Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Thursday, January 20, 2011

Y 377 : Menang



Mujahid khaira ummah.
Mujahidah solehah.

Ini adalah impian kita-kita hambaNya yang mendambakan redha Allah. Impian itu bukan mudah untuk direalisasikan tetapi tidak mustahil untuk dilaksanakan. Asalkan kita berusaha ke arah itu dan istiqamah dalam gerak usaha.

Impian ini InsyaAllah akan mengingatkan kita untuk terus bertekad menghadapi segala apa halangan dihadapan. Tetapi kadangkala manusia itu kecundang juga, bukan kadangkala malah selalu jatuh, luka, berdarah. Ingat, luka dan berdarah itu boleh sembuh. Kalau jatuh sekalipun boleh bangun semula kerana kudrat itu milik Allah, anugerah buat hamba-hambaNya.

Impian itu terlaksana bukan hanya dengan kata-kata. Tetapi dengan tindakan yang sewajarnya mengikut landasan syariat ketentuan Tuhan. Setiap tindakan, atur langkah kita punya peraturan. Di sana letaknya keindahan Islam, kita punya garis panduan.

Mujahid khaira ummah.
Mujahidah solehah.

Perjalanan menggapai impian ini, akan ada halangan yang mengambil tempat. Mujahid dan Mujahidah ini perlu berusaha keras untuk menentang musuh, iaitu syaitan dan hawa nafsu. Kita kenal sangat dengan musuh-musuh ini tetapi seringkali juga terpedaya.

Jangan risau, sekali kita terpedaya, sebenarnya kita banyak belajar hal kreativiti, strategi musuh kita. Ingati Allah, itu terapi yang hebat dalam berhadapan dengan musuh-musuh ini. Ingat akan Allah serta melaksanakan segala yang diperintahkan, juga menjauhi segala laranganNya.



Sekadar perkongsian, peringatan buat diri. Juga pembaca yang sudi baca blog insan biasa yang hanya bergelar hamba ini. Berhubung dengan melawan hawa nafsu, Imam al-Ghazali mengklasifikasikan 3 kategori manusia dalam usaha memerangi hawa nafsu:

Menyerah kalah

Hawa nafsunya telah bermaharajalela dalam diri. Kuat! Sehingga tidak dapat lagi dikalahkan. Mereka ini mempertuhankan hawa nafsu, sama ada mereka sedar atau tidak sedar.

"Maka, pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan nafsunya sebagai tuhannya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmuNya" [Surah al-Jathiyah:23]

Sedang dan sentiasa berjuang

Mereka ini umpama sentiasa tarik tali berlawan dengan hawa nafsu. Adakalanya menang dan ada kalanya kalah. Merekalah orang yang sedang bermujahadah! Berjuang di jalanNya, mereka berpegang dengan sabda Nabi Muhammad S.A.W.

"Berjuanglah kamu melawan hawa nafsumu sebagaimana kamu berjuang melawan musuh-musuhmu."

Orang yang sentiasa menang

Mereka berjaya menguasai hawa nafsu dengan sepenuhnya. Mereka terpelihara daripada melakukan maksiat kecuali sangat sedikit.
Perjuangan ini adalah perjuangan jangka masa panjang. Bukan perjuangan jangka masa pendek, yang apabila melihat akan hasilnya, lalu berpuas hati dan berasa lega. Sedangkan musuh-musuh kita tidak akan pernah puas melemahkan kita, menarik kita terbabas daripada landasan sebenar.

"Hari ni aku berjaya bangun awal solat subuh. Alhamdulillah!"
Keesokkan harinya kembali lewat, terlambat bangun.

"Hari ini aku berjaya menahan marah. Sabar..sabar menang!"
Keesokan harinya apabila ada sesuatu terjadi, mula marah-marah.

Kenapa ini terjadi?

Manusia. Kita mudah lupa apa azam yang telah kita tetapkan. Setiap awal tahun ada azam baru. Dah tetapkan awal-awal, namun akhirnya lupa. Sebab itu perlu selalu diperingatkan, atau mahu selalu kena ketuk-ketuk baru boleh ingat semula.

:)

Mahu jadi orang yang menang!
Tetapi sebelum itu perlu sentiasa berjuang untuk menang :)



Waallahua'lam.

20/1/2011 Menang tidak boleh seorang-seorang, kena ramai-ramai :)

Terima kasih sahabat :)
Mahu tulis sikit-sikit saja, sekali tulis, terpanjang pula.

1 Buah fikiran:

Topek said...

bagus post ni kak, memang bertepatan dengan dengan diri saya. bermujahada, aduh susahnya.

bkn senang nk jd baik rupanya.

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates