Social Icons

twitterfacebookgoogle pluslinkedinrss feedemail

Wednesday, December 29, 2010

Y 369 : Peguam Bela



Dahulu cita-cita utamaku adalah peguam, mahu menjadi peguam yang mantap dengan hujahnya, tegas dalam urusannya membela nasib mereka yang teraniaya. Peguam bela. Tetapi itu adalah angan-angan yang sudah pasti kini hanya tinggal kenangan. Kenapa? Kerana sekarang aku memikul amanah berat daripada Tuhanku untuk berbakti kepada ummah juga masyarakat khususnya dalam bidang perubatan.

Selain bidang ini, bidang lain tidak ketinggalan. Jika diberi peluang untuk berkongsi pengalaman dan cerita-cerita, InsyaAllah bersedia untuk curahkan segalanya untuk dijadikan iktibar, pengajaran bagi menghadapi hari-hari mendatang. Aku juga banyak belajar daripada makhlukNya, kerana sudah tentu pengajaran itu datang daripadaNya juga secara tidak langsung.

Waktu sekolah rendah,

“Amal, dah besar nanti nak jadi apa?” Cikgu bertanya untuk mengisi buku rekod sahsiah.

“Amal nak jadi cikgu.” Bersemangat waktu itu.

Semangat berkobar-kobar untuk menjadi guru. Bukan senang hendak mengajar, begitu susah kita belajar, untuk menyampaikan ilmu itu pun tidak kurang susahnya.

Waktu awal zaman sekolah menengah,

“Amal, apa cita-cita kamu?” Soal cikgu di dalam kelas. Jawab ikut giliran dan itu giliran aku.

“Amal nak jadi peguam.” Tiba-tiba bertukar.

Mungkin pengaruh persekitaran juga. TV :) Semakin hari pelbagai cita-cita mula terbit dalam fikiran. Cikgu sentiasa ada dalam diri. Peguam, pakar forensik, ahli kimia, saintis mula mendapat tempat di jiwa anak muda ini. Doktor? Tidak terfikir langsung.

Sehinggalah aku menghidap satu sakit kronik 5-6 tahun yang lalu. Doktor mula mendapat tempat.

Ya, perjalanan hidup ini banyak yang tidak disangka-sangka yang perlu kita terima dengan tenang hati. Kerana itu semua adalah ketentuanNya juga dan itu yang terbaik.

Peguam.
Peguam bela.

Tugasnya membela. Jika mereka yang teraniaya itu kita bela, siapa yang akan bela diri kita kelak? Inilah yang ingin ditekankan. Atas atas-atas itu cuma pendahuluan :)

Siapa mahu bela nasib kita di dunia?

Siapa lagi jika bukan kita sendiri. Jika selalu mengharapkan orang lain, lain jadinya kerana pengharapan itu hanya layak padaNya. Pengharapan yang tulus ikhlas daripada seorang hamba kepada Pencipta. Belalah nasib diri dengan amalan yang baik, nescaya kisah akhir hidup kita juga akan baik-baik. InsyaAllah.

Juga, kita mampu untuk membela nasib saudara-saudara kita yang dizalimi dengan bantuan juga bantahan terhadap kekerasan. Contohnya isu Palestin. InsyaAllah sama-sama kita membantu, membela nasib mereka sekadar mampu kita. Kerana Pembela yang Maha Kuasa sentiasa dekat dengan mereka.

Ya Palestinian,
Jangan khuatir kerana Allah bersama kita semua.

Siapa mahu bela nasib kita di alam barzakh?

Tiada yang mampu membantu melainkan amalan kita. Dengan memperbanyakkan amalan, bersungguh dan istiqamah dalam melaksanakan amal soleh. InsyaAllah janji Allah itu tidak pernah mungkir, bersabar dan tenanglah wahai hati-hati yang menagih cintaNya.

Siapa yang mahu bela kita di akhirat nanti?

Boleh ke upah peguam bela versi akhirat? Tidak. Di sana kita sendiri, hanya mengharapkan amalan di dunia diterima, juga mengharapkan syafaat daripada Rasulullah. Di sanalah penentuan, bahagia atau sengsara hidup kita selamanya, lagi kekal abadi.

Peguam bela? Kita mampu menjadi peguam bela. Peguam bela yang tegas, istiqamah dalam mencari jalan untuk menang semasa perbicaraan. Untuk menang memerlukan bukti yang kukuh, juga fakta-fakta yang berkaitan, perlu dahulu mendalami kes (hidup) tersebut.

Mari jadi peguam. Kita semua mampu membela nasib kita, juga saudara kita.
Mari jadi cikgu. Kita semua adalah cikgu. [Jemput baca artikel Doktor vs Guru]

Muhasabah diri.
Kerana disitu letaknya salah satu kunci perubahan.

Waallahua’lam.

29/12/2010 Bagiku, orang ‘kaya’ adalah mereka yang kaya dengan akhlak yang baik, kaya dalam pengabdian kepada Pencipta.

Bagiku, orang yang ada ‘rumah besar’ itu adalah mereka yang di dalam rumahnya penuh dengan kasih sayang keranaNya. Walaupun rumah itu kecil, kasih sayang itu akan menjadikan rumah itu luas.

Mahu orang ‘kaya’ dan ada ‘rumah besar’ :)
InsyaAllah.

Mahu berjalan-jalan tadabbur alam ke Bintulu dan Miri. InsyaAllah.
Moga perjalanan selamat :)

Selamat menjejaki surgery posting (last but not least posting in Sibu.
InsyaAllah.

0 Buah fikiran:

 

IMPIAN

Tulisan ini [8:53] menyedarkan diri ini bahawa nasib itu kita tentukan atas aturan Allah, tidak harus leka dengan dunia.

Tulisan ini [17:72] membuka mata diri ini untuk melihat dunia dari kacamata Islam yang syumul.

Tulisan ini [35:5] meletakkan diri dalam zon berjaga-jaga dengan dunia agar tidak mudah terpedaya.

Tulisan ini [95:4] tidak akan sia-siakan ciptaanNya yang sebaik-baik kejadian, maka berbaktilah.

Dengan izin Pemilik jiwa,
Mencapai kemucak cinta Ilahi ke syurga hakiki.
Melengkapi sebahagian iman ini. Insya Allah.

Bergelar doktor Islami menuju rahmah nur jannah. InsyaAllah.

AZ-ZIARAH

Blog Archive

 
Blogger Templates