Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Thursday, December 2, 2010

Y 360 : D



D -- Deteriorated!

Ini sudah kes serius. Apa yang sedang diperkatakan? Segalanya seperti mengalami penurunan. Bagus kerana sedar, tetapi sejauh mana kita mengubah penurunan itu kepada peningkatan. Ya, bukan suatu perkara yang mudah, ia mudah diperkatakan melalui pertuturan tetapi hakikat pelaksanaannya agak sukar.

Baru sebentar tadi di hospital melihat seorang adik yang keadaannya semakin teruk. Semalam nampak seperti tiada apa-apa, tetapi hari ini her condition was deteriorated, so rapidly. She need blood transfusion. Pucat lesi mukanya, sebelum ini mampu berjalan. Hari ini cuma terlantar. Moga-moga keadaannya bertambah bagi dengan izinNya.

Ya Allah, Engkau yang Maha Berkuasa atas tiap-tiap hambaMu.
Engkau juga yang milik kuasa bagi menyembuhkan.
Moga kesihatan dia bertambah baik.


Itu masalah kesihatan. Bagaimana keadaan kita yang sihat-sihat ini? Sekarang musim cuti, mungkin boleh fikir-fikirkan, juga muhasabah diri lalu membaiki segala kelemahan yang ada. Tutup, tampal segala lubang-lubang yang ada. Jangan dibiarkan lubang itu manjadi lebih besar.

Kerana apa?
Kerana Allah berikan kita pilihan.
Sama ada untuk menjadi baik atau sebaliknya.

Jangan biarkan yang acute jadi chronic, hakikatnya dua-dua bahaya. Diri kita sendiri tahu sejauh mana pengabdian diri kita kepadaNya, sedalam mana iman itu menetap dalam diri kita. Kita dan Dia yang tahu. Cuma kadangkala kita tidak sedar, ataupun sememangnya tidak mahu sedar. Bila keadaan iman menjadi chronic, seolah-olah mengalami prolonged shortness of breath lalu berlarutan sehingga menyebabkan cyanosis (bluish discolouration of skin or mucous membranes due to lack of oxygen in blood) menyebabkan kita tidak mampu berbuat apa-apa untuk mengubahnya.


Sehingga menyangka apa yang kita lakukan itu adalah betul.
Sedangkan hakikatnya ia salah!

Keadaan menjadi bertambah chronic apabila yang tahu, buat-buat tidak tahu. As you eat, you vomit it out. Tetapi pastinya tidak sama dengan orang yang muntah-muntah kerana keracunan atau disebabkan pregnancy syndrome :) Bila sudah tahu, maka perbuatlah.

Ya benar, iman manusia itu turun naik. Jangan biarkan ia terus menurun tanpa naik-naik. Takut-takut parah jadinya. Apabila sudah parah, pastinya rawatannya juga memakan masa yang lama, juga membuatkan pesakitnya berasa bosan dengan rawatan itu. Ada juga yang berhenti daripada rawatan setengah jalan. Maka tidak sembuh sepenuhnya, sebaliknya menjadi deteriorated! Semakin parah.

Bukan seperti orang yang demam-demam biasa, telan panadol, dengan izin Allah kembali sihat seperti sediakala. Ya, penyakit itu salah satunya adalah kifarah dosa, juga peningkatan darjat iman. Tetapi penurunan iman itu bukan menunjukkan selepas ini akan berlaku peningkatan yang drastik. Sudah tentu tidak, maka perlu segera sedar, segera berubah.

Macam mana?
Dengan sentiasa menjaga kesihatan iman kita.
Makanan asasi seperti solat jangan diabaikan.
Vitamin seperti sedekah, doa dan sebagainya jangan dilupa.

:)

Don't let it be rapidly deteriorated. Selagi ada masa, itulah ketika kita untuk memperbaiki segalanya. Nampak keadaan diri seperti deteriorated juga. Kena baiki cepat, hope this condition will improve as soon as possible.

Wahai diri, perlu sedar bahawa hidup ini tidak lama. Masanya akan tiba untuk dirimu berjumpa dengan Pencipta. Adakah engkau mahu bertemu denganNya dalam keadaan yang menyedihkan lagi mengaibkan? Sudah tentu tidak kerana engkau pastinya ingin menjadi hambaNya yang terbaik.

Maka wahai diri, jangan pernah mengalah dengan hawa nafsu dan hasutan syaitan yang menyebabkan kesihatan imanmu terganggu.



Jom jaga kesihatan iman!
InsyaAllah.

Waallahua'lam.

2/12/2010 Sudah masuk penghujung bulan, kita bakal melangkah ke tahun baru!

Kesihatan diri deteriorated, semoga cepat sihat wahai diri, banyak lagi tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Ubat? :) Biar kepala berat, tidak mahu makan ubat. Bertahan!

Ada cerita baru! :)

2 Buah fikiran:

Anonymous said...

"Kerana Allah berikan kita pilihan.
Sama ada untuk menjadi baik atau sebaliknya."..

thanx for da reminding..

too many things need to be changed...
to become a better person..

tp knapa la manusia tu mudah lupa?..xpernah nk serius..:(

btw,..thanx n terus share nice words k?..

study smart dik..insyaAllah goin to b ok..:)

alia_yaya, serian posting

AAZar @ Fikraa 'Abdullah said...

Kak yaya, sangat rindu kamu..rindu kakak yang supprotive :)

InsyaAllah terus serius dalam baiki diri wpun kadangkala tersalah langkah, cepat-cepat betulkan langkah.

InsyaAllah also reminder for me :)
Thanks kak!

Jazakillahu khair..

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates