan tekad yang jitu untuk ubah cara hidup.

Rasa sayu hati bilamana mengenang kemalasan diri, mengenang keluhan yang tidak henti-henti. Mungkin Encik Syukur merajuk sebab lama menunggu untuk disapa. Allah. Moga kita tidak lupa untuk berterima kasih pada Pencipta. Insya Allah.


Ini kami yang kepenatan, berjalan daripada pagi ke malam. Apabila pelajar perubatan bersama pelajar-pelajar architecture, memang rasa lainnya. Pastinya ada perbezaan, dunia kita berbeza. Kerana perbezaan ini juga saya dan Encik Zawj disatukan. Alhamdulillah.


Lukisan alam 5: Wayang kulit ini indah bila dihayati jalan ceritanya. "cekap betul tangan pak cik ni." Bukan setakat memainkan satu watak, tetapi 3 watak sekaligus dalam satu masa. Terpegun! Wataknya pelbagai tetapi yang mengawal karakterya seorang.

Begitu juga peranan manusia. Hidup ini bermatlamatkan SATU tetapi peranan kita sebagai manusia itu banyak (lebih daripada satu). Mungkin saya kini bergelar pelajar perubatan yang sibuk dengan pelajarannya. Tetapi saya juga seorang isteri, anak dan Insya Allah da'ie yang akan selalu bergerak. Setiap satu gelaran, peranan yang akan dimainkan juga berbeza.

Kompleks ciptaan Allah ini bukan saja-saja. Kompleksnya ada makna :) Mainkan peranan kita dengan sebaiknya dengan setiap detik waktu yang Allah berikan pada kita.


Insya Allah mungkin di lain hari, lukisan alam di tempat yang berbeza pula. Harap sangat dapat bertemu dengan Encik Syukur lagi agar diri tidak terasa terlalu tinggi dan tidak terlalu rendah. Insya Allah. Sebab bilamana tidak berjumpa dengan Encik Syukur, mungkin akan terserempak dengan Encik Lalai Alpa (minta dijauhkan).

Peringatan buat diri ini, untuk dikongsikan dengan semua. Insya Allah.

Lihatlah dengan mata yang terbuka dan bersedia untuk melihat. Tarbiyyah daripada Allah bukan hanya di masjid-masjid atau di surau-surau atau di kuliyyah agama. Tetapi lebih daripada itu. Betul, ini tidak tipu. Melihat pokok, bunga, orang-orang di jalanan juga mampu mendidik hati dengan izinNya.

Insya Allah. Waallahu'alam.

Akhir sekali...


Wahai Encik Zawj, jumpa lagi tahun depan. Moga kita dekat walaupun berjauhan. Moga matlamat kita menggerakkan kita seiring dan sejalan untuk dekat denganNya. Amin. Insya Allah.

Seiring dan sejalan,
Seindah aturan Tuhan,
Mencari redha-Nya,
Matlamat bersama,
Bahagia dalam rahmatNya.

"Abang, nyanyi sikit lagu Nurul dengan Ajai guna lirik ni." (geleng-geleng Encik Zawj).
# Gurau senda itu menjadi seri dikala berjauhan #

1 Buah fikiran:

Jati Wijaya said...
This comment has been removed by the author.
 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates