Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Tuesday, January 18, 2011

Y 375 : Jalan Pulang



Jika kita pergi ke mana-mana tempat, kita pasti akan pulang ke rumah, hostel, atau tempat tinggal kita. Untuk pulang, kita perlu tahu jangan pulang, bukan hanya rela meredah hujan, panas terik tanpa tahu mana destinasi dan hala tuju.

Selalunya apabila kita pergi ke satu tempat, kita akan keluar dan pulang, melalui jalan yang sama. Atau mungkin kita sudah biasa dengan jalan di tempat itu, maka jalan lain ditempuh sewaktu perjalanan pulang.

Begitulah hari-hari kita, pada waktu paginya kita keluar ke medan perjuangan masing-masing, ada yang mencari ilmu, ada juga mencari rezeki bagi menampung hidup dunia yang sementara. Yang pasti, jalan yang kita lalui itu, kita tahu itu jalan yang betul. Yang akan menemukan kita dengan destinasi yang ingin kita tuju.

Perjalanan hari-hari ini adalah hidup kita. Hidup yang punya hala tuju dan destnasi. Kadangkala perjalanan hidup jadi kabur disebabkan sifat leka, alpa juga lupa kita. Kita terus menerusi hidup dalam perjalanan yang kabur, tidak jelas. Sehingga sampai satu masa, kita tersedar bahawa kita telah sesat. Kita sedar ini bukan jalan hidup yang akan menemukan kita dengan destinasi iaitu matlamat hidup kita.

Maka, kita memilih jalan untuk pulang. Bertekad untuk kembali kepada hidup yang diredhai, menjauhi kesesatan yang nyata itu. Kita mencari jalan pulang. Dalam mencari jalan pulang itu bukan mudah. Halangan demi halangan akan ditempuh, sama ada ingin menerusi jalan yang sama atau mencari jalan lain untuk pulang (bermaksud cara untuk kita berubah).

Kita perlu bertanya orang-orang yang arif tentang jalan pulang kita. Mereka ada alim ulama, ustaz-ustaz, ibu ayah, sahabat-sahabat dan mereka yang kita percayai, yang dapat membantu. Selain bertanya, kita boleh cari peta, untuk cari peta juga perlu bertanya. Peta itu ibarat ilmu yang membawa kita kembali kepada matlamat asal, untuk berilmu, perlu berguru.

Dan apabila segala usaha telah dibuat, kita akan meneruskan jalan dengan berharap akan menemui jalan pulang. Kita berserah selepas berusaha. Terus berharap, dan sebagai manusia kita akan berdoa (fitrah manusia berTuhan).

Dengan izinNya, itu dia....JALAN PULANG!

Moga JALAN PULANG itu ada redha Allah.
Moga JALAN PULANG itu menjadikan kita hamba yang bersyukur.

:)

Wahai manusia,
Carilah JALAN PULANG dengan pimpinan Tuhan,
Bukan dengan pimpinan syaitan dan hawa nafsu.

Waallahua'lam.

18/1/2011 Berhati-hati dengan kesesatan yang tidak nyata.

Ya Allah, tunjukkan aku jalan pulang..
Selamat berjalan-jalan diatas pentas dunia milik Tuhan.
Berjalan-jalan untuk mencari mutiara buat persembahan di akhirat sana.

Tulis-tulis buat diri, supaya sedar, cepat-cepat cari jalan pulang.

**Kurang daripada 2 minggu, mahu pulang ke tanahair. Jalan pulang dengan kapal terbang, wahai pilot, jangan lupa baca doa naik kenderaan :) Bukan pilot je, tapi kita semua!

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates